Gå til innhold

Skal jeg ta keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Har i dag tatt graviditetstest, og YES, den var positiv! Da begynner det å svirre mange tanker. Skal jeg denne gangen ønske KS? Synes fødselen forrige gang (har ei jente på 17 mnd) var grusom, selv om det ikke var spesielle komplikasjoner. Men slet med underlivet i ca 1 år (fremfall av livmor). Synes det er vanskelig å avgjør hva jeg skal gjøre, de rapporter om fare ved ks, blander ofte sammen haste-ks og planlsgte ks. Og det sier vel seg selv at haste-ks skyldes komplikasjoner og økt fare? Noen som kan en del om dette, og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9149289-skal-jeg-ta-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

faglig, medisinisk sett er det ingen grunn til å anbefale vaginal fødsel fremfor planlagt keisersnitt.

det er en grunn til at kvinnelige leger og jordmødre velger planlagt keisersnitt langt oftere enn andre.... de vet best.

jeg skal selv ha ks. bare tanken på fødsel gjør meg fysisk kvalm. fatter ikke hvordan kvinner frivillig vil gå gjennom noe så ekkelt og grusomt, og risikere å ødlegge underlivet OG barnet for all fremtid.

planlagt ks er tryggere for barnet, men gir ofte litt lenger rekonvalenstid for moren.

Dette må vel være et tulle-innlegg???

1: Det er 15% større risiko for alvorlige komplikasjoner ved KS enn ved vaginal fødsel, det ER derfor medisinsk sett anbefalt å føde vaginalt fremfor KS.

2: Kvinnelige leger og jordmødre føder barna sine som oss andre, hovedsaklig vaginalt. Og selv om du er lege/jordmor MÅ man faktisk ha en grunn for å ta KS. De tar IKKE oftere KS enn resten av befolkningen.

3: Hva skal man svare til noe slikt da??

4: Planlagt KS er tryggere en haste-snitt, ja, men dine kunnskaper stopper der. Det er fortsatt større risiko for komplikasjoner ved planlagt KS enn ved vaginal fødsel.

Det eneste du ikke har bommet på er rekonvalesenstiden til mor; den er lengre ved KS enn ved vaginal fødsel.

(og joda, jeg har hatt planlagt snitt)

Hei Lakrisen.

Jeg fikk livmor framfall etter første fødsel 4 år siden. Har nettop tatt ks (2 uker siden) fremfallet har blitt litt verre...lurer på hva du gjorde for å få ting på plass igjen...? holdt det med knipe øvelser?

Annonse

Takk for svar!

Ja, for meg holdt det heldigvis med knipeøvelser (masse over lang tid).

Takk for linker, Mari26!

Svarene over viser at det ligger masse følelser i slike spørsmål, føler at helsepersonell svarer konsekvent at ks er farligere, men vanskelig å finne ut om det er fakta (når det gjelder planlagte).Lest noen artikler om dette, og savner evnt. tall for rene planlagte ks. Det sies jo også at rekonvalens er kortere ved vaginal fødsel, men dette virker for meg å være temmelig individuelt. Noen sliter lenge etter ks, andre ikke. Det samme etter vaginal fødsel. Så man vet jo aldri.....For meg var ikke første fødsel (vaginal) noen fantastisk følelse, må jeg innrømme. Vel, jeg får studere dette nærmere før jeg eventuelt tar opp "kampen" om å få ta ks (har hørt at man må kjempe for å få det). Er det medisinsk større fare for komplikasjon enn for eks andre inngrep (som feks blindtarmoperasjon)?

Googlet litt, her er det jeg fant:

Ved vaginal fødsel er det 2% som får allvorlige komplikasjoner.

Ved planlagt keisersnitt er det 16 % som får allvorlige komplikasjoner.

Ved hastesnitt er det 24% som får allvorlige komplikasjoner.

Ved andre kirurgiske inngrep (øre-nese-hals, illius, beinkorreksjon) ligger tiilsvarende tall på 12-14%.

Når det gjelder de tre førstegjelder dette kun komplikasjoner for mor. Det er en økt fare for barnet å bli tatt med keisersnitt, men noe tall fant jeg desverre ikke, beklager.

Til alle "motstandere" av ks:

http://www.babyverden.no/templates/Article____12099.aspx

Omtrent 85 prosent av alle fødende i dag revner under fødselen.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,3278:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:50919::1:5675:3:::0:0

Barn som fødes for tidlig, før 36 uke, har økte sjanser for å overleve når de fødes med keisersnitt, sammenlignet med vanlig vaginal fødsel. Dette kan ha sammenheng med at keisersnittet ofte er planlagt, og det medisinske tilbud for mor og barn står klart.

Ved planlagte keisersnitt er det mindre fare for komplikasjoner enn ved akutte keisersnitt.

http://www.p4.no/story.aspx?id=225274

Naturlig fødsel er ikke alltid best.

Svenske forskere mener at planlagte keisersnitt ikke er forbundet med mer risiko enn vanlige fødsler.

En studie som omfatter 510 kvinner på et sykehus i Stockholm tyder på at kvinner som tar keisersnitt ikke har mer komplikasjoner enn andre, melder Svt.

Samtidig tyder studien på at de som har tatt keisersnitt opplever fødselen som mer positiv.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...