mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 hvor mye mm bør en ha til "overs" for å donere til sykehus ? Hvor mye penger får en ? Hvem tar en kontakt med ang. dette ?
Expat Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Ring barsel og spør etter melkebanken. Prisen varierer, 125kr og opp per liter. Du får alt av info på melkebanken!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 De fleste gir 130-150 kr per liter. Halv pris for melk som må pasteuriseres. Dvs det er lite penger i dette. Alt du får inn på melkesalg går ut i strømutgifter osv siden utstyret må kokes for hver gang du skal bruke det. Det er sinnsykt mye arbeid, for lite penger. De fleste sykehus ønsker et minimum på ca 7500 ml per mnd, men det varierer ut fra hvor stort behovet er. De fleste har ikke noe fast minimumskrav. Jeg ville heller spart melka selv til bruk i grøt og middager senere.
Expat Skrevet 1. mai 2007 #4 Skrevet 1. mai 2007 De færreste gjør vel dette for pengenes skyld, heller det at mange barn som er premature eller syke får hjelp! Det er vel en hobby som mange andre En veldig givende en! Forresten, barnet ditt må visstnok være under 6mnd og du må ta en blodprøve.
Labbetøs Skrevet 1. mai 2007 #5 Skrevet 1. mai 2007 Hei. Jeg har gitt melk til sykehuset siden snuppa mi var 5 uker. Har hatt masse melk hele tiden. Denne anonym har rett i at det er veeeeldig mye styr og man får lite igjen for det. Jeg har såpass mye at jeg gjør det alikavell, men har vurdert å slutte mange ganger fordi det rett og slett tar for mye tid med all denne kokingen osv. Det føles bra å hjelpe de små premature osv som trenger melka, men det tar på en sliten mammakropp. Hadde det ikke vært fordi at jeg trenger pumpa (må pumpe litt uansett) så hadde jeg ikke orket mer. Du går frem slik: Ta en tlf til sykehuset og spør etter melkebanken. Der spør de deg et par spm (alder på baby osv) og så får du avtale om å komme dit for prøver osv. Du kan levere melk max frem til ungen er 6 mnd, så med mindre de har veldig lite melk så tar de deg neppe inn dersom babyen er eldre enn 3-4 mnd. Når du kommer dit så må du ta blodprøve hvor de bl.a. tester om du har hatt diverse virus i kroppen før. Så må du fylle ut et skjema med diverse veldig personlige spm. Dersom alt det er i orden, så får du låne pumpeutstyr, og du får beger osv til å fryse melka i (melk du har frosset hjemme fra før av får du ikke levere). Før du pumper må du koke frysebegeret og pumpeutstyret. Du må ta en daglig dusj på morgenen, og brystet vaskes med en klut før du begynner pumpingen. Hvert beger er 300 ml (kan fryser flere posjoner oppå hverandre dersom du ikke fyller et beger på en pumping). Så må du levere melk ca hver uke eller annenhver uke. Melka transporteres i kjølebag med fryseelementer (det må du holde med selv) slik at den ikke begynner å tine. De tester hvert enkelt beger, og er det for mye bakterier i de så må de pasteurisere melka. Da får du halv pris for den. Det kan være hudbakterier, fukt i pumpeutstyr eller at melka her begyndt å tine på vei til sykehuset som gjør at det blir for mye bakterier. Noen har aldri problemer med dette, andre blir aldri kvitt dem (trenger ikke ha noe med renslighet å gjøre). Jeg hadde litt problemer med fuktbakterier en periode. Det viste seg å være fordi pumpebegrene stod på hodet på en kjøkkenhåndduk og rant av seg etter koking (de bør ikke tørkes siden de da blir tilført bakterier fra tørkehåndduken). Da ble det for lite lufttilførsel i dem. Nå koker jeg dem, setter de på hodet for å renne av seg litt, og må så velte dem litt senere. Da går det bra. Som du ser er det en del styr, men har du masse melk og overskudd til å gjøre det så blir nok melkebanken veldig glad. Jeg leverer mellom 7500 oh 10000 ml i mnd. Det holder. Vet ikke hvor mye de eventuelt har som minimum, men de vil ikke ha veldig små produsenter dersom de ikke har veldig behov for melka. De må betale dyrt for at du låner pumpa skjønner du. Noe mer du lurer på? Dette ble langt... Lykke til. :-)
Expat Skrevet 1. mai 2007 #6 Skrevet 1. mai 2007 Wow Ellie! 10 liter i mnd... Denne forklaringen lagrer jeg! Hvordan går det med hjelpebrystet?
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. mai 2007 tusen hjertelig for grundig svar Jeg tror nok ikke jeg har nok melk til sykehuset da...fant ut at jeg har bare har ca 3000 ml til overs hver mnd.....ja,ja. (pluss at Oliver er straks 4 mnd)
Labbetøs Skrevet 1. mai 2007 #8 Skrevet 1. mai 2007 Det er ikke sikkert de har så mange givere på sykehuset. Da vil de sikkert ha det du har. Du kan jo spørre i hvertfall. Hvis du vil. Expat: Nåja. Er stort sett nærmere 7500 ml enn 10000 ml. Men i mars donerte jeg faktisk 11,5 liter. Hehe. Er jo kjekt det, men jeg skulle ønske snuppa spiste litt mer av det selv. :-( Bare lager innlegget mitt du. Hvis du kan bruke det så. :-) Hjelpebrystet fungerte ikke i det hele tatt. Men jeg skal forsøke flere ganger. Det er jo låv å håpe. Jeg blir så trist når jeg ser andre amme og kose seg med babyene sine. Ammingen vår er ikke kos, det er bare stress og styr. Uff. Jeg har så lyst til at det skal fungere mer stabilt slik at kosen kommer tilbake.
Expat Skrevet 2. mai 2007 #9 Skrevet 2. mai 2007 Forsøk med en kortere bit mateslange med melk på en 10ml sprøyte kobla til. Ha sprøyta i hånden, og stikk den i munnviken når hun begynner, press langsomt melka inn. Så setter hun i gang utdrivingen og får melk. Med et barn som ditt får du sikkert en lang ammeperiode. Så kosen kommer! Så du forresten innlegget om sensible barn på 0-1 i helga? En mor ba om kontakt med andre som har det som henne (=deg). Let litt!
Labbetøs Skrevet 2. mai 2007 #10 Skrevet 2. mai 2007 Så ikke det nei. Skal se hva jeg kan finne. Sprøyta var en god idè. Det tar for lang tid å komme i gang med hjelpebryst, sp det var umulig. En sprøyte er nok enklere. Og det gjør jo ikke noe at det er bare bitelitt i den. Den trengs jo bare de ti første sekundene før utdrvningen kommer skikkelig i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå