Gå til innhold

Mor student, far tar permisjon

Titter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har gjort det slik som dere 2 ganger. Første gang fikk jeg fødselsstipend og engangsstønad samtidig som samboer fikk fødselspenger/foreldrepenger. Nå sist derimot fikk jeg ikke fødselsstipend når sambo hadde foreldrepenger. Turte ikke å si at jeg hadde fått forrige gang for han jeg snakket i lånekassen var veldig klar på at vi ikke begge kunne få penger selv om jeg fortsatte i utdanning. Fikk vel for de 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter som far ikke kunne få.

Hei

Dersom far tar permisjonen på gradert uttak med 50 % eller mer på jobb får du også penger fra lånekassen :-)

(Dersom han tar full permisjon får du ikke penger fra lånekassen.)

Merk at du også får engansstønaden for de 3 + 6 ukene forbeholdt mor..

Hei Juliet83!

Planen er at han skal ta full permisjon siden han har så upraktisk jobb......4 uker borte, og 4 uker hjemme (Nordsjøen). Det beste hadde egentlig vært om han kunne jobbet 50%, men det blir vanskelig i forhold til arbeidsgiver....dessverre! Vi får bare fortsette å undersøke ulike løsninger, så finner vi forhåpentligvis ut av det:)

Takk for svar:)

Dersom pappan tar permisjon mens mor studerer videre så får mor bare vanlig lån og stipend. Ikke fødselsstipend.

Du studerer på fulltid antar jeg? Eller jobber nok ved siden av studiene?

Pappan her skulle ta permisjon mens jeg fortsatte å studere, men da måtte jeg jobbe 25 % ved siden av mine 75 % studier. Mistet vikariatet jeg kunne fått videre da jeg ble sykemeldt, så dermed satt jeg igjen med 10 % jobb og mannen mistet sjansen til å ta permisjon. Dermed må jeg selv ta et år fri. Ikke at jeg klager på det da, men jeg hadde helst sett at jeg fikk gjort ferdig studiene sånn som jeg opprinnelig skulle.

Annonse

Ja, det forutsetter at mor går ut i 100% - enten i form av jobb eller studier

(hva med å melde seg opp til et enkeltemne eller to på blindern slik at du på papiret er fulltidsstudent?)

Ordningen med gradert uttak er ny av året, slik at det er mulig dere kan kombinere permisjonen slik at det vil passe med arbeidsgiver og at du alikevel kan få stipendet.Den er følgelig noe mer fleksibel enn den tidligere "tidskonto" ordningen.

Akkurat hvordan man kan ordne det kan du høre med Nav - send en mail med konkrete spørsmål og forklar arbeidssituasjonen (de er ofte litt "virrete" i svarene dersom man ikke konkretiserer... :-))

Jeg skal studere 100% på høgskola, så derfor var planen at pappa'n skulle ha permisjonen... Jeg får sette meg ned å formulere noen konkrete spørsmål til nav da, og så håpe på noen konkrete svar....hihi! Og så skal sambo få ta noen telefoner til arbeidsgiveren sin....:)

Tusen takk for alle svar:)

Ja, ta en prat med arbeidsgiver dere. Vi fikk ordnet det så far jobber 50% i 58 uker. Han er i nordsjøen, og jobber 2 uker på, 4 uker av. Nå blir det 1 uke på og 5 uker av helt til neste høst!!! Da er det litt enklere for meg å fullføre studiene....håper jeg...

I dag burde ikke (norske) firmaer nekte barnefaren slikt... Som regel er større firmaer ganske fleksible på slike ordninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...