Gå til innhold

Bakkerud, er du her fortsatt? Skinne-spm

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Jeg husker at dere gikk over på skinne for noen uker siden, og vi er nå i samme situasjon.

Lurte derfor på hvordan hverdagen er for dere nå?

Synes tilvenning til skinne var tøffere enn til gipsen. Han hadde mer vondt, hadde sår etter gipsen, var utrygg på kroppen sin, mistet balansepunktet. Og det var noe dritt å ta skinnen av og på ved bleieskift. Han gråt bare han så en bleie...

Men nå har det gått noen dager, og det blir faktisk en bedre hverdag enn med gipsen. Det eneste er at vi har fortsatt ikke fått noe hjelp, og jeg går en ny runde for å skaffe vogn eller støtte til kjøp av vogn.

Alle henviser til at det er noen andres ansvar.

Men vi må ha noe de neste 3 mnd som gjør at vi lettere kan komme oss ut av huset.

Har dere hørt noe mer om erstatning? Vi vet bare at den er mottatt og gitt til en saksbehandler. Spent på hva som skjer videre!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, hei

Er litt treg jeg, men men.

Vi syns også det var grusomt med en gang gipsen var av, og skinna kom på. Han hadde kjempevondt når han rørte på beina, og helt panikk når vi skulle skifte bleie, akkurat som deres gutt.

Nå har vi hatt skinna i snart to mnd. og det går kjempegreit! Han har ikke vondt lenger, og har begynt å få litt muskler i beina, så nå går han som bare det med skinna.

Vi har heller ikke fått noe hjelp med barnevogn, har søkt både kommunen, NAV, og hjelpemiddelsentralen, men får beskjed at så lenge ikke behandlingen er over to år, får vi ikke noe støtte! Vi måtte kjøpe vogn selv, som vi har brukt utrolig mye, så sånn sett er den verdt pengene, men vi hadde akkurat kjøpt ny vogn, da gutten vår begynte på behandlingen, så nå sitter vi her med to nye vogner.

Leste her inne at vi kunne få skrivd det av på skatten, men når jeg leste de reglene på liknings skjemaet, står det også der at behandlingen må være over to år.

Vi har ikke fått noe svar om erstattningen, men vi har fått kopi av hva legene som er involvert har sagt, og fått muligheten til å kommentere dette. Så det er inne i systemet, og de jobber med det.

Tror ikke vi får noe endelig svar før behandlingen er over.

Hvor lenge skal gutten deres ha skinne? Vi har fått beskjed om minst 6 mnd. syns det er lenge jeg, hadde håpet på en sommer på beina, men, den gang ei......

Hverdagen går strålende nå :-)

Han har ikke begynt å reise seg og gå, men går på et kne, med det andre ut til siden som støtte. Slik humper han bortover istedetfor å krype. Han setter seg opp på rumpa så han kan sitte på gulvet og leke, så det er mye han kan gjøre uten gipsen. Det er deilig å se!

Jeg sa klart fra at noen ikke gjorde jobben sin og at det umulig kunne være så vanskelig å få hjelp. Nå har vi kastet bort 3 mnd, og vi har fått nok. Brukte paragrafen lille-snupp nevnte, men den tolkes visst annerledes i Tromsø... Men uansett, den paragrafen (§ 5-22 i folketrygdloven) gir rett til hjelpemidler for "slike som oss".

Problemet er at nesten ingen kjenner til det, hverken på NAV eller hos ergoterapeuten.

Vi får ikke kjøpe vogn selv, men man søker via trygdekontoret som må fatte et vedtak. Ergoterapeuten har skjema, man bruker et de vanligvis bruker til andre hjelpemidler. Legg ved brev fra legen, som dokumentasjon på at sønnen deres trenger spesiell vogn.

Og få lege/ergoter. til å presisere at det haster fordi det dreier seg om et midlertidig behov - og lang saksbehandlig er derfor ikke mulig!!

Dersom sentralen ikke har det dere trenger, kan de kjøpe inn noe som passer deres behov. Det står i regelverket.

Han skal ha skinne like lenge som gipsen, minst 3 mnd. & mnd høres lenge ut, ja!

Får håpe dere slipper med mindre.

Hei, hei

Skal sjekke den paragrafen, kanskje vi kan få litt hjelp vi også?

Det er vel sikkert litt seint, men kan sjekke allikavel.

Det er godt å høre at det går bra med gutten deres.

Livet uten gips er nydelig, selv om vi blir litt lei skinna av og til også, er det utrolig mye bedre.

Daniel har begynt å gå nå, og klarer å gå ganske lange strekninger, ser litt rar ut, men er veldig stolt av seg selv.

Det er morro å se at det går framover!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...