Kaja_07 Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 Hei.. fler der som er lei av "ammepresset"? Jeg har et gutt på snart 6 uker og nå ammer jeg han bare litt innimellom, mens han får flaske ellers. Har hatt litt problemer med ammingen, samt brystbetennelse. Gikk over til å kombindere sånn at jeg kunne få slappe av innimellom (da jeg var syk), nå vil han helst ikke ha pupp. Hvis han er trøtt gidder han ikke å suge. Pumper innimellom for å holde produksjonen oppe, men rekker ikke så ofte at det hjelper så mye. Ganske lite melk nå og går nok snart over til kun erstattning. Men pga. ammepresset fra jordmødre, helsesøstre , andre mødre etc.. så føles det som veldig nedtur å slutte å amme. Akkurat som at jeg er en dårliger mor fordi jeg "gir opp" ammingen. Er dritt lei av at det skal være sånn press.... Er det fler som føler det samme?
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Hei! Jeg føler jeg må forsvare meg litt ja. D er ikke vondt lengre å amme, men jeg syntes ikke det er noe særlig kos, syntes d å gi flaske er 10 ganger bedre.Jeg syns faktisk amming er mere pes enn å koke flasker.. Pluss at jeg IKKE er fortrolig med å amme foran andre, venninner går bra.Men ikke andre. er veldig spent på hva de siser på 6 ukers kontrollen, får vel hørt meg da tenker jeg. Jeg gjør som deg, kombinerer litt. Men stort sett gått i amming her, men tenker mer og mer på å kun gi mme. Fælt å lyve, men du kan jo si du mistet melken. Er mange som gjør det... og som du sier, du har ganske lite melk nå, så er jo ikke langt unna sannheten. Det blir folk av erstatningsbarn også!!! Den melka tror jeg faktisk er bedre enn hva folk tror! Er jo en coctail av vitaminer,mineraler og annet snacks! Mangler litt antistoffer bare men er enig med deg, jeg får og litt dårlig samvittighet og føler jeg er til dels dårlig mor, som ikke er helt 100 % på å amme! Lykke til!
Crazyyyyyyyy:) Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Helt enig med dere! Ammer ikke i det hele tatt lenger jeg for jenta mi klarer ikke suge ordentlig. Så her går det i pumping og mme. Nå gir jeg 3 flasker mm og 3 flasker mme. Får jeg pumpa mer enn det går det i fryseren sånn at når jeg slutter med pumpinga har jeg fortsatt mm på lur og kan i det minste gi henne ett måltid om dagen. Syns det viktigste er og kose seg med baby`n og det gjør jeg jo fordi om ho får flaske. Også får pappa`n ta større del i kosen han også når han kan gi henne mat;)
Kaja_07 Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2007 Godt å høre at det er fler. Syntes det er kjipt at vi skal føle oss sånn. Men, men... Min gutt får 90 % flaskemelk, og han er en frisk og blid gutt og får masse kjærlighet. Så jeg tror han skal klare seg bra uten amming.. Lykke til jenter og husk at det er andre ting enn amming som gjør dere til gode mødre!
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Jeg opplever det stikk motsatt. Med førstemann var skikkelig ammepress, men denne gangen har jeg ny helsesøster. Hun er utrolig søt. Jeg vil veldig gjerne amme (eller pumpe og gi morsmelk på flaske når vi er ute), men sliter noe forferdelig med å øke produksjonen. Da helsesøster var på hjemmebesøk fortalte jeg om problemet og da svarte hun bare: "jammen, det blir folk av flaskebarn også. Ikke stress med amminga. Får du det ikke til, er det bedre å gi flaske med mme enn å ødelegge hele barseltiden med ammestress." Igår var vi en tur på helsestasjonen for å veie, og da (igjen) kom vi inn på det med amminga. Hun understreket igjen at det ikke var nederlag å gi mme, og at jeg ikke skulle føle at jeg måtte amme. (Nå bør det sies at jeg virkelig vil amme, på grunn av at førstemann har melkeallergi. Jeg har en snål teori på at det kanskje kunne vært ungått dersom vi hadde fått til ammingen da han var baby. Jeg vet jo ikke om det stemmer...) Helsesøster trøstet etter beste evne og sa jeg skulle prøve nesesprayen med hormoner som driver melken lettere ut, og dersom det ikke virket, så skulle jeg la være å amme med god samvittighet. Det er grusmot med ammepress. Da jeg fikk førstemann og ikke fikk det til fikk jeg kommentarer som: "det er melk der, det er bare du som ikke får den ut" Jeg følte meg så uendelig liten og teit som ikke klarte å amme. Amming som er helt naturlig og som en tror at "alle andre" får til uten problemer. Jeg må inrømme at jeg er glad for støtten hos helsesøster denne gangen istedet for en dømmende helsesøster som mener en er en dårlig mor dersom en ikke ammer.
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 Jeg syns det er så trist at det idag finnes helsesøstre som signaliserer at man er en dårlig mor hvis man ikke ammer! Det er jo tragisk, de fleste gjør det de føler de kan der og da for å få til ammingen, man har kanskje ulik terskel for hvor lenge man orker å prøve, men når man tar et valg om å gi opp ammingen så bør man ikke få kritikk for det.. Syns det var et styr uten like på barsel, ble skikkelig deprimert fordi vi ikke fikk det til og alle maste...men heldigvis er helsesøstrene på hs her veldig støttende til mme-mammaer.Min hs sa til meg at jeg hadde full støtte derfra selv om jeg sluttet å amme/pumpe (min ville ikke suge, jeg var supersår og alt var bare dritt i begynnelsen). Hun hadde selv ammet, men pumpet iblant, og hun ble aldri fortrolig med pumpa, så hun skjønte nesten ikke hvordan noen orket det pumpestyret. Jeg pumpet meg i drøye 2 mnd, hadde ikke nok melk i begynnelsen engang, så han fikk mme helt fra begynnelsen. Pumpet mindre og mindre etterhvert fordi det tok så mye tid, og han klarte jo ikke å suge skikkelig og jeg hadde ikke nok melk til å klare å gi ham bare mm, så til slutt ga jeg opp hele greia. Husker at jeg var i tvil om hva jeg skulle gjøre, følte det på en måte som et nederlag å gi opp, men etter en stund var det en lettelse.
**My little Miss drama and I** Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Hoff ja! vi har plagdes fra hun ble født, hun ville ikke ta puppen ,men de på sykehuset ville absolut at jeg skulle amme! Til slutt var hun så utsulta at hun bare skreik og skreik.. begynnte med amme skjold ,men var så sår da at jeg gråt hver gang jeg amma, gjør det ennå! har begynnt å gi hun flaska en gang for dag ,men merker at produksjonen er gått ned og hun blir ikke ordentlig mett av puppen.. er sliten å lei av amme maset fra sviger foreldre, sviger søstre og jordmødre o.l... hva er greia? jeg er ulykkelig ,sår og lei! skulle gi amminga en mnd og det er 14 dager igjenn til hun er en mnd og tenker bare; hoff ååå nei og au.. gruer meg til hver gang hun våkner da skal hun ha pupp -- au au au.. 2 venninder fikk nettopp unger og de spør hele tiden; hvordan går det med amminga? blir gaaal.. er man dårligere bare fordi man ikke ammer liksom?! nei nei og nei..
Crazyyyyyyyy:) Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Nå er det ikke lenge før det kunn blir mme å få her i huset. Produksjonen min går bare mer og mer ned. Har såvidt til ett måltid mm om dagen nå. får bare ut ca 30ml når jeg pumper nå, så snart gidder jeg ikke mer. Hun får jo både vitaminer og tran nå, også har hun jo fått mm i snart 2mnd. Blir jo folk av mme-unger også
Amaliya Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Holder på å gi opp hele amminga jeg også. I dag fikk jeg pumpa ut 10!!!ml. Fikk helt sjokk. Har normalt ligget på mellom 40-60 ml. Hva er vitsen å fortsette med bare 10 stakkarslige ml...?? Jenta mi er forresten 7 uker. Har fått masse pes ang amming både fra jm, hs, fastlege, familie og venner. Jenta har fått mme hele tiden, hun er blid og fornøyd og legger godt på seg. Tror ikke jeg ødelegger henne med mme, ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå