Gå til innhold

Noen med todelt livmor - bicorn uterus ?


pluttenogmeg

Anbefalte innlegg

Jeg har det nemlig og hvis flere har det , hadde det vært kjekt å høre hvordan dere har / har hatt sv.skap .

 

Kan fortelle mer om mine erfaringer hvis det er noen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig at det skulle komme et innlegg om nettopp dette... Var inne til laparaskopi for en måned siden og fikk konstatert todelt livmor, og for en uke siden oppdaget jeg til min store overraskelse at jeg er gravid! Er veldig usikker på hva dette vil medføre for svangerskapet og min evne til å bære fram barnet. Har lest en del om tilstanden i etterkant, men har ikke blitt så veldig mye klokere da det ser ut til at man egentlig kan forvente alt i fra ingen komplikasjoner til alle, her er alle variasjoner. Jeg blir takknemlig for all informasjon du har å dele :) Jeg er i uke 5+0 i dag og er i veldig god form så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke så veldig mye om dette, men en venninne av meg har det, og begge hennes barn ble født i setefødsel. Det er visst veldig vanlig. I min venninnes tilfelle gikk det veldig bra, og hun opplevde ikke setefødsel som noe ubehagelig (mer enn en fødsel er, da), men det er jo veldig individuelt. Utover setefødselen hadde ikke hun noen problemer med svangerskap, fødsel eller barseltid. Håper det samme gjelder for dere! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på jobben har to-delt lovmor, men hun mistet mot slutten av 1. tri. fordi livmora ikke var elastisk nok. Legen hadde visst sagt at hun kunne komme til å miste på nytt hvis hun ble gravid igjen. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare tull altså......kjenner flere som har to-delt livmor som det har gått fint med. I værste fall må du ta keisersnitt men ikke bekymre deg. Synes du skal be legen forklare deg mer om dette,slik at du skal unngå å sitte igjen med så mange spørsmål. Legen skal gi god informasjon i slike tilfeller :) Går nok bra dette her. Krysser fingrer for deg;))))klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som har en bekjent som mistet og legen sa det var pga av at livmoren ikke er elastisk nok - dette kan jeg ikke tenkte meg er riktig årsak. Jeg har 2 barn, og har hatt 2 MA i uke 14 , der fostrene døde i uke 12+5 og 12+6 , mest sannsynlig pga at de hadde festet seg til skilleveggen. ( dette var før jeg fikk vite om min livmor så derfor er det ikke bekreftet , men legene mener dette i ettertid) . I tillegg har jeg hatt en SA i uke 8, som kan være helt tilfeldig.

 

Men det som kan være problematisk med skillevegg er gjerne at morkaken dannes i en del og fosteret i en del og da blir det ikke nok næring til fosteret. Og dette er da i tilfellene der det har festet seg til skilleveggen.

 

Men med mitt eldste barn og min første graviditet forløp alt seg helt normalt. Hun ble født på vanlig måte og på terminen. Barn nr 2 fikk jeg etter disse spontanabortene , og hun ble født 3 mnd for tidlig. Det er ikke sikkert det har noe sammenheng med livmoren fordi fødslen startet med blødninger , og det viste seg at morkaken hadde rift. Jeg vil nok heller tro at kroppen min var helt utslitt av å være gravid av og på og av og på. Alle disse 5 graviditetene skjedde i løpet av noen få år. I tillegg var jeg jo også veldig nervøs hele tiden .

Men barnet mitt lå i seteleie , og det var nok pga liten plass i livmoren. Hun ble født vaginalt til tross for at det var 12 uker før tiden, og seteleie , men det var fordi hun kom i rekordfart. Keisersnitt var i utgangspunktet meningen. ( dette fordi i uke 28 er hodet til babyen mye større enn rompa så hvis hodet sitter igjen når kroppen er ute er dette veldig farlig) . Men alt har gått veldig fint. Og mitt prematurbarn har ingen tegn på at hun er født 12 uker for tidlig.

 

Nå er jeg nettopp blitt gravid igjen ,så jeg er kjempespent på hvordan det går denne gang, men jeg prøver samtidig å slappe av så godt jeg kan og vet at jeg kan ikke gjøre noe fra eller til uansett hva som skjer. Har ikke vært hos lege enda , men regner med å bli fulgt opp ganske bra pga av situasjonen min. Men i hovedsak gleder jeg meg masse og vet at positiv tenking har en bra effekt faktisk :) (noe leger har fortalt meg hvertfall) .. I tillegg har kroppen min fått hvile noen år, så jeg regner med at den gjerne takler ett sv.skap bedre nå.

 

Hvis noen av dere ønsker mer info eller kontakt , så send meg gjerne en melding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har todelt livmor og kan fortelle litt om mitt svangerskap så langt:

for det første: Jeg rakk aldri å gjennomføre lapraskopi og hysteroskpoi før jeg ble gravid (var egentli meningen at jeg skulle gjøre de i november i fjor pga ufrivillig barnløshet) Så de vet egentlig bare at livmoren min er delt, men de vet ikke i hvor dtor grad det er snakk om.

 

Da jeg oppdaget at jeg var gravid var jeg raskt hos legen og fikk tidlig UL for å sjekke antall foster (hadde gått på pergotimkur) samt hvordan det var festet osv. Hadde første UL i uke 7 og ble fulgt opp med innvendig UL hver 8.-10. dag de 12 første ukene.

Deretter gikk jeg bare til kontroll hos JM frem til uke 20. Fra da av ble det kontroll på sykehuset på svangerksapspoliklinikken i tillegg hver 14. dag for å sjekke at livmorhalsen ikke ble for kort osv. Hadde siste livmorhalskontroll for 3 uker siden.

I tillegg til de tidlige UL hadde jeg ordinær UL i uke 18 samt ekstra UL i uke 25,32 og skal ha en ny UL igjen i uke 37. Dette er vekstkontroller for å sjekke at lillegull vokser som den skal og at det ikke blir for trangt for den der inne.

 

Når det gjelder fare for komplikasjoner er det selvsagt mange farer: spontanabort, for tidlig fødsel, setefødsel, livmora kan revne, livmorhalsen er for kort, keisersnitt osv osv. MEN; dette betyr jo ikke at det skjer deg fordi om. Hos meg har ingenting skjedd. Jeg hadde forkortet livmorhals en stund pga hyppige kynnere, men dette rettet seg når jeg ble sykemeldt. Babyen i magen er snart kar for å komme og ser ut til å komme på termin og veie ca 3200 gram:)

babyen lå i seteleie helt til påske og jeg ble forbredt på setefødsel og de ville gjerne at jeg skulle prøve meg på vaginal fødsel når tiden var inne. PHØH; her blir det hodefødsel:)

Sykehuset sa oogså at dersom jeg klarte å gå til uke 32, kom det ikke til å stoppe fødselen dersom den skulle komme igang da.... Ser ikke ut til at det er noe fødsel på gang på en stund ennå her i gården i alle fall.

 

Neste gang jeg blir gravid, så kommer jeg til å få tett oppfølging da også, men ikke så tet som denne gangen. Da blir det ekstra UL i uke 25, 32 og 36 i tilllegg til ordinær UL for å sjekke at babyen vokser som den skal. Dette fordi kroppen min nå har vist at den fint greier et svangerskap og gjør jobben sin.

 

Ønsker deg masse lykke til og ikke bli veldig redd! Som min lege sa; selv du du har et risikosvangerskap så betyr jo ikke det at det behøver å skje noe som helst galt med deg:)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke det det var en dokumentar om på TVNorge for 3-4 måneder siden? Det var en kvinne som faktisk hadde klart å bli gravid i BEGGE livmorene samtidig! Det var temmelig nervepirrende, men hun fikk jo superproffesjonell oppfølging, og det hele endte med at hun fikk en sunn og frisk jente og gutt ved keisersnitt! :)

Når jeg tenker meg om er det mulig den ble sendt i fjor høst.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun hadde 2 stk livmorer og 2 stk skjeder så det er nok noe mer spesielt enn en todelt livmor:)

todlet livmor betyr bare at man enten har en skillevegg som går gjennom din ene livmor (de fleste av oss har bare en livmor) eller så er det en tapp på enm måte som gjør livmoren delt eller hjerteformet.

 

Hun på den der dokumentaren gjenomgikk på en måte 2 graviditeter samtidig... litt vanskelig å forklare men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle.

 

Takk for interessante innspill og erfaringer! Jeg føler at jeg befinner meg litt i Limboland - egentlig er det veldig gøy at jeg ble gravid, samtidig prøver jeg å holde litt igjen pga risikoen og for å beskytte meg selv. Jeg må innrømme at det er mye å ta hensyn til, og jeg ser at du, Maddemor, har fått veldig god oppfølging i ditt svangerskap. Jeg har fått min første legetime om 14 dager (fikk kranglet meg til to uker før tiden), men jeg tror ikke det følger med noen UL der så vidt jeg vet. Jeg skulle likt å vite hvor fosteret fester seg før det er gått tolv uker, siden risikoen for SA er stor hvis det fester seg i skilleveggen. Blir mange uker med usikkerhet i så fall... Litt vanskelig å vite hvor mye man skal "forlange" hos legen, alt er jo så nytt og det er mye jeg ikke aner noe om.

 

Mulig jeg skal ta kontakt igjen og høre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oj, jeg har svart på Maddemors første innlegg i denne tråden, og ser at mitt innlegg av den grunn har blitt plassert midt i tråden. Det var jo ikke meningen! Blir litt vanskelig å følge med når ikke det nyeste innlegget ligger sist. Skjerpings fra min side heretter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen egen erfaring på dette temaet, men kjenner ei som har delt livmor, og som fikk veldig god oppfølging under sin graviditet med UL opptil hver 14. dag. Det er visst økt risiko for å føde for tidlig, og det ble sagt at dersom hun klarte å holde babyen inne lenger enn til uke 30, så var det bare en bonus. Og babyen ble født sånn omtrent til termin.

 

Moren til en venninne har også delt livmor, og hun har fått to barn, men måtte holde sengen i deler av svangerskapene for å ikke føde for tidlig (dette er jo noen år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare stå på og be om å få UL så fort som mulig. Si at du ikke klarer å slappe av før du har fått sett nurket ditt. Mest sannsynlig vil det gå veldig bra skjønner du:) Som de sa til meg på sykehuset sist; å ha todelt livmor er forbundet med risikosvangerskap, men det betyr jo ikke at alle skumle spådommer oppfylles:)

Hvis du forklarer legen din at du er redd og er jeg sikker på at du vil få god oppfølging og gode forklaringer. Jeg har hatt 1000 spørsmål i svangerskapet, men jeg har også fått svar på alt. Legene har vært utrolig greie og tatt seg god til til å forklare meg det jeg lurer på samt berolige meg når jeg har vært redd.

Ønsker deg masse masse lykke til og er det noe du lurer på er det jo bare å sende meg post på profilen min så ser jeg deg der vettu:)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...