Gå til innhold

Kan man velge mellom planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel?

Anbefalte innlegg

Leste et innlegg om planlagte keisersnitt, og det kunne virke som om det var mulig for alle å få det... Er det mulig å få det uten at det ligger medisinske årsaker til grunn? Isåfall hvem er det som avgjør om man kan få det..? Verken jordmor eller lege har nevnt dette for meg ihvertfall...

Fortsetter under...

Å så heldige de er som slipper KS, uansett planlagt eller hastesnitt. Man blir veldig redusert, selv ble jeg nesten ubevegelig, i ukesvis etterpå. Det kan oppstå komplikasjoner ved KS som man må betale lenge for. Be heller til høyere makter om at du slipper KS.

• 3 uker senere...

det er ikke ønskelig med keisersnitt, og selv om endel får det, så ville jeg tenkt meg om både tre og fire ganger, for det er en mye større belastning for kroppen din enn vanlig fødsel (selv om det kan virke rart)

Hei!

Det spørs hvor mye du ønsker ks, og hvorfor. Både medisinske og psykiske grunner kan ligge bak.

Når det gjelder medisinske, er det som regel sykehuset som avgjør hva som er best for mor og barn.

Psykiske årsaker kan være fødselsangst, tidligere overgrep, osv. Hvis du sliter med noe av dette, er du litt mer på egen hånd og må ta initiativ selv til samtaler og ks-søknad. Det er en relativt lang prosess å få innvilget ks, og når sant skal sies så ombestemmer de fleste kvinner seg etter noen samtaler og omvisning på sykehuset. MEN hvis disse samtalene ikke hjelper mot angsten, og du har satt deg inn i alle fordelene/ulempene ved ks og tenkt deg godt om, så får du som regel innvilget ks.

Det er mange meninger og fordommer rundt ks, men ikke la deg påvirke av dette. Det er din kropp, og kun du som bestemmer hva som skal skje med den!!

Heisann

Jeg fikk høre at de aldri tvinger noen til å føde vaginalt.

Men, du skal vel ha ganske fødselsangst hvis det ikke er noen medisinske årsaker til at du trenger k.s

Barnet får jo en bedre start på livet når det blir født vaginalt, og du vil også komme deg raskere enn ved k.s

Annonse

Det er ikke valgfritt om man vil ha keisersnitt eller vaginal fødsel i Norge, nei! Det er gynekologen som innvilger keisersnitt, på bakgrunn av en medisinsk bedømmelse. Han har full mulighet til å ikke innvilge keisersnitt, og det skjer da også både titt og ofte..

Ja, men de fleste som absolutt VIL ha KS får dette også til slutt. Det kan medføre en kamp og mange samtaler, men er man bestemt nok så får man det innvilget til slutt.

Det eneste sykehuset som nekter å utføre ks etter mors ønske er Haukeland.

Hvorvidt man kommer seg fortere av den ene eller den andre måten å føde på, kommer vel helt an på... Jeg og barnet fikk såpass mye "juling" etter vaginal fødsel at jeg ikke kan TENKE meg hva som skulle bli verre med ks...

Skal heldigvis ha planlagt ks i september.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...