Gå til innhold

Er allmennlærerutdanning en hard/tung utdanning?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ferdig med allmennlærerutdanning nå til våren, og min erfaring er at det er ganske mye å gjøre... Teorien er ikke så hard (synes jeg i alle fall), men det er ganske mye pensum å lese. Men jeg er helt sikker på at du kan klare det hvis du vil:) En av mine beste venninner fikk baby til jul første året på utdanninga (tre måneder etter studiestart), og hun har fullført hele utdanningen uten permisjon! Det har vært heftig til tider, og hun sier at hun kanskje ikke ville gjort det om igjen, men det går.... Du kan jo også få stipend fra Lånekassen dersom du har studierett en viss tid før og etter fødsel (husker ikke hvor lenge).

Går på tredje året nå, men har utsatt matematikkeksamen til neste vår. For meg var den på et utrolig høyt nivå. Resten gikk veldig greit. De to siste årene tar man fordypningsfag, jeg har valgt engelsk i år, og det er beintøfft, men arb. kravene varierer veldig fra fag til fag, så det er lurt å sjekke fagplan først.

Hvis du ikke er god i matte ville jeg tatt et forkurs, eller heller tatt fag + pedagogikk på universitetet. Tar litt lenger tid, men skulle gjort mye for å slippe unna matten.

Dessuten har det mye å si om du er økonomisk avhengig av å jobbe ved siden av. Jeg jobber 50%, og har barn fra før, i tillegg til graviditet skaper dette noen frustrerende situasjoner!!!

Lykke til med studiene!

Hei! Jeg er akkurat i ferd med å avslutte mitt andre år på allmennlærerutdanning. Det er til tider ganske tøft studie, men det er igrunnen mye opp til en selv, hvor mye man legger i det. Matematikken kan være vanskelig, men med gode kollokviegrupper ordner det meste seg! Selv gleder jeg meg til å bli lærer, og det er motivasjon nok til å stå på i de tøffe periodene.

Lykke til med valget ditt!

Jeg har problemer med å kommemeg gjennom pensum (går andre året nå), men har en mistanke om at graviditeten har tatt mye av konsentrasjonen. Karakterene daler fort ned om man ikke er strukturert i et studie som har mye teori.

Men, teorien er ikke vanskelig i seg selv. Både norsk, matte og KRL er egentlig bare fordyping av det man hadde på videregående. Pedagogikk er mye synsing, noe pugging og veldig mye lærerikt!

Med gode forelesere/lærere kommer man langt, selv strever jeg med et fag, fordi selve opplegget i detf aget ikke passer meg i det hele tatt.

Jeghar en tass på tre år fra før og skal ha nr.2 nå. Er ikke problem å kombinere med skolen. Men det er viktig å klare å jobbe sammen med andre. Det er mye gruppearbeid, og praksisperiodene tar MYE energi (iallefall på meg). Kan du samarbeide og er noe strukturert, vil dette gå kjempefint:-)

Annonse

hei, går 2 året på allmennlærer nå og håper jeg klarer eksamene i år også. Jeg var gravid da jeg fikk vite at jeg kom inn på studiene, da søkte jeg om et års utsettelse fordi jeg ville lære meg å være mor først.

Jeg begynte i 2005, og det har gått fint, men nå når min sønn nærmer seg 3 år merker jeg at han trenger mer oppmerksomhet. Han merker at jeg tidvis er mye på skolen og jeg merker det på samvittigheten.

Jeg går fullt studie, (hver dag har vi skole), men fra neste år har vi samlingsbasert og jeg tror det er bedre. Venter nå nr 2 i juli og kommer til å gå videre på studie uten permisjon, håper jeg klarer meg, vet jo hva det å få barn er!

Men for å si det sånn det er 5 stykker som har barn på mitt studie, vi er 3 som fortsatt er asjur med studieprogresjon og 2 som henger etter. Men ingen som har droppet!

Du må beleie deg på at du blir å merke det til tider at det er tungt å være både mor og student, men den som vil får til. :)

Til det faglige så er det mange som klagde over matten, men det var også de som ikke var på skolen. Resten er bare å lese så får man til..

Hei :)

Jeg har gått 4årig allmenn lærer på Hamar. Fikk en sønn i 2. studieår som jeg tok permisjon fra, så ble ett år forsinket. Var ferdig sommer 2006. I år har jeg tatt videre utdanning i sos.ped. Må si at jeg synes det har veldig grei utdanning å kombinere m barn.

Har tatt fulltid vært år, men aldri hatt 5 dager i uka. Men, skal sies at skolen på Hamar er kjent for mye rot og mulig undervisning er lagt opp annerledes andre steder.

(Jeg strøk forresten i matte i 2002, og har ikke tatt det opp igjen enda. /

Vi manglet lærer i 4 mnd, og skolen var under ombygging, noe som medførte seg masse rot.... 71% av kullet strøk.. Ikke at det er en unnskyldning men.. )

Men, det finnes ingen mulighet for slippe matte lenger, uansett hva du tar i tillegg til utdanninga. men, følger man undervisning og jobber litt ekstra om man sliter litt, tror jeg de fleste får det til :)

Men, uansett, synes jeg har hatt kjempe fine dager, ca 3 dager i uka.

Jeg tilhørte den gamle modellen, som gikk ut i 2005 egentlig, så mulig d er tøffere nå, så lenge fagene har lagt opp annerledes. (kom vel ny høsten 2005)

Men fortsatt har de jeg kjenner ca 3 dager i uka med undervisning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...