Gå til innhold

bl og trassig unge

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen andre der ute som har kraftig bl/låsning og trassige unger? Er det noen som har noen tips til hvordan unngå å løfte ungen om han/hun setter seg helt på bakbeina og bare ikke vil f.eks. kle på seg, sette seg i vogna, skifte bleie osv.? Har selv en gutt på 2,5 som kan være krevende til tider. Setter pris på kreative forslag....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136620-bl-og-trassig-unge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ved kraftig bekkenløsning kan du, hvis legen ser problemet sykemelde din mann/samboer hvis du ikke klarer løfting etc i forbindelse med barnepass. Kan ikke alle reglene på dette området, men snakk med din lege/nav så kan du hente mere informasjon.

Takk for tilbakemelding! Har tatt kontakt med legen som sier at jeg må være sengeliggende/innlagt for at far skal ¨få min permisjon. Nav sier at det må en legeerklæring til og at det står på legens skjønn om dette går. Jeg er litt engstelig, for jeg har ingen fam. som kan stille opp i nærheten og jeg klarer bare ta meg av min toåring et par timer om gangen. må gi tapt om han nekter for å skifte bleie f.eks. og slår seg helt vrang, for jeg kan ikke løfte ham. Må gå med krykker opp trappa og ute så jeg klarer ikke ta ham med ut på lekeplassen.Kan bare lure ham til å gjøre ting han ikke vil, ikke tvinge ham som man av og til må med trassalderunger. Han er egt. grei for det meste, men alle unger er jo trassige i den alderen....Noen med erfaring, gode tips om dette?

Hei!

hvis du kun klarer noen timer om dagen, er jo du i grunnen sengeliggende. Hvis far er vekke i 8 timer og du kun klarer la oss si 4 timer for dagen, må far være hjemme 50 %.

Få en time hos legen din, her er det viktig å legge fram hvordan du har det og at dette ikke går lenger. Du blir bare verre for hver dag som går. Si at du klare deg sånn ca 4 timer for dagen, men da er det nok. du er redd for hvordan bekkeløsningen din vil utvikle seg hvis du fortsetter slik.

NB! ta med deg mannen din til denne time. Slik at han kan støtte deg, nb! det er lov til å felle noen svangerskapstårer det hjelper og legge litt på. Si at du ikke klarer å skifte bleie på barnet ditt om det er meninge at barnet skal gå med våt bleie mens far er på jobb. At du har ingen familie i nærheten som kan hjelpe deg.

det er viktig at du skriver ned ting du klarer og ikke og hvordan du selv mener at livsituasjonen din kan bli bedre fram til fødselen ved å få hjelp til diverse ting som bleieskift, pluke opp ting fra gulvet etc.

det kan være lurt å lese litt på nav sine sider, under familie og omsorg. Slik at du møter godt forberett til denne time.

Min mor hadde kraftig bekkeløsning etter at hun hadde født meg og min bror, hun fikk innviliget en slags hjemmehjelp som kom hver morgen fikk meg og min bror opp og i barnehagen, etterpå tok hun en god del husarbeid. Men siden du ikke har plass til ham eller mulighet til barnepass har du rett på hjelp når hovedomsorgspersonen blir syk, regner med du er sykemeldt/hjemmeværende. Man er i praksis sykemeldt selv om man er hjemme, hvis man er syk og ikke kan ta høvelig arbeid.

Du har masse å gå på her, hvis du forbereder deg godt til legetime, så skal du se at du får den hjelpen du trenger.

Takk for lang og god tilbakemelding! Heldigvis har jeg barnehageplass til min 2åring og er ikke hjemmeværende annet enn nå når jeg er sykemeldt og snart går ut i perm.Men er redd for de tre ukene barnehagen har stengt og jeg må ta meg av to (tre) unger. Men nå har jeg sjekket opp i reglene til nav. og det står faktisk at om mor har kraftig BL kan far overta perm.! Skal ta dette med til legen neste gang. Ellers så får jeg ordne med litt hjelp av besteforeldre og prøve å finne meg en barnevakt et par timer om dagen....Det må jo gå....

Jeg har hatt BL siden jeg gikk gravid med datteren min. Fikk dette påvist i uke 12 av svangerskapet. Har aldri blitt helt kvitt det, men er bedre i perioder. Da datteren min var nesten 2 år begynte mannen min å jobbe på sjøen og er borte i to uker av gangen. Vi hadde heler ikke familie rundt oss. Jeg satte meg ned å forklarte datteren min som da var ca to at mamma har veeldig vondt i ryggen, og nå trenger jeg din hjelp. Hun ble veldig stolt, og var helt forandret. Slvfølgelig var det noen ganger hun trassa, men da satte jeg meg på en stol inærheten å snakka med ho. Dette fungerte hvertfall for oss. Hun var i barnehage da. Når vi gikk til barnehagen holdt hun forsiktig i en av krykkene mine i stedet for handa mi etc. Lykke til! Det går nok bra:)

Annonse

Tusen takk! Jeg har heldigvis merket mindre trass i det siste, og det virker faktisk som han skjønner at jeg har vondt. Han hjelper til å plukke opp leker fra gulvet og det er greit som regel å leke oppå bordet--veldig flink å ta hensyn for tida. Jeg er imponert....Har heldigvis en 12-åring som kan hente ham fra barnehagen og leke ute med ham en halv times tid av og til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...