Gå til innhold

Endelig hjemme :-)

Anbefalte innlegg

Da er vi endelig hjemme fra sykehuset, 5 uker og 2 dager etter at Victor så dagens lys den 22. mars….. Må si det gikk litt raskere enn antatt, for kun noen dager siden regnet vi med at vi skulle hjem i slutten av neste uke!

Vi har tilbrakt de siste 5 ukene på nyfødtavd. på Ullevål sykehus, etter at legen bestemte at Victor ville ha det bedre utenfor magen enn i magen i uke 31 + 2, p.g.a. at han fikk lite næring der han lå i magen min (han ble hentet ut med keisersnitt).

Han har hatt et rimelig problemfritt forløp på nyfødtavd. – men har brukt disse 5 ukene på å modnes og vokse seg ”stor” – han veier nå 2 150 gram (veide 1284 da han ble født). Han har også lært seg å spise selv. Hadde pustehjelp (c-pap) i 2 dager, lå i kuvøse i ca. 2 uker for å holde varmen. Slet litt med fordøyelsen den første tiden, gulpet en del, men det var nok bare systemet som var umodent, så det rettet seg ganske raskt!

Storesøster på 3,5 år (som også er født prematur i uke 27/650 gram av samme årsak) var fra seg av lykke over endelig å få hilse på lillebror (barn slippes ikke inn på nyfødtavd. p.g.a. smittefare på denne tiden av året). Hun måtte susse og klappe på ham til stadighet, snakke til ham, synge for ham og låne bort lekene sine : ) (”mamma, tror du Victor vil låne ballen min? Tror du han vil låne Pluto?”)

Selv om jeg synes det er fantastisk godt å komme hjem, så ser jeg på tiden på sykehuset som en fin tid, hvor vi har fått lov til å bli kjent med sønnen vår på en litt annerledes måte enn de fleste andre foreldre får. Vi har vært klar over at han sannsynligvis ville komme for tidlig siden uke 24 (da de første gang så at også han var litt liten av vekst), og jeg er bare så fylt av takknemlighet til både observasjonspost og nyfødtavd. på Ullevål; helt fantastiske steder å være når ting ikke går helt etter boken! Uten disse avdelingene er det ikke sikkert vi hadde hatt noen barn i det hele tatt!

Nå føler jeg at vi har brukt opp vår kvote når det gjelder å få friske og fine (premature) barn, så nå får nok være nok – ingen flere barn her i gården!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med lille Victor :) Vet hvor deilig det er å komme hjem, Vi fikk en gutt i uke 32+1 i 06. Vi var på sykehuset i 5 uker vi også. Han lå med cpap og i kuvøse i en uke. Tror han lå en uke i varmeseng også før han ble flyttet over i vanlig seng. Marius gulpet også mye husker jeg, men det rettet seg det også. Vi slet en del med amminga så til slutt måtte jeg bare kaste inn håndklet og si at nok er ok.Vi begynte med flaske, Jeg ble rett og slett deppa av amminga. Høres kanskje litt rart ut, men jeg synes det var et voldsomt press.(har kanskje noe med situasjon man er i) Men flaske fungerte superbra for oss.Jeg pumpet meg, så fikk han det på flaska si.

Nå er marius 15 mnd og er som barn fles. Høyt og lavt og en matlyst som ingen ende tar :)

Lykke til videre

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/#findComment-9137927
Del på andre sider

Takk for det!

Enig med deg i at det er et ganske stort press for å få til denne ammingen.

Sist vi var på nyfødtavd. med datteren vår, endte vi også opp med å gi flaske. Jeg pumpet i 8 måneder (6 mndr. fullpumping, deretter 2 mndr. nedtrapping) og ga morsmelk på flaske - det funket fint mens det sto på, men i etterkant synes jeg at jeg brukte altfor mye tid på denne pumpingen (fikk jo omtrent ikke gjort noe annet enn å pumpe og gi mat), derfor hadde jeg forbannet meg på at denne gangen skulle jeg iallefall gi ammingen en reell sjanse før jeg gikk over til pumping/flaske igjen.

Er selvfølgelig en del praktiske fordeler med flaske også, den største er at også far får deltatt på en helt annen måte i matingen av junior, så vi satser på at han skal være i stand til å spise både av pupp og flaske (har flust av melk i fryseren allerede...) fremover. En annen fordel er jo at man til enhver tid vet hvor mye mat barnet har fått i seg, og etter å ha målt og notert alt som ble spist i 2,5 mndr på sykehuset (med datteren vår) ble det ganske viktig for meg å vite at hun fikk i seg nok. Slapper litt mer av på det denne gangen: )

Fint å høre at Marius også har kommet seg godt unna den tidlige starten: ) Lykke til til dere også!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/#findComment-9138905
Del på andre sider

Takk for det - vi koser oss som bare det! Tenk, det har gått en uke siden vi kom hjem alt! Tiden går så fort.

Victor har spist godt både av pupp og litt flaske i løpet av uken og lagt på seg et par hundre gram.

Var inne og så på Erik på profilen din - for en skjønn liten gutt: )

Har dessverre ikke fått lagt ut noe bilde av min lille prins enda.

Går det fortsatt bra med dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/#findComment-9200302
Del på andre sider

Hei Maggi

Ja, det går fint med oss. Erik er litt tett i naso, men elles i fin form. Han får fremdeles både pupp og flaske. Prøvde å auka melkeproduksjonen ved å gi mat (amming først, så flaske) annenhver time i 3 døgn, men det hadde ikkje så veldig effekt. Var dessuten slitsomt for både han og meg. Blei lite søvn på oss.

Kos dåke vidare så snakkes me :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/#findComment-9204509
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Mine tvillinggutter ble også født for tidlig 5.6.07 i Uke 30+5 på Ullevål. Veide 1288 og 1667. Ble tatt med keisersnitt og jeg var livredd! Har vært problemfritt til nå. Pustet selv, men måtte ha litt hjelp av cpop. Sterke små gutter med stor matlyst så håper dette går veien. En er allerede ute av kuvøsen. Er så imponert over personalet på sykehuset. Alle er blide, hjelpsomme og den beste ekspertisen i landet. Alt ble gjort riktig i rett tid. Er så takknemlig!!! Fint å høre at det går bra med dere! Har noen uker foran oss vi da:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9136489-endelig-hjemme/#findComment-9599951
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...