*Maggi* Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Da er vi endelig hjemme fra sykehuset, 5 uker og 2 dager etter at Victor så dagens lys den 22. mars….. Må si det gikk litt raskere enn antatt, for kun noen dager siden regnet vi med at vi skulle hjem i slutten av neste uke! Vi har tilbrakt de siste 5 ukene på nyfødtavd. på Ullevål sykehus, etter at legen bestemte at Victor ville ha det bedre utenfor magen enn i magen i uke 31 + 2, p.g.a. at han fikk lite næring der han lå i magen min (han ble hentet ut med keisersnitt). Han har hatt et rimelig problemfritt forløp på nyfødtavd. – men har brukt disse 5 ukene på å modnes og vokse seg ”stor” – han veier nå 2 150 gram (veide 1284 da han ble født). Han har også lært seg å spise selv. Hadde pustehjelp (c-pap) i 2 dager, lå i kuvøse i ca. 2 uker for å holde varmen. Slet litt med fordøyelsen den første tiden, gulpet en del, men det var nok bare systemet som var umodent, så det rettet seg ganske raskt! Storesøster på 3,5 år (som også er født prematur i uke 27/650 gram av samme årsak) var fra seg av lykke over endelig å få hilse på lillebror (barn slippes ikke inn på nyfødtavd. p.g.a. smittefare på denne tiden av året). Hun måtte susse og klappe på ham til stadighet, snakke til ham, synge for ham og låne bort lekene sine : ) (”mamma, tror du Victor vil låne ballen min? Tror du han vil låne Pluto?”) Selv om jeg synes det er fantastisk godt å komme hjem, så ser jeg på tiden på sykehuset som en fin tid, hvor vi har fått lov til å bli kjent med sønnen vår på en litt annerledes måte enn de fleste andre foreldre får. Vi har vært klar over at han sannsynligvis ville komme for tidlig siden uke 24 (da de første gang så at også han var litt liten av vekst), og jeg er bare så fylt av takknemlighet til både observasjonspost og nyfødtavd. på Ullevål; helt fantastiske steder å være når ting ikke går helt etter boken! Uten disse avdelingene er det ikke sikkert vi hadde hatt noen barn i det hele tatt! Nå føler jeg at vi har brukt opp vår kvote når det gjelder å få friske og fine (premature) barn, så nå får nok være nok – ingen flere barn her i gården!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 GRATULERER med den lille, og ikke minst gratulerer med å komme hjem. Heldige dere!=) Jeg er på et annet sykehus med vår lille datter født i uke 25+6. Hun er nå 5 uker og har hatt en del av de værste komplikasjonene som; hjerneblødning, lukking v duktus (operasjon), BPD (lungesykdom), og ...ja, altså er dette en tøff tid. MEN det går framover. Hun blir sterkere og større. Veide 900 ved fødselen og er nå rundt 1250 gram. Bruker cpap enda, og blir nok å bruke den ei god stund til.. Hvordan går det med datteren deres nå da? Regner med at dere kjenner til hvordan det er å få et så mye prematurt barn siden hun ble født så tidlig. Er hun gammel nå?
*Maggi* Skrevet 29. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2007 Hei igjen, og takk for det! Gratulerer selv med datteren! Vet så veldig godt at dere går gjennom en tøff tid, mye usikkerhet og mye nytt å forholde seg til. Men som du selv sier, det går fremover og hun blir sterkere og større! Håper hjerneblødning, duktus-operasjon og BPD er av en slik grad at det vil bli mindre merkbart etter hvert? Datteren vår har nå rukket å bli 3,5 år, og vi har vært utrolig heldige med henne - hun var virkelig en liten kjempe! Hun veide kun 650 gram da hun ble født i uke 27, men slapp likevel unna respiratoren (jeg hadde fått lungemodningssprøyter før hun ble hentet ut). Hun var nede i 530 gram før vekten snudde. Det var en del usikkerhet de første ukene, uten at de helt store komplikasjonene oppsto. Hadde en del metningsfall og pulsfall underveis, lå på cpap i ca. 5 uker, i kuvøse ca 6 uker. Utviklet seg fint etter hjemkomst, lå hele tiden lavt i vekt, men fulgte sin egen kurve. Var på høyde både på forståelse og finmotorikk på alle fysiotester, men noe treg grovmotorisk (begynte å gå da hun var 19 mndr. korrigert) I dag er hun en frisk og rask 3,5-åring som hittil er uten mèn etter den altfor tidlige starten. Er fortsatt liten og nett. Lykke til videre med jenta deres - se frem til dagen for hjemkomst - den kommer om ikke lenge for dere også! Inntil da - prøv å nyt dagene på sykehuset som best dere kan så lenge: )
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Å Maggi! Gratulerer så utrolig masse!! Jeg tårene triller når jeg leser det du har skrevet. Minnene strømmer på - både veldig vonde, og ikke fullt så vonde. Man kan virkelig ikke forestille seg hvor liten en så prematur og dysmatur baby er! Jeg er så glad for at det går bra med både datteren din - og selvfølgelig lille Victor! Skulle ønske jeg kunne gi deg en ordentlig klem!
*Maggi* Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2007 Tusen takk: ) Jeg sender en stor klem tilbake til deg også!! Står alt bra til hos dere?
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Her er alt bra! Iver er nå 10,5 måneder ukorrigert - 7,5 måneder korrigert. Han veier 8,2 kg og er 67 cm lang. Så han vokser - og jeg elsker hvert gram! Det går veldig fint! Både fysio og hs sier at man ikke skulle tro han var så prematur - han er så robust og "for seg". Vi var på besøk i bhg'en der han skal begynne så smått til høsten - og de sa det samme - det var jo kun basert på utseendet, men jeg nikket og smilte og var helt enig :) Spising er peace of cake (BANK I BORDET!)! Han spiser nå brødskive (det går ned ei hel skive uten skorpe til frokost!), grøt og middagsglass og mme - fra HIPP, som jeg såg var favoritten til flere her.. Og frukt, med og uten små biter, han får litt ris eller pasta om vi har det til middag, og gomler det i seg med to små tannebisser. Surver litt om dagen - jeg mistenker at det er mer tenner på gang.. Amming er vi ferdige med - den kampen orket jeg ikke ta mer. Han var totalt uinteressert, og bare rulla eller strittet seg unna meg. Han har lagt seg til sin egen lille måte å rulle/åle/krabbe/velte/kjøre-fast-armen-under-magen på.. regner med det er et forstadium til skikkelig krabbing. Behandlingen for klumpfoten går fint - han er så føyelig når vi tar på skinna om kvelden. Har regulert inn vinkelen på ene skoen litt da ene foten faktisk var blitt litt overkorrigert. Det eneste jeg ikke er noe glad for er at han har eksem/sopp som vi sliter med å bli kvitt... Men - jeg var vel klar over at ville komme. Jeg var veldig plaget med det da jeg var lita.. Det var en oppdatering - håper alt står bra til med deg og Victor og resten av familien! klem
ninni mus Skrevet 12. mai 2007 #7 Skrevet 12. mai 2007 Hei på deg Maggi. Deg Kjenner jeg nok. Linnea og Victor delte jo rom ved flere anledninger. Godt å se litt kjentfolk her inne. Går det bra med dere hjemme? Vi har det kjempe fint. Øynene hennes er også friskemeldt, så nå skal hun ikke tilbake til øyenlegen før om et år.
*Maggi* Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2007 Hei på deg, ninni mus! Så koselig å høre fra en tidligere "rom-kamerat": ) Godt å høre at det går bra med Linnea og dere også, og at øynene er friskmeldte! Godt å slippe disse øyeundersøkelsene med disse sperrene for å få opp øynene - om ikke for alltid, så iallefall for et år : ) Det går bra med oss her hjemme - Victor er en ordentlig spisehest, og spiser allerede nå mye mer enn det datteren vår gjorde da hun var flere måneder over termin.... Vi har jo ikke passert termin ennå - er 9 dager igjen dit fortsatt. Ammer fortsatt m brystskjold, og så får han noen måltider på flaske (utpumpet morsmelk). Har ikke turt å kutte pumpingen helt ennå, for siden vi ammer med brystskjold så tømmer han ikke puppen helt, og jeg er livredd for å få tilbake brystbetennelsen jeg hadde i påsken. Pumper derfor en gang om morgenen og en gang om kvelden. Vi skal tilbake til øyepoliklinikken på fredag til uken - det blir forhåpentligvis vår siste kontroll på iallefall et år. Skal inn til barnepoliklinikken og til fysio rett over sommeren da, det skal sikkert dere også? Har også fått innkallelse til hørselsundersøkelse på Riksen, skal dit 22. mai. Har dere vært der? Vi snakkes her inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå