Gå til innhold

Endelig hjemme : - )

*Maggi*

Anbefalte innlegg

Da er vi endelig hjemme fra sykehuset, 5 uker og 2 dager etter at Victor så dagens lys den 22. mars….. Må si det gikk litt raskere enn antatt, for kun noen dager siden regnet vi med at vi skulle hjem i slutten av neste uke!

Vi har tilbrakt de siste 5 ukene på nyfødtavd. på Ullevål sykehus, etter at legen bestemte at Victor ville ha det bedre utenfor magen enn i magen i uke 31 + 2, p.g.a. at han fikk lite næring der han lå i magen min (han ble hentet ut med keisersnitt).

Han har hatt et rimelig problemfritt forløp på nyfødtavd. – men har brukt disse 5 ukene på å modnes og vokse seg ”stor” – han veier nå 2 150 gram (veide 1284 da han ble født). Han har også lært seg å spise selv. Hadde pustehjelp (c-pap) i 2 dager, lå i kuvøse i ca. 2 uker for å holde varmen. Slet litt med fordøyelsen den første tiden, gulpet en del, men det var nok bare systemet som var umodent, så det rettet seg ganske raskt.

Storesøster på 3,5 år (som også er født prematur i uke 27/650 gram av samme årsak) var fra seg av lykke over endelig å få hilse på lillebror (barn slippes ikke inn på nyfødtavd. p.g.a. smittefare på denne tiden av året). Hun måtte susse og klappe på ham til stadighet, snakke til ham, synge for ham og låne bort lekene sine : ) (”mamma, tror du Victor vil låne ballen min? Tror du han vil låne Pluto?”)

Selv om jeg synes det er fantastisk godt å komme hjem, så ser jeg på tiden på sykehuset som en fin tid, hvor vi har fått lov til å bli kjent med sønnen vår på en litt annerledes måte enn de fleste andre foreldre får. Vi har vært klar over at han sannsynligvis ville komme for tidlig siden uke 24 (da de første gang så at også han var litt liten av vekst), og jeg er bare så fylt av takknemlighet til både observasjonspost og nyfødtavd. på Ullevål; helt fantastiske steder å være når ting ikke går helt etter boken! Uten disse avdelingene er det ikke sikkert vi hadde hatt noen barn i det hele tatt!

Nå føler jeg at vi har brukt opp vår kvote når det gjelder å få friske og fine (premature) barn, så nå får nok være nok – ingen flere barn her i gården!

Fortsetter under...

Gratulerer med nytt avsnitt i deres liv!

Jeg synes det er ganske utrolig at det har gått så bra! Tenk hva man få til i dag! - Jeg synes fødselen til storesøster høres enda et hakk mer dramatisk ut - og dere lyktes igjen.

Dere har brukt opp kvoten ja, men flott at det funket!

Lykke til videre.

Og sees de 24.05. - Du var meldt på, ikke sant?

Takk for det, Luna!

Du har forsåvidt rett i at fødselen til storesøster var noen hakk mer dramatisk, ja - så liten som hun var: ) Men det har jo også gått så utrolig bra, hun er jo en helt normal 3-åring i dag uten noen mèn etter den tidlige starten: )

Det har jo vært en medvirkende årsak til at vi i det hele tatt tok sjansen på et barn til, og at vi har vært optimistiske og lite engstelige mens vi nå har ligget på nyfødtavd. med Victor.

Jeg er ikke meldt på 24.5. ennå, men jeg har absolutt tenkt meg dit, så da håper jeg at vi ses!

Hei Maggi!!

Tenker det var deilig å få lille Victor hjem. Hvordan har de siste dagene hjemme vært? Regner med at du vil få hjemmebesøk fra Ullvål ofte de neste ukene? Sover han godt i Leander vuggen sin? :-)

Må smile når jeg leste det du skrev om storesøster. Vi opplever det samme her med storebror også. Veldig opptatt av å sitte nesten oppå Mathias for å kose og kysse. Skifte bleier synes han er helt topp. Da får han være med å ta av sokker og bleie og julbler hver gang. Skal få være med å bade lillebror i morgen. Skal bli spennende å se hvordan det går.

Klem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...