Gå til innhold

Svangerskap/fødsel og diabetes type 1

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har type 1 diabetes og vi planlegger å få barn. Jeg skjønner at med diabetes må jeg regne med en del ekstra oppfølging og mindre frihet under svangerskapet og fødselen. Kan noen her fortelle meg omtrent hva jeg kan forvente? Hvor ofte kontroller og hva slags type kontroller? Vi planlegger to ukers ferietur i juli, og starter altså prøvingen nå i midten av mai så det kan jo tenkes at jeg er noen uker gravid når ferien kommer, er dette veldig dumt eller kan jeg regne med at svangerskapet er helt ukomplisert såpass tidlig?

I tillegg har jeg en del spørsmål rundt dette med fødselen. Jeg vet faren er større for igangsettelse og keisersnitt, men hvis vi nå går ut fra at jeg får føde normalt, hva kan jeg forvente der? Vil jeg være like fri til å bevege meg rundt og velge fødestilling selv eller vil jeg bli bundet til sengen pga overvåkning, medisintilførsel osv? Må jeg regne med at det blir flere til stede enn bare jordmor? I det hele tatt er det dette med kontroll som plager meg litt, jeg er redd for å bli beordret rundt av strenge jordmødre/leger uten at jeg selv får bestemme. Jeg skjønner jo at min og barnets helse er det viktigste, men jeg vil jo ha en fin opplevelse også. Håper noen her kan komme med sine erfaringer og opplevelser, det ville jeg sette veldig pris på og forhåpentligvis bli beroliget.

Fortsetter under...

Jeg har gått til kontroll hos diabeteslegen min annenhver uke fra jeg fant ut at jeg var gravid. I mitt første svangerskap var jeg hver tredje uke og begynte ikke med annenhver uke før rundt uke 20.

Nå er jeg kommet til uke 27 og regner med at jeg får kontroll omtrent hver uke nå. Det fikk jeg på samme tid sist også.

Hos gynekolog har jeg tatt en UL omtrent med en gang jeg ble gravid og så en gang hver mnd fram til ca uke 24. Fra da har jeg fått UL annenhver uke. Regner med at fra uke 30-34 eller noe slikt blir det hver uke.

Jeg har også fulgt "vanlige" svangerskapskontroller hos fastlege og jordmor. Sist hadde jeg kun etpar kontroller hos fastlegen i starten av praktiske årsaker. Da går jeg mindre til gynekologen + at jeg var der aller først for å bekrefte at jeg faktisk var gravid.

Denne gang ba jeg om å å få gå til jordmor også. Ikke fordi jeg elsker å springe på alle disse kontrollene, men fordi hun faktisk er den eneste som tenker på alt det som faktisk har med graviditeten å gjøre, og det at jeg snart skal bli mor. Legen bryr seg bare om det medisinske.

Øyelege skal du til minst en gang pr trimester. Oftere hvis det er forandringer.

Sist ble jeg lagt inn på sykehus i uke 33 pga svangerskapsforgiftning, og etter ca 1,5 uke ble jeg satt igang, men endte med hasteKS. Gutten min lå 11 dager på intensivavd for å stabilisere blodsukkeret etterpå.

Så det er rimelig heftig med kontroller. Siden nyttår tror jeg at jeg har hatt 2-3 hele uker uten noen som helst kontroller av noe slag.

Jeg er nå i uke 27.

Hei og lykke til med forsøkene på å bli gravid. Jeg er også diabetiker og venter mitt tredje barn i juli/august.

Jeg har en liten kommentar angående dette med ferie. Tidlig i svangerskapet skulle det ikke være noe problem med å få tid til å feriere inn i mellom alle kontrollene, for da er du bare på kontroll hver måned eller hver 14. dag, alt etter hvor godt regulert blodsukkeret ditt er. Men poenget mitt er at du kanskje er spesielt følsom for temperaturendringer, så rådet mitt er å ikke reise til for varme strøk. Jeg var i Hellas da jeg var ca to måneder på vei med nummer to, og da endte jeg på sykehus fordi jeg var bevisstløs med føling. Det var ikke noe gøy. Husk at du forbrenner ekstra mye energi i varmen, så insulindosene må reguleres etter dette. Det var nok her jeg ikke var flink nok.

Men hva kan du vente deg ellers? Du blir veldig godt fulgt opp gjennom hele svangerskapet. Du bør snakke med jordmor om hvilke regler som gjelder for deg ved fødeavdelingen. Du blir nok ikke så fri som du gjerne vil være, dette var en nedtur for meg. Du blir koblet til et drypp som skal regulere blodsukkeret ditt, og dette hemmer deg jo en del. I tillegg har du "reimer" rundt magen for å følge med på barnets hjertelyd. Jeg fikk ikke noe valg, jeg lå på rygg i sengen / fødestolen. Men jeg hadde raske fødsler, 3 t og 1,5 t, så det har vel noe med det å gjøre. Kanskje jeg hadde fått gått mer rundt dersom ting ikke hadde gått så fort.

Etter fødselen blir barnet brakt til barneavdelinga etter en times tid. Barnet får gjerne føling etter fødselen og trenger mat, noe som du sannsynligvis ikke har ennå. Det er sikkert ulikt fra sykehus til sykehus, men sist var jeg ganske så irritert over å måtte ligge fire timer etter fødselen med dette blodsukkerregulerende dryppet som jeg var festa til. Jeg var i relativ fin form og ville helst være der barnet mitt var.

Når det gjelder hvem som er til stede ved fødselen, vet jeg ikke om det er spesielle regler for oss diabetikere. Du har jordmor og barnepleier, med en lege i nærheten. Det kommer an på hvor stor "trafikk" det er på fødeavdelinga på det aktuelle tidspunktet, tror jeg. Da jeg fikk min første (Ahus), var det seks fødsler på en times tid. Hjelperne gikk ut og inn og var tydelig stressa, særlig legen. Da jeg fikk min andre (Ålesund) var jeg først ute av de fire som kom den natta, så da opplevde jeg ikke noe stress. Sånt er jo umulig å planlegge, man må vel bare prøve å være forberedt på det meste.

Uansett, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...