Gå til innhold

Noen under 20 år her som planla å bli gravid?

Gjest

Anbefalte innlegg

hei! jeg er 20 år og ikke planlagt gravid, men tror vi kommer til å klare dette veldig fint. har omtrent alt av barneutstyr klart, kjøpt nytt. stasjonsvogn til 200 000, holder på med låneprosess til leilighet.

er utdannet gartner, har jobbet en stund før jeg ble gravid. har stabilt forhold (selv om det ikke har vart så lenge). Ser ikke på meg selv som en dårlig mor selv om jeg ikke er 30 år. har bodd hjemmefra siden jeg var 15 og ser egentlig på meg selv som voksen (og det er jeg jo også, lovmessig sett).

enig i at en del ikke alltid vet hva de går til når de planlegger graviditet, men det er bare noen få ting man bør ha når man skal få et barn:

-En utdannelse

-Inntekt

-et forhold

-Et sted å bo

-Sunn fornuft

og masse kjærlighet!

HVORFOR blir jeg en dårlig mor bare fordi jeg er 20?

Se litt tilbake i tid. Hvor gamle var folk når de fikk barn da?

det var IHVERTFALL ikke slik at man burde være 40 før man fikk førstemann. Og det ble da folk av barna deres også.

Fortsetter under...

Jeg var 16 år da jeg fikk min første, og det er veldig stor forskjell på hvordan jeg er som person nå, og hvordan jeg var da.

Både jeg og pappen var unge, og vi har vokst utrolig mye på denne perioden.

Men, jeg ville aldri vært foruten.

Det har vært de beste årene i mitt liv, og vi har mange fine år forran oss!

Jeg gikk ferdig skolen, begynte som lærling og har fast jobb når jeg er færdig.

Pappaen har fast jobb offshore.

Det er jo voksne folk som ikke er ferdig utdanna og, hvis du skulle bruke det som et argument.

Irriterer meg at folk skal komme med pekefingerrn til folk de faktisk ikke kjenner, og fortelle hva som er rett og galt.

Helt enig med FarrisBris og Sauen selv om babyen jeg har i magen i utgangspunktet ikke var planlagt. Verken jeg eller barnefaren har utdanningen helt i boks, jeg har ikke jobb, vi bor i leilighet hjemme hos familien min - Vi har ikke MYE av det som "kreves" for å stifte familie - noe som jeg har tenkt mye over, så det var ikke så veldig lett å finne ut/innse at jeg var gravid. Jeg skjønner hva folk mener med at det kanskje er litt drøyt å planlegge unger i en alder av 16 år - (selv har jeg ikke noe problem med det), men hvis man kun skal argumentere med dette med utdanning, da må man jo slå ned på de godt voksne damene her til lands som heller ikke har noen utdanning. Rett skal være rett?

Jeg er iallfall kjempe stolt over at jeg har valgt å beholde skatten min, angrer ikke ett sekund på valget mitt <3

Ha en fin helg jenter/damer:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Siklerotte: Du kan ikke påstå at alle som reflekterer tilbake til livet sitt kommer til den samme konklusjonen. Kanskje flesteparten er sånn, men absolutt ikke alle er det,- det er sikkert og visst. Så det blir feil å kritisere de her inne som har planlagt barn når de har vært 17-18 år, bare fordi de er nettopp 17-18 år.

Incinta: En trenger absolutt ikke ha noen jobb for å greie seg.

Annonse

Vel, om man velger å planlegge barn i en ung alder mener jeg at man virkelig ikke har mye å tilby.... Greit nok at man har kjærlighet, men man trenger faktisk langt mer!! Å leve på staten resten av livet er kanskje det noen ser på som en løsning... Men da har man jammen ikke mye å tilby barnet!

Det er mange som klarer å få seg en utdannelse uansett.... MEN, jeg synes ikke man skal planlegge barn før man faktisk har denne utdannelsen!! Er jo innmari krevende å være mor og student på samme tid...!! Det er ikke min eneste argument..... Synes egentlig ingen (uansett alder) bør få barn om de bare lever på lån og staten... Ikke mye å tilby et barn!

Jeg synes det er alt for ung.... Det dummeste jeg hører er når folk sier : "ja, jeg er bare lei av å drikke og være ute..." Eller å være med venner, vil ha noe mer betydningsfullt..... Det sier for meg mye... Hvordan blir man lei av det? Man er da sosial hele livet sitt?

Jaja, folk kan gjøre hva de vil for min del.... Jeg synes nå bare at det er trist når folk setter barn til verden og egentlig ikke har mye å tilby dem... Og ikke minst når de setter et barn til verden (planlagt) ved tanke på at staten fint kan støtte dem i livet... Da er man VIRKELIG voksen i tankegangen!

Incinta: Tro det eller ei så greier jeg meg fint på engangsstønaden + en tusenlapp fra staten i måneden, og jeg har faktisk ikke mottatt fødselsstipendet mitt fra Lånekassen enda,- altså har jeg masse utestående penger fra dem. Likevel er kontoen min full som bare det.

Barnefar derimot (og nå må du ikke få sjokk fordi det er så forferdelig gjort av meg å nevne hva han gjør) måtte be meg om penger til leia siden han hadde brukt alt sitt på alkohol og diverse...og han løper jo også til pappa hvis det skjer noe. Tenke seg det...han greier seg ikke engang, selv om det er han som har jobb!

Nå studerer jo du mye mer enn meg, Siklerotte. Å være student ved universitetet og velge fag selv som det ikke er obligatorisk oppmøte på er jo veldig gunstig for meg,- da får jeg en utdanning og kan være hjemme og passe på snulla. Hadde jeg vært i arbeid, så hadde jeg jo måttet gå tilbake om et år...nå som jeg er i begynnelsen av studiene mine så har jeg ikke så mye å gjøre som fulltidsstudent som jeg hadde hatt som fulltidsarbeidende. Og som sagt i svaret til Incinta så har jeg mer enn nok av penger selv om jeg lever av lån/stipend, så jeg ser ikke noe negativt med det...jeg skal jo ikke leve av staten, men få jobb etter fullførte studier. Hvorfor mener du forresten at de som lever av lån og staten ikke har mye å tilby et barn? Skal ikke uføretrygdede få lov til å få barn?

(Og hvis du mener videregående utdanning, så var jeg jo ferdig med vgs da jeg var 17, og det var jo 17- og 18-årsalderen vi diskuterte her, så derfor nevner jeg universitetet)

Men, silkerotte..Jeg jobber i staten så lønna kommer derfra, Statoil er jo eg eid av staten så pengene på kontoen kommer derfra de og.Da jeg fikk min første da jeg var 16 var han på ingen måte planlagt..

Men, hvis noen unge studenter synes det passer fint med barn i studietiden, så la nå de få barn da.

Og som Riga nevner, så er det vell mange som ikke burde få barn om pengene du forsørger de med skal komme fra jobben din.

Egentli dumt å drive på å svare på denne tråden.Dette kan diskuteres i det uendelige, for vi blir aldri enige uansett.

må virkelig si siklerotte kan gå å legge seg...

jeg er bare 19 å jeg har planlagt å få barn. jeg er ferdig med vgs..dvs...har ikke fått vitnemål for jeg mangler et fem timers fag...å jeg har fast jobb...orket ikke mer utdanning...har jeg ingenting å tilby barnet mitt jeg heller da siden jeg ikke har noen utdanning? det er jo akkurat det du sier? men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal være kvalm her...er jo akkurat det du er..la folk gjøre som de vil....tror egentlig ingen spurte om din mening om den saken...

Så du kan liksom ikke være ressurssterk når du er ung da? Min første var planlagt, og det er jeg stolt av. Jeg er hjemmeværende og har tenkt til å være det en god stund framover. Vi får så og si ingen støtte fra staten. Forloveden min jobber og tjener godt. Jeg har vgs, men ingen utdannelse etter dette. Vi har likevel veeeldig god økonomi og jeg føler ikke behov for mer utdannelse... Vi klarer oss kjempebra! Og vi er unge!! Så det så :P

siklerotte: i følge din profil er jo du født i 89 så da er vel kansje du en av di du selv beskriver?

er selv bare 20 år men har på min tid fått med 2 utdannelser og en god økonomi, muligens er det bare sjalusiskap som er ditt hinder!

selv er jeg ikke den som er noe stor fan av 14-15 åriger som PLANLEGGER å bli gravide men sjer det uten "vilje" så vil jeg absolutt ikke dømme dem for deres valg i å beholde barnet!

det har ikke noe med at dem ikke har noe utdannelse og økonomi å gjøre men rett å slett fordi jeg selv vet at som 14 åring fort kan bli "babysyk" men etter litt tenking så legger man det på hylla for noen år!=)

håper ingen missforsto dette innlegget!=)

Annonse

Gjest Odyssey*høygravid*

Nå er vel ikke Siklerotte den med størst økonomiske mangler.. Blir så jævlig patetisk at hver gang noen ikke syns det er fint med barn som planlegger barn så er de sjalu fordi de kanskje har vært i en lignende situasjon. "Sjalusiskap som er ditt hinder" - den er så jævlig tynn.. Hadde du ikke et bedre argument?

Nei, jeg har aldri fått et rødt øre fra staten.... Så jeg beskriver så absolutt ikke megselv og ikke føler jeg noen sjalusiskap!

Men, såklart kan de jo få lov til å beholde barnet om de blir gravide i så ung alder... Det er en liten forskjell på å planlegge å bli gravid og det å bli uplanlagt gravid... Om jeg derimot synes det å beholde i så ung alder er det beste valget, er nå en annen sak.... MEN, det er såklart opp til hver enkelt!

Jeg synes faktisk at man bør ha god utdannelse osv... Jeg er innmari glad for at jeg ikke har vokst opp i en familie med økonomiske mangler og lavere utdannelse. Det har gått mye på mine muligheter i livet og... Jo mer man utdanner seg, jo bedre muligheter for barna!

Men alle her lever jo i en babyrosa eller lyseblå babyverden hvor alt er supert etter at barnet har kommet... Og alt går på kjærligheten... Så for all del, hvorfor ikke planlegge 4. barn i en alder av 20 år?

Personlig er jeg så tvilende til deg 87_jenta at uansett hva du sier, så tar jeg det SVÆRT lite seriøst....

Om dere mener at å sitte igjen med 6000-7000 etter betalt husleie osv... er god økonomi... Da tror jeg dere alle bør ta økonomi på skolen ET år til!

Fy flate du er usakli siklerotte.

Til din jævla opplysning så satt vi denne måneden igjen med over 40 000 ETTER lån, og faste utgifter!

Uansett så klarer vell folk seg fint om de hadde bare 6-7 000 i måneden!!!

Og hvorfor er du så tviliende til 87 jenta?

Bor du i et svart lite hull du da?Jobber og har vært kjempe flink jente sånn at du ikke trenger å få penger fra staten?

At du banner i innlegget ditt gjør det bare ENNÅ mer usaklig.... Klarer ikke ta deg seriøst!

Nei, jeg jobber ikke... Og ikke bor jeg i et lite svar hull.... Men nå var det heller ikke akkurat meg vi diskuterte... Var det vel?

Jeg er tvilende til 87_jenta av mange grunner jeg ikke har tenkt å legge ut her...

Fint for deg at du hadde 40,000..... Jeg finner det alltid så merkelig at unge mødre har MYE bedre økonomi enn de som har jobbet i mange, mange år!!

Nei, men det betyr ikke at det skader med en bra utdannelse, fordet!! Tenk om jeg bare hadde gitt f i all utdannelsen min? kunne fint levd bra fordet, men det går litt på verdier i livet... Man bør utdanne seg!!

Jeg lager ikke kvalm... Jeg sier bare som det er... Det er sykt trist når kjempe unge planleggr barn! Det er SYKT

Jeg mener at utdannelse er universitet eller høgskole... Men, jeg skjønner jo at noen må være frisør, rørlegger osv.... Så det er egentlig ikke noe som kan diskuteres. Det er utrolig mange som aldri fullfører vgs. når de blir unge mødre....

Jeg snakker i utgangspunktet om folk som planlegger barn når det er 16-17-18-19 eller yngre.... Altså folk som er -88 barn og under.... Jeg synes for øvrig det er tidlig å planlegge barn når man er født ved senere årstall og, men det er nå i hvert fall ikke helt det samme.

Hm.. Ja.

Forsåvidt er du ferdig utdanna etter vidergående uansett,

Jeg er ikke enig med deg om at høyskole er utdannelse.Ialefall er ikke dette en nødvendighet for å komme deg frem i livet.

Det er tidlig når man hører tallet på alderen, men så er vi alle her inne i helt forskjellige livssituasjoner og helt forskjellige mennesker.

Gjest Odyssey*høygravid*

Når jeg ser hvor negative dere er mot siklerotte så forstår jeg enda bedre fordommene mot unge gravide.

Bare fordi DERE tjener godt, DERE klarer dere bra så skal dere vite at dere er MINORITETEN av tenåringsmødre. Det er veldig FÅ som har det sånn, og uansett så kan dere jo si hva faen dere vil her på nettet om inntekten deres. Hvem vet hva som er sant.

Jeg syns heller ingenting om unge gravide og jeg driter i om dere tilhører sjeldenhetene fordi det var faktisk ikke sjeldenthetene (som siklerotte er en av) som ble diskutert.

Nei, og jeg synes ingenting om mennesker som skal dømme andre!!!

Hvsi du har så mye imot unge mødre, så hva gjør du hær da?

Det er jo tydelig at de fleste av oss her inne ialefall har det veldig bra, utenom dere to da.

Og hvordan vet du at det kun hører til sjeldenheten at unge mammer klarer seg bra?

Gjest Odyssey*høygravid*

Hvilken Hær prater du om? Den franske armè eller?

Jeg er uplanlagt gravid, snart 21 år. Jeg må ha lov å være her på link linje med deg, syns du ikke?

Jeg kommenterte til det Incinta og Siklerotte sa fordi jeg syns det faktisk er ganske dumt å planlegge barn i så ung alder.

Og hvordan jeg vet det? Les litt om hvor stort problem tenåringsgraviditeter er du, og hvor mange unge mødre som havner under barnevernet etc. Ikke vær blind.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...