Gå til innhold

gravid i uke 6 og høyt blodtrykk..redd

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er uventet gravid i uke 6 (eller 10) og har høyt blodtrykk, går på 2 medisiner og de får det ned i 150/95 men ikke mer. jeg fødte prematurt for 5 mnd, da i uke 30 pga infeksjon og morkakeblødning. fant ut i går at jeg er gravid og legen sa at jeg måtte forvente et svangerskap med mye kontroller og stor mulighet for prematur fødsel..

sitter her med en klump i halsen og vet ikke hva jeg skal tenke eller gjøre.. orker ikke tanken på at det kan gå galt. vi mistet nesten jenten vår i streptokokk b sepsis for bare 3 mnd siden så jeg er litt vrak følelsesmessig nå og tror ikke jeg klarer dette her..

noen andre som også har det tøft?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Skjønner godt at du er fortvilet. Har selv vært plaget av høyt BT gjennom hele svangerskapet. Som deg hadde jeg høyt trykk helt fra starten. Da det ble oppdaget at jeg var gravid, byttet jeg medisin til Aldomet. Det er en gammel "traver" som er utprøvd på gravide. Den gamle medisinen fikk ikke trykket mitt ned noe nevneverdig, husker ikke helt hva den het. Jeg startet med 500 mg/døgnet og er nå oppe i 1500 mg/døgnet. Jeg har hele tiden hatt et undertrykk på rundt 100 + og -. Nå er jeg kommet helt til uke 37 og regner med å få føde ganske snart. Jeg har vært sykemeldt fra nyttår med beskjed om å ta det helt med ro. Til å begynne med merket jeg ikke så mye til at jeg var "syk", men det har blitt værre etter hvert. Nå er alt tungt, jeg blir helt utladet bare av det å gå over gulvet.

Det jeg egentlig vil si til deg er at det kan meget vel gå bra med deg. Få deg en lege som tar deg på alvor, få ordentlig oppfølging med jevnlige mål av trykket. Få oppfølging fra sykehus, der vil de følge med om ungen vokser som den skal. Til meg sa de at det også var viktig at trykket ikke plutselig ble for lavt, for da ville ikke ungen få nok næring. Det er mye som kan følges opp og du vil få oppfølging. Til slutt, legen vil nok komme til å sykemelde deg om det er nødvendig. Det er uansett viktig at du tar signalene på alvor så skal du se at dette går bare bra!

Oppmuntringsklem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...