Gå til innhold

Hva sier lege/jordmor?

Anbefalte innlegg

Jeg veide 80kg da jeg ble gravid med datteren min, gikk ned til 72 pga ssvangerskapssyke og veide ca 90 ved fødselen..

Da fikk jeg beskjed om at jeg veide litt mye, og måtte passe på at jeg ikke la på meg for mye..

Hvordan vil det bli hvis jeg blie gravid igjen..?

Veier nå rett i underkant av 90kg...

Fokuserer de veldig mye på vekten???

(er forresten 170 høy)

Alle svar vil hjelpe :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9130545-hva-sier-legejordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har følelse av at det fokuseres en del på vekten. På siste kontroll kontrollerte jordmor min BMI. Selv var jeg 73 kg ved svangerskapets start, og har lagt på meg 7 kg nå i uke 20. De er også opptatt av dette med svangerskapsdiabetes.

For det første syns jeg ikke du la på deg mye forige svangerskap... Og min erfaring er at det er litt fokus på bmi, pga den testen for svangerskapsdiabetes. Men ellers har ikke min lege eller jordmor lagt seg oppi vekta mi, heldigvis... Hadde de gjort det hadde jeg nok blitt kjempe flau, og mye av gleden ved å gå gravid hadde vert ødelagt. Men dette er nok veldig forskjellig fra jordmor til jordmor....

Er nå i uke 25.

Har vært to ganger hos lege, en gang hos jordmor og to ganger til UL på sykehuset.

Jeg er 172 cm høy, veide 95 kilo før jeg blei gravid. siste kontroll stoppet nålen på 105 kilo.

Ingen har til nå sakt noe om vekten min.

En av emnene jordmor skulle snakke om på den timen var kosthold. Hun spurte meg hva jeg spiste. Jeg fortalte det og eneste hun sa var at jeg burde være forsiktig med sukker (men det gjelder altså ikke bare overvektige gravide)

Mitt største problem er at jeg er så utrolig pasiv. Har bekkenløsning og har slitt en del med kvalme. Kjenner at kroppen er i fritt forfall. Men det er ikke så mye jeg får gjort med dette nå.

Uansett er det for sent å gjøre noe med overvekt når man allerede er gravid. Gravide skal IKKE slanke seg.

Min lege eller min jm fokuserer ikke på vekten i det heletatt.

Jeg veier meg heller ikke hos jm da hun syns jeg fokuserte for mye på det.

Hun sa hun så på kroppen min om jeg la på meg for mye=)

Har ikke fått negative kommentarer i det heletatt=) veide 97 da jeg ble gravid, nå veier jeg 105, er i uke 30 nå. er 173 høy.

Om du blir gravid igjen må du jo ikke legge så ye på deg, du kan kombinere det med lett trening, og ett bra kosthold tilpasset gravide=)

La ikke vekta stoppe deg fra å bli gravid igjen. Lykke til

Annonse

Vet du hva, jeg var over 130 kg begge gangene jeg har blitt gravid. La på meg henholdsvis 7 og 13,5kg i svangerskapene!

Har aldri hørt noe negativt om vekten fra hverken lege, jordmor, svangerskaps pol på sykehuset, føden eller gynekologen min der!

Har heller aldri tatt den glukosebelastningstesten!

veldig forskjellig tror jeg hvem man møter på i helsevesenet. De gangene det har vært snakk om vekt så er det jeg selv som har nevnt det..Det eneste hun har sagt er at jeg må passe på å spise variert og hvis mulig få gått tur 2-3 ganger i uka. Nå er ikke det noe problem da jeg har en stor hund som må luftes.

Jeg veier meg selv og bare forteller jordmor hva jeg veier slik at det står i helsekortet mitt. (er oppe i 125,5 nå, var 121,3 når jeg ble gravid).

Jeg har heller ikke måtte tatt glukosebelastingstesten, var ikke nødvendig før jeg eventuelt hadde utslag i urinen først sa hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...