Gå til innhold

Hvilke pålegg kan jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo livredd for å spise pålegg som ikke er bra for meg under graviditeten, så de siste dagene har jeg bare spist grovt brød med banan. Noen som kanskje kan skrive en liten liste om pålegg som jeg kan spise uten bekymring ?:)

på forhånd, takk :D

Skrevet

Hei!

Av pålegg som det sies at du skal holde deg unna er spekemat og lofotpostei/svolværpostei...

Og noen typer ost...myke oster....

Ellers så kan jeg ikke komme på noe mer man helst ikke bør spise....

Men du kan gå inn på matportalen.no, der står det hva vi gravide helst bør holde oss unna....

Lykke til!!!

Skrevet

Kan jeg ikke spise salami?? Oida..

Skrevet

Nei salami er jo spekemat.... :(

Jeg spiste haugpølse (svartpølse) den første mnd uten å vite at det burde man ikke...ser ut som om det har gått bra...

Det sies at man kan fryse spekematen i 3 el 4 døgn og da kan man spise det...bakteriene drepes da...men det må være -22 eller kaldere i frysern da...

Tror det er mye hysteri omkring dette...men på den annen side er det ikke nødvendig å dytte dette i seg når man er gravid da....sånn i tilfelle...I Norge er faren minimal men man skal passe seg i utlandet...

Legen min er ikke hysterisk hun sier alt med måte så går det nok bra!!

Skrevet

Salami og fårepølse etc er ikke varmebehandlet, så det bør man holde seg unna!

Skrevet

Man kan spise det man vil, bortsett fra mat som ikke er varmebehandlet (spekemat, røkt, gravet ol) Saltpølse er varmebehandlet, så kan trygt spises. Tror ikke du skal stresse så mye med hva du kan spise og ikke spise. Stress er sikkert farligere enn å få i seg en skive med røkelaks.

Skrevet

Saltpølse er IKKE varmebehandlet!

Skrevet

Og hvor står det skrevet at man ikke kan spise saltpølse?????

Skrevet

Nei, nei, nei, nei. Det er riktig at salami brukes i anretninger med spekemat. Men salami er ikke røkt kjøtt. Salami er en spekepølse, og det kan man trygt spise til man sprekker av det!

Skrevet

Salami er jo spekemat det..

Min jordmor sier til og med at jeg bør holde meg unna det, så regner med at hun sier det pga at det er spekemat???

Skrevet

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Fårepølse og salami er ikke varmebehandlet, det er rått kjøtt, og derfor skal gravide holde seg unna det.

Man kan søke litt på denne siden, og da ser man at det er funnet salmonella i NORSK salami, og at fårepølse ikke er varmebehandlet..

Ser det er mange uenigheter her, og lurer man så får man da kontakte de som lager pålegget å spørre hva de sier..

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette da jeg ble gravid. Fikk beskjed om å spise det jeg hadde lyst på. Pålegg bør være ferskest mulig. Spurte spesielt etter salami da dette er det pålegget jeg helst spiser, og fikk til svar at det skulle jeg bare spise. Er nå i uke 24+2 og har spist salami gjennom hele tiden. Og babyen sparker for livet og er i fin form :-)

Skrevet

Nå er det ikke salmonella som er farligst , det er toxoplasmose som man frykter i rått kjøtt ! Mener helt sikkert at man kan spise salami !

Skrevet

Jeg var til legen i dag, og det eneste han sa jeg skulle holde meg unna var muggost, da det er noe med muggsoppen som kan fremprovosere abort. Ellers sa han bare at jeg skulle unngå giftig mat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...