Gå til innhold

Noen som vet...bekymret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har hørt om vannansamling i nakke på foster?

Legen sa det kunne Forsvinne igjen da. Nå skal jeg ta en masse prøver. ikke noe kjekt. Er i uke 10 bare. Forbereder meg på abort

jeg. Uff...ikke sånn det skulle gå dette. Håper håper på svar fra noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nakfolden måles for å påvise downs ikke sant? Regner med at du blir anbefalt en fostervannsprøve for å få det bekreftet, men ingen tvinger deg til abort. Om du vil beholde barnet eller ikke er ditt valg!

Skrevet

Er i ca.uke 7 jeg. Hvordan fant legen din ut dette?

Skrevet

Jeg kan svare på dette, da mitt barn også hadde forhøyet nakkefold.

Den ble målt til både 2,6mm, 3,3 mm og 5mm.. Dette er store forskjeller da.. Det som er viktig er at man sjekker etter dette når man er rundt uke 11-13+6. Etter 13+6 kan man ikke lengre se etter tegn på downs.

Man ser også etter om barnet har nesebein. Har barnet nesebein, så er risken mindre. Også teller alder på mor veldig. Siden jeg var 24 år da vi var på en slik undersøkelse, så ble sjansen for å få et downsbarn ut fra alderen min svært liten.

Jeg tok aldri fostervannsprøve, fordi den kan føre til abort.

men jeg tok derimot en blodprøve (duotest), og den er ca 80-90% sikker (i samsvar med en UL). Den vil vise om du kan bære på et barn som har kromosonfeil.

Sjansen er veldig liten. Og barnet mitt fikk målt en nakkefold til 2,6 ved siste UL. Det er den som stemmer. Det er nok litt høyt, men duotesten var veldig fin, og sjansen for at jeg da får et barn med downs er 0,5%..

Det er også viktig å påpeke at det er få som kan måle nakkefold.

Det er kun eksperter som bør gjøre dette. Mange måler feil, slik at man tror at nakkefolden er mye mer forhøyet enn hva den egentlig er.

Hvis man først skal måle nakkefold bør man vite at den som utfører UL kan dette (jordmor kan det nok ikke bra nok)

Skrevet

Tusen takk for at dere har svart meg.Setter veldig pris på dette.

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...