Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Holder på å bli sprø! Jeg er så sliten.....uke 39 er innledet og jeg nyser og klør i hals og gane og svir i øya og nesa er pottetett....Har nå tydd til Otrivinen...- Men barnesprayen...Husker ikke helt hvorfor vi måtte holde oss unna, men nå må jeg bare ha den. Føler all energi er forsvunnet i kroppen....Huff....så sytede....Men er litt bekymret for hvordan det blir med meg og max allergi og det nyfødte barnet....Synes det høres slitsomt ut...
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Jeg tar også barne otrivin et par kvelder i uka før jeg skal legge meg, blir liksom potte tett! Og saltvann hjelper ingenting.. Husker ikke helt hvorfor man ikke skal ta det, men det er sikkert noen her som gjør det.
Som Natt & Dag Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Jeg tok et søk i felleskatalogen.no og dette er resultatet: Otrivin Novartis Slimhinneavsvellende middel. Pakningsvedlegg Varenummer ATC-nr.: R01A A07 NESESPRAY 0,5 mg/ml: 1 ml inneh.: Xylometazolin. hydrochlorid. 0,5 mg, natr. chlorid., natr. dihydrogenophosph. dihydr., dinatr. phosph. dodecahydr. et natr. edet. q.s., aqua purif. ad 1 ml. NESESPRAY 1 mg/ml: 1 ml inneh.: Xylometazolin. hydrochlorid. 1 mg, natr. chlorid., natr. dihydrogenophosph. dihydr., dinatr. phosph. dodecahydr. et natr. edet. q.s., aqua purif. ad 1 ml. Indikasjoner: Til drenasje ved akutt rhinitt, sinusitt og akutt otitt. Dosering: 1 mg/ml: Voksne og barn over 10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig. 0,5 mg/ml: Barn: 1-10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig. Spedbarn inntil 12 måneder etter legens ordinasjon. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for innholdsstoffene. Trans-sphenoidal hypofyseektomi eller operasjoner som eksponerer dura mater. Inflammasjonstilstander i hud og slimhinner i nesehulen, skorpedannelser (rhinitis sicca), og trangvinklet glaukom. Forsiktighetsregler: Forsiktighet ved overfølsomhet for sympatomimetika. Bør ikke brukes kontinuerlig i mer enn 10 dager, for å unngå medikamentell rhinitt («rebound»-effekt). Forsiktighet ved hypertensjon, kardiovaskulær sykdom, tyreoid sykdom og hos pasienter som tar bromokriptin. Ved uriktig bruk eller høy dosering kan utilsiktet absorpsjon fra gastrointestinaltractus gi systemisk effekt, særlig hos barn. Styrken 1 mg/ml bør ikke brukes til barn under 10 år. Interaksjoner: En forsterkning av de systemiske effekter av xylometazolin ved samtidig bruk av trisykliske eller tetrasykliske antidepressiva kan ikke utelukkes, særlig ved overdosering. Xylometazolin tatt i kombinasjon med MAO-hemmere gir risiko for hypertensjon, og kombinasjonen bør unngås. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Bivirkninger: Langtidsbruk kan gi redusert effekt og/eller føre til medikamentell rhinitt («rebound»-effekt). Hyppige (>1/100): Sviende følelse og dehydrering i neseslimhinnen. Mindre hyppige: Irritasjon i nese, munn og svelg. Sjeldne (<1/1000): Hodepine og kvalme. Meget sjeldne er arytmier, økt blodtrykk, nervøsitet, søvnforstyrrelser, hypersensitivitetsreaksjoner og forbigående synsforstyrrelser. Overdosering/Forgiftning: I sjeldne tilfeller ved forgiftning hos barn kan en finne symptomer som hurtigere og ujevn puls, forhøyet blodtrykk og noen ganger uklar bevissthet. Hensiktsmessig og symptomatisk behandling under medisinsk kontroll bør igangsettes. (F: Sympatomimetika i nesedråper) Egenskaper: Klassifisering: Vasokonstriktor. Virkningsmekanisme: Antas å utøve sin karkontraherende effekt ved å stimulere adrenerge alfareseptorer. Raskt innsettende virkning. Virketid: 6-10 timer. Utlevering: Nesespray inntil 10 ml unntatt fra reseptplikt. Pakninger og priser: 0,5 mg/ml: Spray uten konserveringsmiddel m/dosepumpe: 10 ml kr *. 1 mg/ml: Spray uten konserveringsmiddel m/dosepumpe: 10 ml kr *.
jordbærsjokolade Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Har vært skikkelig nesespray avhengig, så det vet jeg alt om:) Man skal visst ikke ta det pga at det får årene til å trekke seg sammen. Altså, det er derfor det funker på tette neser, årene trekker seg sammen og det blir mer plass til luft. Det er ikke veldig forsket på det med graviditet og nesespray, men muligheten for at årene i morkaken også trekker seg sammen er grunnen for at man ikke skal ta for mye av det under graviditet. Hvis årenen i morkaken trekker seg sammen blir det mindre blod til fosteret. Men det er visst ikke påvist altså..
Gjest Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Jeg bruker Zymelin. Der står det: Graviditet og amming Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin. Riktig bruk medfører ingen risiko for foster. Kan benyttes under graviditet. Virkning på barn som ammes er ikke sansynlig. Kan benyttes under amming. Jeg brukte otrivin før, men byttet til Zymelin når jeg ble gravid. Funker like bra!
Gårdsspire Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Bruk saltvanns oppløsning i stedet. det er jo ikke farlig for noe.
Shoosa Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Vet ikke om du allerede tar det, men det hjelper jo mot allergi å ta piller. Du kan ikke ta den nye typen medising, som Zyrtec og Kestine, men den gamel typen antihistamin er trygg. Selv har jeg brukt Polaramin i ca. en måned nå, og har bare positive erfaringer. Den virker fort (merker jeg blir mindre tett maks ett kvarter etter at jeg har tatt pillen) og den har ingen bivirkninger, bortsett fra munntørrhet(som går over) og i sjeldnere tilfeller tretthet. Den kan du få resept på hos legen, og egenandelen er ca en tredjedel av de nye medisinene, 50 kr mot 150. Ville egentlig trodd at Otrivin ikke hjelper noe særlig mot pollenallergi, men bare lindrer helt midlertidig. Kløing og nysing er jo typiske allergi-symptomer, og de lindres av antihistaminer, ikke nesespray. Eller, det finnes jo nesespray med antihistaminer i, så det var kanskje litt feil sagt. Det jeg mener er at forkjølelses-spray neppe hjelper mot pollenallergi. Jeg brukte rhinonex (eller noe lignende) for noen år siden, men huden inni nesen blei skikkelig tynn og irritert og blødde lett, så jeg sluttet. Etter det har jeg bare brukt piller(Kestine til vanlig, Polaramin nå i graviditeten) og Lomudal øyedråper. Har ALLE pollenallergiene, noen av dem ganske kraftig, men syns jeg klarer meg helt fint så lenge jeg passer på å ta medisinen. Viktig å begynne litt før sesongen starter, så jeg får et lite lager av antihistaminer i kroppen. Mye lettere å takle angrepene da. Siden det sikkert tar litt tid før du får tak i medisin, kan du få noen generelle råd som kan redusere symptomene bittelitt. Hentet dette fra http://naaf.no/no/Fakta/Pollen/Pollenallergi/ Tiltak/gode råd ved pollenallergi: • I pollensesongen er en lett overømfintlig for andre allergener og irritanter. Vær nøye med renholdet, sterke lukte, tobakksrøyk og lignende • Unngå utlufting av huset når pollenutslippet er størst, nemlig fra morgenen til ut på ettermiddagen. • Ikke tørk klærne utendørs midt på dagen. Pollenkornet fester seg lett til tøyet. • Vask/skyll håret før sengetid. • Fysisk aktivitet ute bør legges til tider hvor spredningen er minst. Noen kan ha nytte av å bruke en støvmaske ved f. eks sykling. • Bruk av solbriller kan begrense symptomer fra øynene.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 det finnes saltvanns nesespray , den bruker jeg funker kjempe bra. Otrivin skal man ikke bruke fordi barnet i magen får "adrenalinkikk" eller no sånt
tina 79:) Skrevet 28. april 2007 #9 Skrevet 28. april 2007 Hvis du er så plaget med allergi, må du ta deg en tur til legen. Det finnes legemidler som du kan ta både før fødselen og mens du ammer. Det er ikke nødvendig å lide sånn som du gjør nå, og nesespray hjelper ikke som det står over her fordi den ikke inneholder antihistaminer. Du kan ikke bruke otrivin nesespray iflg. min lege, mens otrivin øyedråper er i orden. Dryppe morgen og kveld. Men det er veldig viktig at du har avklart all medisinering mot allergi med legen din. Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2007 #10 Skrevet 28. april 2007 Otrivin øyedråper er det ingenting som heter. Jeg syntes vi skal holde oss for gode å anbefale noe som halst. Annet enn en tlf til lege eller jordmor.
tina 79:) Skrevet 28. april 2007 #11 Skrevet 28. april 2007 Sorry... mente livostin! De får man kjøpt uten resept, men da er de veldig dyre. Legen min er indremedisiner, og sa at Livostin nesedråper ikke kunne brukes da de gikk "rett i morkaka", men at det var trygt å bruke øyedråpene. Ellers så er jeg heeelt enig i at det beste er å kontakte legen sin. Jordmor kan heller ingenting om medisinering for pollenallergi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå