Gå til innhold

Noen epilepsi her?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med epilepsi. Venter mitt andre barn. Jeg har vært anfallsfri imange år, men sliter litt med bekymring for evt. misdannelser hos barnet ettersom jeg står på tegretol. Heldigvis viser alle undersøkelser at det ser bra ut!! Det kunne vært nyttig å komme i kontakt med andre i samme situasjon.

Noen?

Fortsetter under...

Regnet med at det var flere av oss, ja.. Du er høygravid?

Jeg venter i oktober.. merker at det er lenge til enda. Så vidt jeg har skjønt er vel tegretol ( når det brukes alene) såpass utprøvd at man kan si at skadevirkningene normalt er små. Jeg har selvsagt trålet flelleskatalogen og da ble jeg jo litt skremt, men der er jo alle skader og missdannelser som noen gang er registrert...

Jeg var nylig på forstersiagnostisk avd. på Ullevål og fikk vite at alt så bra ut, så nå puster jeg jo litt lettere. Dessuten er det et bra tegn å ha friske barn fra før, har jeg skjønt

Så lenge alt ser bra ut med den lille og jeg kan fortsette å være anfallsfri, er jeg fornøyd!!

Har du pleid å ta noen forhåndsregler med den nyfødte i tidl. svangerskap? Sist fikk jeg montert en påløpsbrems på vognen, vet ikke helt om jeg gjør det denne gangen siden det gikk bra sist ( tross kolikk og lite søvn)

Hilsen Betty74

jepp e høygravid:) jeg fikk å tilbud om fostervannsprøve men takket nei..så jeg har kunn hatt ekstra ul,for å sjekke ryggraden å hjerte og hjerne..alt ser bra ut:) jeg har hatt epilepsi siden jeg var to år,å hatt forvarsel så lenge jeg kan huske.De siste årene har jeg gått fra å ha anfall på dagen til å få de på natten mens jeg sover..har ikke tatt noen ekstra forhåndsregler, men klart vet man at man er sliten.så er jo sjansen for å få anfall der,men tror man blir gal å å gå rundt å engste seg for å få anfall.man kjenner sin egen kropp best,så du vet selv når du bør ta det med ro:) Å du er jo andre gangs fødende,så du vet hva du går til..Lykke til..

Jeg har aldri hatt noe forvarsel når jeg har hatt anfall. Nå har jeg vært anfallsfri veldig lenge, så det går nok greit. Enig, man kan bli tullete av å gå rundt å engste seg for mye.

Jeg går til kontroller på Ullevål og de har sluttet med forstervannsprøve for å sjekke gravide epileptikere. Overlegen jeg var hos mente at resultatene ofte kunne være misvisende og tvetydige mht. ryggmargsbrokk. Så jeg har også bare hatt ekstra UL.

Hyggelig å høre fra en i samme båt!

Lykke til med den lille:-)

Annonse

Hei jeg er tolv uker nå og har epilepsi..har en gutt som er fe år, forige gang jeg var gravid hadde jeg ikke epilepsi, så dette er nyt for meg. er i fi form og har ikke hatt noen anfall på 5 mnd.. er litt bekymret for fødselen bare, epilepsien min utløses av stress og fysiske anstrengelser.. :((

Hei Gry

Hygelig å høre fra dag. Jeg også har litt betenkeligheter i forhold til fødselen. Det fikk veldig bra sist, husker at jeg var mer engstelig i dagene etter fødselen hvor jeg var sååå sliten. Men det gikk fint det og. Nevrologen jeg går til, sier at det er veldig uvanlig at man får anfall under en fødsel. Dessuten skal ikke min (og sikkert ikke din) fødsel dra ut i tid og slite meg ut uten at man foretar seg noe. Jeg fikk også langt inn en nål i armen med en gang jeg kom inn forrige gang og ble prioritert når jeg sa at jeg ville ha epidural.

Håper ellers alt står bra til. Lykke til

Hei betty! Greit å vite at man ikke er alene! Jeg har vært heldig så langt i svangerskapet, ingen antydning til anfall eller ubehag.. skal på første ul den 10 mai, både gleder og gruer meg. Jeg blir behandlet med Trileptal, og den er lite utprøvd ang graviditet og amming. Kunne du amme med medisinene du bruker? Litt trist å gå glipp av det syns jeg.. Hvor mange ul har du fått beskjed om at du skal ha før fødsel??

Håper alt fortsetter å gå bra for deg og den lille!

Hei igjen,

Ja, det er jo en liten trøst at det er flere av oss. Jeg går på tegretol og kjenner at jeg ikke liker å ta disse medisinene nå når jeg er gravid. Men det er jo det tryggeste!

Jeg kunne amme, ja. Ikke noe problem. Kan ikke si at jeg noen gang tenkte at hun var sløv eller rar pga medisinene jeg tok. Tegretol går over i morsmelka, men i små mengder. Jeg kjenner ikke til de medisinene du tar, men jeg har hørt at andre med andre typer antiepileptika har fått fortalt at de kan amme. Forhåpentligvis og sannsynligvis gjelder det deg og?

Jeg har vært på 2 UL. Alt så bra ut, så da gjenstår kun vanlig UL (den som alle får) om et par uker. Vi håper vi kanskje kan se kjønn da:-)

Hvor mange UL skal du ha?

Hvilket sykehus skal du føde på?

Hei! Jeg vet ikke hvor mange ul jeg skal ha, men den første blir spennende.. Jeg avsluttet en cellegift kur ca fire dager etter at jeg ble gravid (dårlig planlagt ja!) så vi håper alt har gått bra.. jeg snakket men overlegen på føden der jeg bor og hun mente naturen allerede ville ha ordnet opp hvis ikke alt var bra.. men det er alikevell veldig spennende! jeg skal føde på sørlandet sykehus kr.sand, er fornøyd med de, hadde en kjempefin fødselsopplevelse forrige gang.

Vet du hvor tidlig de kan se kjønnet? er sååå nyskjerrig! Har en gutt fra før så det hadde vært koselig m ei lta tulle denne gangen.. Men hovedsake er at babyen er vellskapt og frisk!

Håper jeg hører fra deg igjen!!

Oj, cellegift!? Du har tydeligvis hatt din del med utfordinger den siste tiden. Håper tiden fremover blir mer problemfri for deg!! 4 dager etter at du ble gravid svevde uansett lille mini rundt og hadde ikke samme kretsløp som deg, så det gikk sikkert fint.

Jeg er usikker på hvor tidlig man kan se kjønn. De kunne ikke se noe sikkert verken på UL 12 uker eller 16 uker. Æsj!! Jeg vil jo vite det!! Jeg har en jente fra før ( snart 6 år), men det spiller egentlig ingen rolle hva vi får nå. Som deg mener jeg det viktigste er at babyen er frisk og rask. Muligens kan jeg se noe på neste UL den 18/5. Hvis ikke må vi nok fleske til med en UL til.... Kunne hatt lyst til å ta en 3D UL uansett, jeg da!

Ellers da? Er formen bra?

Hei Betty!

Ja, det har vært litt utfordringer i det siste året, derfor er det så deilig og vite at noe positivt herjer kroppen for en gangs skyld:) Ble operert for hjernesvulst i desember og har gått gjennom cellegift og stråling, men har vært i kjempe form egentlig hele tiden. Vi forsøkte lenge å bli gravide før jeg visste at jeg var syk uten å lykkes( en spontan abort i uke4), så når jeg nå ble gravid tar jeg det som et tegn på at kroppen er klar igjen!

Har vært kjempe heldig så langt i grav, ingen ubehag utenom halsbrann.. Det hadde jeg m første mann oxo, så jeh burde ha klippe kort på apoteket på Gaviskon:) Har du fortalt storesøster noe ennå? er i tvil når jeg skal fortelle noe til mini, han er jo bare fire1/2, men han maser veldig om å bli storebror:))

Annonse

Så flott at du er bedre og at ting går bra!! Og det er jo veldig bra å kunne legge vonde ting bak seg og kjenne at nå skjer det positive ting!! Vi fortalte storesøster om familieforøkelsen etter at vi hadde vært på vår første UL ved 12 ukers stadiet. Da begynte det dessuten å vises og vi synes det var best at hun fikk vite det fra oss. Hun ble veldig glad. Vi var faktisk litt usikre på hvordan hun ville ta det, det har ikke vært noe tema her egentlig. Og jeg tror hun synes små barn kan være uberegnlige og skremmende. Men hun ble altså glad. Hun er veldig opptatt av magen og synger og prater med babyen. Hun er jo straks 6 år og det blir jo litt aldersforskjell på dem, men for oss var det den beste løsningen. Det høres jo ut som tassen din er klar for å bli storebror, kan tenke meg det blir stas å fortelle han det!!

Heldiggrisen som er i god form. Jeg er et vrak. Har mye migrene og begynende bekkenløsning. Men men... man dør jo ikke av det. Og så lenge alt står bra til med babyen er jo det det viktigste!

Vi snakkes!

• 2 uker senere...

Hei! jeg gikk inn på dette forumet av en helt annen grunn enn at jeg har epilepsi. Litt om meg og min historie: jeg ble gravid 1 gang i desember,endte i en MA i februar,fant det ut på ul i uke 12,vært dødt siden uke 9. Ble gravid igjen etter 1 mens og er nå 10+1,da jeg var 8 uker på vei fikk jeg stor blødning,var på ul dagen etter alt var bra,men hadde blod igjen i livmoren(blodansamling) har vært sykmeldt siden da,var på ny ul på mandag,alt var bra da også,men det var fremdeles blod igjen,begynte å blø igjen i dag,så vui får håpe det er tomt der inne nå(av blodansamlingen altså) skal på ny ul 8 juni, er da 12 uker,men skal muligens be om en i neste uke,får se når blødningene avtar. Jeg har hatt epilepsi siden jeg var 15 år,gikk over til Lamictal i samråd med nevrolog da vi planla barn,har ikke hatt anfall på mange år,10 år tror jeg det er. Jeg passer på å hvile når jeg er sliten og er egentlig ikke så bekymret for fosterskader,jeg tar 4mg folat om dagen.

Var pga blødningene jeg kikket inn her.

Hei,

Høres ut som du har hatt fullt opp en stund nå, ja. Håper det går greit fremover. Jeg har som deg vært anfallsfri i mange år, fikk epilepsi som 13 åring - har ikke hatt anfall på ca 12 år tror jeg det blir..

Det er nok som du skriver ingen grunn til å tenke på fosterskader. Sannsyligheten for dette er jo bar 1-2% høyre enn for normalbefolkningen. Dessuten får man tett oppfølging. Jeg må uansett innrømme at jeg ikke liker å ta medisinene mine nå når jeg er gravid, men alt ser bra ut med den lille, så det er vel ike noe å tenke på.

Får håpe du slipper flere blødninger. Krysser fingrene for deg:-)

håper blødningene har stoppet opp nå,nå er det bare brunt som det er på slutten av en mens,så da er det håp,har hatt en del styrtblødninger men de har stoppet opp veldig fort og blitt brunt fort,og det er jo bra.Dette kommer nok til å bli den lengste måneden i mitt liv,har bare lyst til å gå i hi og våkne igjen om 2 uker. Jeg liker heller ikke å ta medisinen,men som legen sier det er større fare for barnet hvis jeg får anfall,så har vel egentlig ikke noe valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...