MiPE Skrevet 27. april 2007 #1 Del Skrevet 27. april 2007 Noen som har blitt satt i gang? Hvordan var det? Ulemper? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/
babyandme Skrevet 27. april 2007 #2 Del Skrevet 27. april 2007 Hei! Jeg ble satt i gang nylig pga sv.skapsforgiftning. Hadde termin 19mars, ble igangsatt med drypp den 14mars. Siden dette var vår første, har jeg ingenting å sammenligne det med. Hele fødselen varte litt over 7timer. Riene kom ganske tett og var nokså kraftige. Og på slutten var riene veldig svake, men det var nok pga at jeg hadde hatt pressrier i over en time. Så stoppet litt opp, og legen måtte hjelpe til. Hadde bare litt lystgass, og det gikk helt fint. Gikk faktisk bedre enn jeg hadde trodd. (selv om det ble litt tøft på slutten, og jeg ble klippet i en "rie") Har hørt at fødslene kan bli litt tøffere når en blir igangsatt, riene kan komme tettere og være kraftigere. Men spørs vel litt hvordan man blir igangsatt, drypp er vel den mest "unaturlige" måten for kroppen. Men folk er så ulike og med ulik smerteterskel. Det hjelper å ha gode folk rundt seg til støtte, min mann var god å ha under fødselen. Uansett klarer en mer enn man skulle tro hvis man må! Og belønningen er ubeskrivelig stor, en skjønn baby som man blir mamma til;o) Håper ikke dette har avskremt deg, hvis du skulle bli igangsatt. Husk at ingen fødsler er like da:o) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9121011
MomInUSA Skrevet 27. april 2007 #3 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg ble ogsaa satt igang sist (dryp), pga at vannet gikk. Har ikke noe aa sammenligne med, men det sies at riene ved igangsetting, some er mer eller mindre kunstige rier, er mye mer smertefulle enn vanlige rier. Men som sagt, det er vanskelig og si om man ikke har opplevd begge deler. Foedselen kan nok ogsaa ta litt mer tid da enn om det er naturlig, vil en tro... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9125495
hagbarta.no 7-fødeklar!c Skrevet 11. mai 2007 #4 Del Skrevet 11. mai 2007 Ulempe 1 : du og barnet blir koblet til ledninger for å registrere hjerlyd pluss dryppet i armen.Det gjør at det blir verre å gå oppe under fødselen slik at du kunne fått hjelp av tyngdekraften.Personlig liker jeg å stå oppreist under åpningsriene og la tyngdekraften jobbe for meg,åpner seg raskere da. Ulempe 2 : du kan risikere å bli liggende på sykehuset 2-3 dager før det skjer noe.Drypp får du ikke før 3.dagen,etter at modning av livmorhalsen er prøvd.(Hvis det ikke er noe prekært da kanskje at det må skje fortere,det vet jg ikke.)Da ligger du der og får god tid til å tenke og grue deg... Ulempe 3 : dette gjør at du ikke føler du har noe kontroll over det som skal skje,du er i legenes makt. Ulempe 4 : riene er hardere.Hyppigheten kan jordmoren regulere med hvor fort dryppet gis,slik at du iallefall får en liiiten pause mellom hver ri. Jeg var mere engstelig.Slige igangsatte fødsler KAN ende med nødkeisersnitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9272820
storkenerpåvei. Skrevet 25. mai 2007 #5 Del Skrevet 25. mai 2007 1.det er sikkert mange ulemper med å settes i gang ,men mange trenger faktisk denne hjelpen .personlig hadde jeg en fin opplevelse ved å bli sett igang. 2.og det å måtte vere på sykehuset et par dager er jo for sikkerheten sin skyld så det ser jeg heller ikke på som en ulempe.(selv var jeg der i 7 timer før nurke kom)...(men ut og inn av sykehuset før jeg fikk hjelp,jeg var overlykkelig for å få hjelp til slutt!!! 3 i legens makt? ærlig talt det er jo vi som skal føde og ikke legen..hehe..hadde bare vert kjempe happy hadde jeg hatt en lege rundt meg hele tiden,men desverre så er de faktisk ikke det.de kommer kun ved krise.du har nok bare å gjøre med jordmødre hele veien hvis det ikke er noe spes..skulle det vere noe spes må man jo bare vere glade for legene.. 4. på rier kan jeg bare snakke for meg selv da alle opplever dette forskjellig...mine var harde og hyppigere..men det er jo de som skal få ungen ut så det gikk veldig fint for min del... men nå var det like føre at gutten mitt måtte tas på nødkeisersnitt og han måtte fort ut.men dette mener jeg ikke hadde noe meg igansettelsen å gjøre...jeg mener jeg burde ha blitt satt igang tidligere og går jeg på overtid med nr 2 nå kommer jeg til å be om det samme da også... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9404294
Ranveig R Skrevet 28. mai 2007 #6 Del Skrevet 28. mai 2007 Det er ulike måtar å sette i gang fødselen på. Dersom livmorhalsen er umoden må den modnast og det kan gjerast enten med modningspiller (stikkpiller) eller ein "ballong" som skal utvide det som skal utvidast. Dersom ein er moden og har litt opning kan dei ta vatnet, då kjem ofte riene litt etterpå. Drypp kan og brukast då, akkurat som når vatnet har gått men riene ikkje har starta av seg sjølv. Hos meg var det omtrent slik: Kl 09: Undersøkelse + sparketest. Ingen rier, knapt nok ein liten kynner... Ingen opning, lang og umoden livmorhals (altså ingen tegn på at fødselen kom til å sette i gang med det første). Kl 11.30: Fekk første stikkpille (opp i "rattata"). Ingen ting skjedde (dei forberedte meg på at det kunne ta tid). Kl 17.30: Neste stikkpille. Det skjedde ingen ting på lenge og eg fekk velge om eg vill he ny pille litt før midnatt eller om eg ville prøve å sove. Eg valgte å få ny pille men rakk det ikkje. Kl 22: Begynte å kjenne litt murring i magen, rundt midnatt skjønte eg at det kanskje var svake rier. Kl 00.45: Blei flytta over frå Obs-posten til Føden, hadde 3cm opning, rier og var offisielt "i fødsel". Kl 02.07: Var småen fødd. Dei begynte å sette i gang 14 dagar over termin, men han blei fødd over midnatt og altså då 15 dagar over. Eg har høyrd mykje forskjellig om igangsetting, det som er felles for dei fleste er at dei seier fødselen blir veldig intens, ofte med veldig kort mellomrom mellom riene heilt frå dei begynner (mine rier varte i ca 1,5 min og så hadde eg 20 sek pause før neste). Men det er veldig individuelt kor lang tid det tar før ein "kjem i gang" og kor leng tid sjølve fødselen tar. Min fødsel var veldig rask (styrtfødsel), og det resulterte i masse sying (som eg heldigvis ikkje har hatt problem med i ettertid), andre kan bli liggande i mange mange timar, i verste fall i fleire døgn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9437964
Ranveig R Skrevet 28. mai 2007 #7 Del Skrevet 28. mai 2007 Dette var forresten min første fødsel, så eg har ikkje noko å samanlikne med, og synest fødselen gjekk ganske fint. Men nokre ulemper kan eg ramse opp: * Blir du satt i gang er det ikkje lenger ein "ukomplisert fødsel", så det er ikkje mulig å få vere på naturleg fødeavdeling (type Storken, ABC osv) * Riene var veldig tette og smertefulle, heile fødselen blei veldig intens og gjekk alt for fort (men det kunne sjølvsagt ha skjedd om eg begynte "av meg sjølv" og) * Pga risikofødsel tok dei vatnet og sette ein elektrode på hovudet til babyen for å overvåke han skikkeleg. Dermed fekk eg ikkje lov til å sitte i badekar, eller å dusje for å lindre smertene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9120706-settes-i-gang/#findComment-9438082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå