Gå til innhold

Vedrørende legebesøk i arbeidstiden

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver vil nå trekke meg for den tiden jeg bruker hos lege. Er dette lov? Noen som vet? Jeg syns dette er heeeeelt på tryne!!!! Noen som kjenner til lover og regler? Dette gjelder forsjåvidt ikke bare ved svangerskap, men også vanlig legebesøk....

Fortsetter under...

Jeg er fagorganisert og i vår tariffavtale står det:

Velferdspermisjon med full lønn

"Arbeidstager i minimum 75% stilling gis rett til permisjon ved nødvendige lege- og tannlegebesøk, samt ved annen nødvendig behandling forskrevet av disse."

Har dere en tillittsvalgt på arbeidsplassen du kan spørre?

Jeg vil tro mange som er fagorganisert har tilsvarende avtale, jeg kjenner dessverre ikke hva som gleder i følge arbeidsmiljøloven eller tilsvarende for de som ikke har tariffavtale.

Du kan kanskje ringe Arbeidstilsynet for å spørre.

Du har alltid rett på fri med lønn for å gå til svangerskapskontroll, for et svangerskap skal i utgangspunktet ikke koste deg noe i Norge.

Ellers er det vanlig at du har rett på fri med lønn når du skal til spesialist, men ikke når du skal til vanlig allmenpraktiserende lege.

En skal ha fri med lønn, men i de fleste avtalene står det også en merknad om at en bør prøve så langt som råd å legge slike besøk utenfor arbeidstiden. Man vet jo at dette ikke alltid er enkelt, men er d lege- eller tannlegebesøk som ikke er akutte så kan en jo prøve å legge dette til evt fridager om en har d. I 100% stilling blir jo dette vanskelig om en ikke tilfeldigvis jobber turnus. Når det gjelder henvisninger til sykehus så må en ta den timen man får. :) På min arbeidsplass er dette ikke noe problem , men forståelig nok blir vi oppfordret til å legge slike besøk til evt fridager/fritid. Om det er d samme reglene om en ikke er organisert vet jeg ikke, men dette finner en jo evt i arbeidsmiljøloven.

Hei!

Jeg brukte egenmelding da jeg var hos legen min(første svangerskapskontroll). Jeg bor langt fra jobb(rekker ikke fram og tilbake + legetime her hjemme).

Er det galt eller riktig å bruke egenmelding?

Det blir på en måte registrert fravær, selv om jeg får lønn.

Hva mener dere?

sitter her med lovverket foran meg... og ja, du har krav på fri. jeg siterer; " arbedstaker har rett til fri fra jobb, for nødvendig svangerskapskontroll.

Permisjonsretten er begrenset til de tilfeller hvor svangerskapskontroll ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. dette innebærer en viss aktivitetsplikt for den ansatte til søke å legge slike undersøkelser utenfor arbeidstiden. i praksis vil dette særlig være aktuelt for de som jobber deltid"

det skal betales ordinær lønn fra arbeidsgiver ved denne typen permisjon.

så viss arbeidsgiveren din ikke kan lovverket, henvis til arbeidsmiljøloven §31 nr. 7

der fikk han den;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...