Gå til innhold

Allergi

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg har gått på cetirizin allergitbl frem til at jeg fant ut at jeg var gravid. Nå tør jeg ikke gå på de lenger i frykt for konsekvener med tanke på den lille. Men har nå lest at man an gå på allergimedisin under svangerskapet. flere som har erfaringer med dette?

Hilsen Pollen&husstøv81

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9118213-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sakset denne artikkelen ut fra DinBaby for deg. Det står at cetirizin kan brukes. Men er du usikker snakk med legen din. Selv har jeg brukt mye Polaramin Prolungatum under svangerskap og amming, men det var før jeg visste om denne artikkelen. Det er jo ikke så lett å komme seg gjennom denne perioden uten allergi medisiner. Selv sluttet jeg på høsten med førstemann, og nå bruker jeg kun antihistaminer ved behov. Jeg trodde jeg var dønn avhengig av det, etter at jeg har brukt det fast i 10 år. Ønsker deg lykke til i alle fall :o)

Allergimedisiner når du ammer?

Av Barnelege Jon Steen-Johnsen

Er det trygt å ta medisiner når du ammer? Ja, sier vår barne og allergilege Dr Jon Steen-Johnsen. Ikke alle leger er klar over dette og vi får stadig spørsmål fra lett fortvilte allergikere.

Allergi

Du er kanskje en av de minst 20% av oss som er pollen-allergiker og har plager med høysnue. Da vet du at øynene kan klø og renne, nesa kan være tett eller stadig renne, du er trøtt og uopplagt. Pollen er en av flere allergi-framkallende stoffer som utløser slike problemer. Pollen fra trær (or, hassel, bjørk) gir problemer hos mange, hos andre er det grasartene (timotei ,hundegras og mange andre) som er synderne. Ikke få plages av begge deler.

Hva skjer når du er allergisk ?

Noen av oss er arvelig disponert til å bli allergikere. Når f. eks. pollenkornene treffer deg lager kroppen din ”skadelig motstoff ” Det kalles Ig E. Dette motstoffet beskytter ikke kroppen din, men fester seg på noen celler (MAST-celler) i slimhinnen i nese/øye og / eller lunger. Neste gang du får pollenkorn for eksempel i nese eller øye, sprekker MAST cellen (”allergi-eksplosjon”) og ut av cellen renner sterke kjemiske stoffer som bl.a. histamin—dette stoffet som gjør at du får plager.

Det er hjelp å få !

Histamin og antihistaminer

Histamin på slimhinnen utvider blodårer, lager kløe og mye slim og fører til fortykkede slimhinner, det blir trangt. Stoffet virker hos noen inn på hele kroppen og gjør deg trøtt og uopplagt. Mange av dere har derfor brukt medisiner som motvirker denne allergireaksjonen. De heter anti-histaminer. Det kan tas som tabletter (mixturer for små barn) og lokalt som dråper/spray i nese og øyne. I små mengder får du slike medisiner på apoteket uten resept.

Allergikere får medisinene på blå resept fra sin lege. Slik medisin vil gi god kontroll over plagene hos de fleste.

Tabletter når du er gravid eller ammer?

Du har kanskje hatt flott virkning på allergien tidligere med et opplegg fra legen din. Men hva nå? Kan medisinene du tar skade fosteret eller barnet som får bryst?

Generelt er vi forsiktige med alle typer medisin til gravide, særlig er fostret utsatt for mulig skade de første 3 måneder av graviditeten. Den type medisin som gis må være nøye undersøkt før den blir akseptert brukt under svangerskapet. Det ammende barnet får også noe av medisinen som mor bruker overført til morsmelka.

De fleste antihistaminer er nøye undersøkt med tanke på virkningen på barnet under graviditet og amming. En nøye gjennomgang av hva vi vet er nylig (mai 2004) publisert i Legetidsskriftet av to farmasøyter (Solhaug og Roland). Budskapet er at du kan bruke ”allergitabletter”(=antihistaminer) både under graviditet og amming hvis det er helt nødvendig for deg. Det som her anbefales under graviditet inneholder cetiriszin (Acura, Ceterizin, Reactine, Zyrtec) eller Xysal og ved amming loratadin (Clarityn,Verset eller Aerius ). Hvis du er vant til andre tabletter går det nok bra, men snakk med legen din, for sikkerhetsskyld.

Annen behandling enn tabletter

Noen allergikere med høysnue har beskjedne plager, og kan klare seg med dråper eller spray av antihistamin i nese/øye, enten regelmessig eller ved behov. Det er helt OK også for gravide og ammende. Lokalbehanling i nesa med cortison spray/pulver kan være nødvendig og er effektivt. Men det er frarådet å bruke det under graviditet og under amming. Om det skal brukes må du i alle fall ha det nøye klarert med legen din.

Noen av dere er orientert om ”allergivaksinasjon”, som kan være aktuell behandling for sterkt plagede allergipasienter, særlig ved høysnueplager. Denne behandlingen er sprøyter med allergistoffet med ukers intervall i minst 3 år. Det er ikke aktuelt å starte opp en slik omfattende behandling når du er gravid, men er du først godt i gang med denne behandlingen kan den gjennomføres videre i graviditeten med den nøyaktige kontroll som du alltid skal ha når dette gjennomføres.

Lykke til med behandlingen av dine allergiplager- enten du er gravid/ammende eller skal bli det !

Forfatter

Barnelege Jon Steen-Johnsen

Her er linken til artikkelen:

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/amming/allergimedisiner_n_r_du_ammer

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9118213-allergi/#findComment-9118515
Del på andre sider

Tusen Takk skal du ha! det finnes tydligvis mye mer info enn jeg trodde på denne siden. Gikk på cetirizin frem til fosterets uke 3, og liker ikke det særlig. men håper for guds skyld at det ikke har gjort noen skade. Jeg har også gått på slike tbl så lenge jeg kan huske. Så aner jo egentlig ikke hva livet er uten dem. Så langt har det gått veldig bra og har ikke merket særlig behov for dem. Men kommer en fin sesong nå da. skal prøve å holde meg unna til jeg er ferdig med trimesteret.

Hilsen Pollen&husstøv81

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9118213-allergi/#findComment-9121254
Del på andre sider

Om du skulle bli plaget, er det hjelp å få. Her har jeg klippet ut fra Felleskatalogen om Polaramin Prolungatum.(Det er fabrikanten som skriver innholdet i felleskatalogen. De skriver det de trenger for å ha klar rygg, husk det!!!) Men det står....Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.

www.felleskatalogen.no, og snakk med legen din, så du ikke føler du tar noen sjanser. Det finnes jo også lokalbehandling med allergimedisiner. Nesespray o.l. det kjenner jeg ikke til...men det gjør de på apoteket og hos legen.

Håper du kommer deg helskinnet gjennom pollensesongen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9118213-allergi/#findComment-9125209
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...