Gå til innhold

Kan man amme to?

katrine har fire gutter

Anbefalte innlegg

Har allerede begynt å få sikkert velmenende, men utrolig irriterende kommentarer på at det kan da ikke være mulig å ha nok melk til to. Jeg fikk ikke helt dreis på amming med førstemann men ammet andremann. Ingen tvil for meg om hva som er enklest og mest praktisk(og selvfølgelig best for barnet og barna) Men nå skal jeg altså måtte bevise at det går an å amme to. Da blir på en måte nederlaget litt større enn om ingen hadde brydd seg på forhånd. Ble litt provosert her om dagen. Snille besteforeldre hjelper økonomisk til nå som vi må ha så mye nytt utstyr, men fikk beskjed om at ammepute ville de ikke sponse da det umulig kunne være aktuelt å amme begge.

Er det umulig å amme begge to? Vil bare si at min eldste gutt er like smart, sterk og god som andremann som fikk morsmelk. Men eldstemann har astma, tilfeldig eller ikke.

Fortsetter under...

Hei.. nå er ikke jeg tvilling-mamma, men litt om amming kan jeg da, hehe...

Saken er at du produserer den melken barnet/barna trenger, jo mer det drikkes, jo mer produserer du... Så da du får dine to små, og du begynner å amme begge, vil melke-produksjonen din følge etterspørselen...

Det går helt fint å amme begge to, så lukk ørene dine for negativiteten!

Når det er sagt, så blir det folk av unger som får erstatning og *blinke*.

Jepp, det går. Mine er 10 mndr og ammer dem fortsatt.

MEN husk å tenk på din psykiske helse først!! dobbeltamming kan være og er strevsomt. SÅ hvis man ikke får det til, ikke stress med det er mitt råd.

Hvis man slapper av er det mye lettere. Jeg klarte ikke å amme første mann før han var 4.5 måneder, pumpet til da...

MME er ikke verdens undergang heller, ta det som det kommer!

Lykke til!

tvillingforeldreforeningen selger et lite hefte om amming av tvillinger også i den danske tvillingboken står det masse tips om dobbelt amming. Les og ha svarkommentarene klar:)

Jeg har ingen barn fra før, har kjøpt tvillingammepute og skal gjøre mitt for å få det til, men det er jo umulig å vite helt hvordan det kommer til å gå i praksis. Jeg synes i hvertfall det er greit å ha lest litt på forhånd.

Som "terningkast6" sier produseres det melk etter etterspørsel, så jeg tror du skal klare dette fint!

Hei,

Det går helt fint å amme to,mine erfaringer er som følger:

Slet med å amme førstemann, og gav opp da han var 4 mnd. Følte at jeg ikke hadde nok melk, og han ville rett og slett ikke ha.

Med nr to ammet jeg helt til hun var ett år, men da gav jeg erstatning i tillegg nesten hele tida.

Nå har jeg tvillingjenter på 4 mnd, og jeg ammer de begge i tillegg til at de får erstatning for å bli skikkelig mette.

Da de var helt så dobbelt-ammet jeg dem, og det gikk fint. Anbefaler tvilling-ammepute - den er det så god plass på.

Nå som de er større ammer jeg dem en og en, men bruker fortsatt amme-puta. De får alltid pupp først, så får de erstatning fra flaske etterpå for å bli skikkelig mette.

Går kjempefint!

Annonse

Gjest bissen

Ville bare si at jentene mine kom tre mnd for tidlig, men jag har likevel fullammet dem nå i 7 og en halv mnd uten tilsetninger. Har solgt masse til sykehuset også. Så det går uten det beste utgangspunktet også:) De gangene det har minket litt har jeg pumpet litt innimellom og spist mye havre og grøntfor..(fremmer melkproduksjon) Men jeg klarer ikke å dobbeltamme og det er helt klart en fordel å få til, tidsbesparende. Nedturen er å få hengepupper i en alder av 23...;)

Som en med en utrolig melkeproduksjon både forrige gang og så lang denne, så kan jeg si at mange helt sikkert har nok melk til to barn. Men det jeg forsåvidt har opplevd som positivt etter å ha ventet tvillinger, er at jeg synes alt av helsepersonell og Tvillingforeldreforeningen har en litt mer avslappet holdning til amming når det gjelder tvillinger. Ja, det går, men det kan bli veldig slitsomt. Jeg har skjønt det som at veldig mange tvillingmødre ammer endel, men at de kanskje må gi erstatning i tillegg. Det viktigste er i alle fall at man finner en løsning som fungerer for deg, sånn at du ikke bruker all tiden på amming.

Så langt har jeg slitt veldig med å få barna mine til å få til å bli ammet, og jeg har endt opp med å gi morsmelk på flaske. Håper at det skal endre seg litt fremover, men det er helt klart veldig enkelt å gå flaske, for da kan man jo få litt mer hjelp også.

Mine tvillinger er bare 5 uker og jeg fullammer dem. Jeg har ikke trengt og gi dem MME enda da de legger på seg kjempe bra med bare MM. Mine ble født 5 uker for tidlig (har termin i dag..........) og jeg fikk veldig mye hjelp til amming på sykehuset (Ahus). Vi lå der i 2 uker og jeg ammet hver 3 time døgnet rundt. Hver gang jeg ammet fikk jeg hjelp av personalet til å legge dem til siden jeg dobbeltammet dem og etterhvert gikk det bra. Nå når vi er hjemme igjen klarer jeg å legge til begge selv når jeg dobbeltammer.

Mine råd må være at du spør etter hjelp på sykehuset og ikke reis hjem før du har taket på amminga, det er så mye enklere når en har noen som kan hjelpe seg. Jeg har endelig fått kjøpt ammepute til tvillinger og det gjør dobbeltam,minga enklere da jeg slipper og bygge opp med div. dyner og puter rundt meg hver gang jeg skal amme. Jeg prøvde også å amme dem hver for seg, men det tok utrolig mye tid, så for oss har dobbeltamming fungert best.

Selv er jeg spent på hvor lenge jeg klarer og fullamme dem, for jeg må innrømme at amming av to er mere jobb enn en. med eldstemann var ammingen stort sett kos nå er det litt mere slit, men foreløpig går det bra.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...