Gå til innhold

mor eller fars etternavn når man er singel?

Anbefalte innlegg

Hva vil være best fars eller mitt etternavn på barnet? Jeg er singel, og det jeg lurer på er hva som er best for barnet? Om h*n har samme navn som far, som bor laangt unna oss..hva da når barnet blir større og lurer på hvorfor h*n har annet navn enn mamma ? Hva gjør dere som er i samme situasjon? Barnet kunne feks ha fars navn som mellomnavn?

Fortsetter under...

Jeg er ikke i din situasjon, men håper dette er noe du og faren klarer å diskutere dere fram til.

Selv ville jeg nok ønsket at barnet hadde mitt etternavn, når det skulle vokse opp med meg. Men kanskje hatt farens navn som mellomnavn, for å vise at det har tilknytning også til ham.

Annonse

farens som mellomnavn, morens som etternavn.

Ikke gå i fella med å gi farens etternavn for å "hjelpe til" med å styrke farsbåndet. Stiller han opp for ungen over tid, kommer det båndet av seg selv, viser det seg at det ikke blir sånn, of pappa blir en litt fjern figur, blir det kunstig, og kanskje tilogmed litt sårt å ha hans navn som etternavn.

Dersom situasjonen er slik at far tar ansvar for farskapet og kommer til å være der for barnet i fremtiden hadde jeg latt barnet få fars navn som mellomnavn. Må også kommentere deg som sier "Mine barn har mitt etternavn selv om jeg er gift" - det er da ikke "dine" barn - det er "deres" barn, eller mener du at du hadde en jomfrufødsel? Kanskje var det bare feil ordlegging?

Til Vannmann30:

Det var nok feil ordlegging ja. Tenkte mine barn kontra dere andre på forumet sine barn.(ja de ble jo rar ordlegging det også). Dessuten bor jeg også sammen med et barn som har min manns etternavn. Mente ikke å provosere noen.

Velg ditt etternavn, det er mest ryddig for alle, jeg og min søster hadde vår fars etternavn og vi bodde hos mamma, det var et mareritt, stod feil navn på brev folk sa/skrev feil. Da jeg ble 18 tok jeg mammas etternavn. Min sønn har mitt og sin fars etternavn (jeg er aleine med han). Han har sitt fars etternavn som "mellom" navn og mitt til slutt, Bruker bare første og siste navnet hans til vanlig:)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...