Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Jordmor ringte i går. Sa eg hadde noen antistoff i blodet som kunne gjøre svangerskapet vansklig. Eg er B+, så det er ikkje det resius imun greiene. Jordmor sa eg måtte på sjukehuset å ha kontroller, og at eg måtte forberede meg på eit anderledes svangerskap. Eg har to barn, og aldri hatt dette i blodet mitt før. Fekk blodoverføring etter fødsel nr 2. Kan problemet ha oppstått der? Noen som har hatt dette, veit kva eg snakke om. Jordmora kunne ikkje svare heilt på alt, bare at fosteret ikkje kom til å vokse normalt gjennom svangerskapet.
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 29. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 29. april 2007 Har lest meg til at eg har BLODTYPEANTISTOFF. Har ikkje funnet heilt ut av kva det er, eller kva det betyr... Noen som kan hjelpe?
Mokkanikkan Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Hei på deg. Jeg har det samme. Med første mann, ble jeg tatt prøver av på rikshospitalet hver 4 uke fra uke 24. De tok også grundige ultralyd undersøkelser hver 4 uke. Det for å sjekke om barnet hadde noen tegn på blødninger. Tok keisersnitt 3 uker før termin. Babyen hadde da et blodplatenivå på 7, og det skal være på ca 200. Han fikk da overføring av blodplater, og etter 1 døgn var verdiene steget ganske bra. I løpet av 1 uke var det normalt. Jeg er nå i uke 28, og har dannet antistoffer igjen. Det er 50 % sjanse for at man gjør det i svangerskap 2. Jeg blir nå fulgt opp på samme måte som sist, men øker verdiene like mye som sist kan det hende de velger å ta han ut før, siden førstemann sine verdier var så lave. Du kan jo ta en titt her: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/naitp_n_r_du_danner_antistoff_mot_fosterets_blodplater Håper det var til litt hjelp. Lykke til videre.
Lynet Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Dette gjelder også for meg. Har anti-s, med titer på 128. Det er kjempe vanskelig å finne noe mer ut av dette synes jeg. Jeg var hos min fastlege idag. Hun hadde fått undersøkt litt rundt det. Nok til å fortelle at anti-s sjelden ga noe problem for babyen med mindre titer steg. Men det fins, så vidt jeg har forstått, over 100 ulike antistoffer, og disse kan ha ulik innvirkning på svangerskapet. Vel, uansett skullle jeg til en ekstra ul i uke 28 (er nå i 22). Ifølge lab på a-hus skulle jeg ta neste blodprøve i uke 32. Men iom at jeg ble fortalt på Rikshospitalet at prøver skulle tas hver 4. uke syns legen min at vi følger det regimet. Betryggende syns jeg. Jeg har funnet noen artikler på internett som kanskje kan være noe opplysende (eller evt få dere til å stille flere spm). En del medisinske uttrykk, men noe kan man få ut av det. http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=78141&subid=0 http://www.unn.no/getfile.php/UNN%20-%20Internett/Avdelinger/Immunologi%20og%20transfusjonsmed/Dokumenter/BROSJYRE%202005.pdf
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2007 Takk, takk... Eg har Anti C og anti E. Skal på kontroll på sjukehuset på mandag. Eg har angst for KS... ANGST... For alt i verden så vil eg ikkje ta KS. Vel, er det best for barnet så er det bast for barnet! Skal se på dei linkene nå, takker for dei!
*Vetlis* Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Hei! Hvordan vet du at du ikke har hatt dette tidligere? Jeg hadde dette når jeg fikk sønnen min i 2002. Det ble oppdaget ved en tilfeldighet. Det var et pilotprosjekt som de hadde på Østlandet og ved Regionssykehuset i Tromsø (hvis ikke jeg husker feil?) Så detre kke vanlig at de tester oss for dette. Jeg ble tatt blodprøver av hver 4 uke og gikk til ekstra oppfølging med UL på Rikshospitalet, hvor de så etter evt blødninger i hjerne, mave og milt. Sønnen min ble tatt med KS 6 uker før tiden og fikk blodoverføring rett etter fødsel. Han er frisk som en fisk :-) Ta å forhør deg litt inne på Vi over 35! Jeg vet det er ei der som har hatt det samme, som sikkert kan fortelle deg litt mer enn det jeg kan ! Du kan også prøve å ringe Dr. Huseby på Bærum sykehus. Han vet en hel del om det :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå