Ønskejenta&Joakim070606 Skrevet 27. april 2007 #1 Del Skrevet 27. april 2007 Her var det ikke mye aktivitet men prøver meg likevel. Jeg er i skrivende stund så trøtt at jeg ikke klarer å lete etter lignende innlegg, så jeg beklager om det finnes innlegg om dette lengere ned. Saken: Min herlige blide gutt på 11mnd våkner opp imot 8 til 10 ganger om natten. Jeg har rett og slett ikke tellingen. Det begynner gjerne klokken 23.. Da er det greit, han får smokken og ruller over på siden og sover søtt videre. Så nærmer klokken seg et! Da sover selvfølgelig mor søtt. Det er hyl og skrik! Han står i sengen og skriker. Jeg ser han er trøtt så det er ikke det.. Vil IKKE ha smokken.. IKKE tale om! Han vil vil vil ha pupp! Han er ikke tørst for vannkoppen jeg tilbyr han flyr vegg imellom om hylet når nye høyder. Det skal sies at vi deler rom enda. Vi har rett og slett ikke flere soverom her vi bor nå. Det er ikke mulighet for han å sove på f.eks gangen. Vi har prøvd at jeg ligger på sofaen, pappaen ligger på sofaen, vi ligger begge på sofaen. Og lille tøtte våkner like "herlig". =) Jeg har prøvd å roe han, si nå er det natta, holde han fra å snu seg på mage (ved og ikke la beina krysse seg, tvinger han ikke ned), vann er som nevnt tilbyd og avslått, og smokken er etter klokken et på natten noe han ikke vil ha. Far har forsøkt men da blir hylet enda høyere og enda mer hysterisk. Det ender som regel med at jeg gir meg, og puppen må frem. dette gjerne etter en time +. Så har vi det gående resten av natten, etter en time igjen, en halvtime igjen. Så Joakim ligger etterhvert i sengen med meg og far. Ammer og ammer for jeg er så utmattet og trøtt at noe kamp orker jeg ikke ta opp. Klokken 6-7 er det morgen! Han våkner blid som en sol og mor så trøtt at øyne går i kryss. Han får 4 fastemåltider og 2 mellommåltider, han har 8 tenner og det er vel noe jeksler på vei, men de kommer nok ikke gjennom på en stund. Dette har forgått... Ja... LENGE!! Så jeg tror ikke det er tenner. Har forsøkt med paracet, uten innvirkning, så tror ikke det er tenner nei.. HJELP?? Forslag?? Hva som helst!!! All hjelp er goooood hjelp! Etter 11 mnd med nattevåk begynner jeg å bli sliten... Sånn skremmende sliten!! Beklager skrivefeil ol... Klem fra super trøtt mor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9117350-hjelp-ang-s%C3%B8vn-11mnd-h%C3%A5per-p%C3%A5-mange-svar-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1-1-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soviro Skrevet 27. april 2007 #2 Del Skrevet 27. april 2007 Å, jeg føler med deg. Skal forsøke å oppmuntre deg og kanskje hjelpe litt. Vi har ikke hatt de helt store problemene med søvn, kort og godt fordi vi har vært veldig konsekvente. Jeg kjenner jo ikke dere og gutten deres, men det virker som han har litt overtaket på dere. Han har rett og slett forstått at det er han som bestemmer og ikke dere. Jeg var virkelig innstilt på å ikke ha noen skrikekur på barnet mitt, så jeg har jobbet systematisk med rutiner og legging i tolv måneder nå. Men noen ganger har også jeg måttet bite i det sure eplet og har rett og slett måttet "ignorere" gullungen vår. Hun har en sterk vilje og skal gjerne ha det som hun vil. Har ingen konkret oppskrift, for alle barn er forskjellige, men tror rett og slett dere bare må vise at dere er foreldrene hans og dere bestemmer! Barn ønsker rutiner og konkrete ting å forholde seg ting. De ble jo ikke født med noen guide som kunne vise dem riktig vei. Derfor må vi gjøre det for dem. Jeg har svart en annen om hva vi gjorde med tulla vår når hun begynte å våkne tidlig og ikke ville ha vann og bare melk. Under innlegget "13 mnd gammel gutt som starter dagen....". Vi klarte det kjapt, mens andre sliter litt. Men hadde jeg vært dere hadde jeg prøvd å slite meg til litt ekstra krefter, satt meg et mål og brukt foreksempel en helg på å innarbeide rutine. Ikke lett når man er halvdød av tretthet, men jeg lover at det føles veldig godt når dere endelig får sove!:-) Jeg foreslår at dere bruker stua som soverom for dere, og når han våkner går du eller mannen din inn og tilbyr vann eller sutt og legger han ned i sengen. Si at nå er det natta og alle skal sove. Det kommer ikke til å funke selvfølgelig og han kommer til å skrike igjen. Gjør det om og om igjen om det så tar flere timer. Høres nok ut som skrikekur, men uansett er gutten din nå så stor at han forstår. Snakk til han med bestemt men rolig stemme. Han skal vite hvem som bestemmer uten at dere mister kontrollen. Gjør du det blir han usikker og skriker enda høyere. Vanskelig når man er trøtt, men det funker. Gutten din er garantert ikke dum, så dette kommer han til å forstå. Jeg håper dette kan gi en liten trøst og kanskje litt mot til å sette i gang. Jeg tror ikke han har vondt noe sted, og du er ingen dårlig mor selv om han gråter litt. Jeg vil tro at du skjønner forskjellen på gråt når han er sint og vil ha oppmerksomhet og når han har vondt. Og jeg håper ikke jeg har tråkket deg på tærne heller. Jeg vet selv hvor slitsomt det kan være med våkenatt på våkenatt. Tror også du gir nok mat, så det er nok hans sterke vilje som kommer til syne.:-) Men trøst deg med det at en viljesterk unge blir en tøffing da!:-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9117350-hjelp-ang-s%C3%B8vn-11mnd-h%C3%A5per-p%C3%A5-mange-svar-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1-1-2/#findComment-9117919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. mai 2007 #3 Del Skrevet 5. mai 2007 Huff, jeg forstår godt du er sliten! Sender deg en klem ;-) Gutten din er bare 11 måneder og han trenger deg. Det er helt naturlig at han vil ha pupp, han trenger å vite at du er der. Det er ingen kamper du trenger å ta med babyen din, bare følg hans rytme og i hans tempo. I Vesten er det kultur for å gjøre babyen mest mulig uavhengig av foreldrene tidligst mulig og med minst mulig kos, men det er jo trygghet og nærhet de trenger mest av alt! Dere foreldre er jo det eneste trygge, faste holdepunktet han har i livet sitt. Hva med å ta vekk den ene siden av sprinkelsenga og sette den helt inntil deres? Det har vi gjort med stor suksess. Jeg ammer også en del på natta, men da tar jeg bare Lillegutt bort til meg i halvsøvne og ligger og ammer han. Jeg lå ofte tett inntil han om nettene for å få han til å føle seg trygg, men nå åler han seg som regel litt bort fra meg, tilbake til hans seng. På denne måten får gutten din en utrolig bra trygghetsbase for resten av livet, nemlig nærhet og visshetet om at dere er der når han trenger det, og du får forhåpentligvis mer søvn hvis du kan sovne mens du ammer. Jeg merker godt på Lillegutt at når det skjer noe stort utviklingsmessig, f.eks. at han lærer å krype, gå osv., er han mer urolig på natten. Det varer en liten stund, så går det over. Tenk alt det som skjer i livet deres på kort tid! Ikke rart de trenger å vite at de ikke er alene. Min erfaring er dessuten at jo mer jeg er der når han vil ha pupp, kos o.l., jo fortere går disse periodene over. Så det er bare å "kjøre på" ;-) Vil bare tipse om www.ringblomst.no, her finner du mange gode råd, bl.a. om søvn. Lykke til! Håper det ordner seg for dere :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9117350-hjelp-ang-s%C3%B8vn-11mnd-h%C3%A5per-p%C3%A5-mange-svar-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1-1-2/#findComment-9198513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #4 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei! Kjenner så godt igjen fortvilelsen din! Min lille på snart 13 mnd våkner ikke like ofte, men er like bestemt som din. Vi har begynt å få litt dreisen på det nå tror jeg, så her er noen tips som kanskje kan fungere for dere. Han har eget rom så er vel litt enklere da. Men hovedkluet er nok at du må være ute av syne og at puppen er utenfor rekkevidde. Pappa må regne med noen fæle netter i starten, men det er verdt det! Helsesøster råda oss til å bare være tilstede (pappa) uten noen form for oppmerksomhet. Være der for å gi trygghet. Ikke si annet enn at nå er det natta, nå må du sove. Han må gjerne stå i senga og vræle til han ikke orker mer sa helsesøster. Det orket ikke samboeren min første nettene, så tok med guttungen i senga vår og lot han vræle mamma mamma mamma et par timer før han sovnet. Helt jævlig. Bra å ha sov-i-ro... Jeg var ikke hjemme de tre nettene, så slapp å gi etter. Nå ligger pappa på madrass inne på rommet hans etter at han våkner første gang. Sier ikke noe, men har en hånd inn mellom sprinklene og prøver å roe han. Det går raskere og raskere å roe han, og han våkner stadig senere. Fra 4 da vi startet for en uke siden, til 6 halv 7 nå. Sovner da igjen, og våkner 7 halv 8 og da er det morgen og ammekos med mamma i sofaen før vi står opp rimelig uthvilte. Virker som han har skjønt at det er slutt på nattpuppen. Har prøvd mye rart før dette, sovet på sofaen med ungen hengende i puppen fra 4 om morran og så videre. Vi har som regel startet med at pappa har gått inn, og så har jeg overtatt etter en times tid når pappa er trøtt og må sove før han skal på jobb. Ikke mye konsekvent altså, og det forstår den lille fort. Eneste som har hjulpet oss er at jeg skygger banen helt til det er morran, slik vi har gjort siste uka nå! Håper det går, er ikke helt trygg enda men føles riktig denne gang. Håper dere også finner ut av det! Det derre ringblomstvåset blir jeg bare provosert av! Jeg vil ha tilbake natta mi! Har mye mer å gi når jeg er uthvilt, og jeg ønsker at barnet mitt skal bli trygg alene i egen seng og sove hele natten! Når folk spør om råd for å få sove, er det ikke å ta bort ene delen av sprinkelsenga og ligge der som ei melkeku de er ute etter!!! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9117350-hjelp-ang-s%C3%B8vn-11mnd-h%C3%A5per-p%C3%A5-mange-svar-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1-1-2/#findComment-9321977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #5 Del Skrevet 20. mai 2007 Heisann! Jeg vet litt om hvordan du har det. Har ei på 19 måneder som akkurat har lært seg å sove hele natten! Til slutt! Vi bestemte oss for å lese boken "Sove hele natten" av Anna Wahlgren. Og den kuren gjorde susen altså!! Veldig bra måte å gjøre det på! Hun har fått mye pepper og mange påstår det er det samme som ferbers skrikekur men det er det ikke. Hun er ikke for at barn skal skrike seg i søvn. Kan fortelle deg mer hvis du er interessert. Du kan lese mer på forumet hennes: www.annawahlgren.com Det er jo en stund siden vi sluttet med nattpuppen da men smokken kastet vi nå. Er det ikke mulig at du sover borte et par netter så pappaen kan ta nattavvenningen da? Og etter det kan du kanskje sove noen netter på sofaen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9117350-hjelp-ang-s%C3%B8vn-11mnd-h%C3%A5per-p%C3%A5-mange-svar-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1-1-2/#findComment-9353250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå