Storesøster fikk Lillesøster Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Er sykemeldt. Og når jeg så på de nye skjemaene at man skal krysse av om man skal ha ferie i sykemeld perioden, lurer jeg på om det er noen som vet om det har betydning for utbetalingen, at denne uteblir eller noe sånt?? Man skal jo egentlig ha ferien til gode etter sykeperioden, skal man ikke? Håper noen vet svaret...
Lizzie72 Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Nå er det arbeidsgiver som utbetaler lønn ved sykdom i mitt tilfelle, så der utgjorde det ingen forskjell sånn utbetalingsmessig. Får du sykepenger direkte fra nav vil jeg tro at utbetalingen stoppet, ettersom det er feriepengene dine som skal dekke dette - og dette ligger hos arbeidsgiver. Retten til feriepenger (betalt ferie) opparbeidet du jo i fjor. Når det gjelder å "skulle ha ferien til gode" som du sier så er vel det et tolkningsspørsmål. Dersom du ikke er sykere enn at du faktisk kan reise på en ordentlig ferietur å ha glede av det, så er det vel ikke en rett man skal ha å ha ferie en gang til på et senere tidspunkt. Hvis man derimot er såpass dårlig at man ikke vil kunne ha utbytte av ferie, for eksempel hvis man er sengeliggende, så vil man ha rett til å ta ferien senere. Dette gjelder også dersom slik sykdom oppstår i ferien. Hvis man er i god nok form under svangerskapet til å reise på utenlandsferie og betale for dette, så syns jeg ikke man kvalifiserer til å utsette ferien.
Sistah*G07*J09* Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Utbetalingen uteblir ikke. det er vel bare av rent praktiske grunner, siden man har krav på å ha ferien til gode etter sykemeldings perioden. Jeg var sykemeldt i fjor pga ryggen. Ble sykemeldt hele ferien, og det hadde ikke noe å si. Fikk igjen hele ferien, og hadde denne senere det året. Men det kommer vel ann på om man har betalt ferie eller ikke.... På jobben min er det slik at hvis man skal ha full ferie ett år, så får man bare utbetalt feriepenger i juni (ikke noe lønn). Da er det ganske greit å ha ferie en annen tid på året, fordi da får man full lønn uansett. Nå samboeren min f.eks. skulle ha ferie i januar, så ble han trekt i lønn den månden. Men så får han igjen utbetalt både lønn og feriepenger i juni. (hvis han ikke har ferie den mnd da). Slik har ikke jeg det på jobben min. Du kan jo bare spørre arbeidsgiveren din, han/hun vet det sikkert...... håper dette hjalp litt...
Storesøster fikk Lillesøster Skrevet 30. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2007 Tusen takk for fine svar. Jeg er sykem pga bekken løsning, så tror ikke jeg orker noen ferie nei... best å bare slappa av og ta det med ro...i mitt eget tempo! Håper på flere svar...
Lizzie72 Skrevet 1. mai 2007 #5 Skrevet 1. mai 2007 Hvis du ikke skal reise på ferie så er det jo ikke noe problem. Selv skal jeg "ta ferie" etter at permisjonen er startet slik at jeg får tilsvarende 5 uker lenger hjemme til neste år.
Storesøster fikk Lillesøster Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2007 Hei takk for tipset, det var faktisk ikke så dumt... Har tenkt på ferie neste år og flytte permisjonen litt, men som du skriver gjøre det i år også så får man enda litt lenger permisjon... Får jo ikke tatt ut ferie før pga sykemeldinga... Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå