Gå til innhold

Hvordan har dere tenkt til og klare dere økonomisk?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi er også to studenter som i løpet av studietiden mest sannsynlig kommer til å få barn.. var ikke klar over at begge har krav på fødselstipend.. blir en god del mer penger i kassen da enn jeg på forhånd hadde trodd:) er liksom det økonomiske som i vårt hodet har vært et event hinder.. så dette var jo litt godt å høre:)

nei, begge to har ikke krav på fødselstipend, eller, den ene kan få det og den andre ikke, dere kan dele halvveis, osv..

men begge har rett på forsørgerstipend.

men det er betydelig mindre, selvfølgelig. men alle monner drar!

Vi er begge studenter, og jeg kommer til å søke om fullt fødselsstipend, han bare om forsørgerstipend. Da han tar siste året på mastergraden det neste år, har han ikke tid til deltidsjobb antageligvis, og jeg tror ikke jeg kommer til å gå tilbake i min.

Men vi er likevel svært optimistiske når det gjelder økonomien vi da. Får jo engangsstønaden som en liten startkaptila over sommeren, og så handler det om prioriteringer. Klart, er store forskjeller på hvor man bor i landet, hva det koster å bo, osv,

men vi har erfart at å planlegge økonomien, som i å planlegge mat og middager lang tid i forveien, handle inn stort og å kutte ned på luksusting som dyre klær, reiser, uteliv osv gjør at vi i grunnen har det forholdsvis romslig, når det kommer til stykket!

Dyre babyting som bilstol, vogn osv, låner vi eller kjøper pent brukt, og egentlig er det ikke SÅÅ mye en trenger i starten.

Nå har vi valgt å ikke bo i en av de store byene, der sparer vi jo en del, men det er også mye å spare på feks ved å velge bolig utenfor sentrum, studentleiligheter osv osv.

tror det skal gå fint jeg:) babyen er jo ikke så ille dyr første året, egentlig.

Annonse

heisann vil bare si at dere også har krav på nekomststønad selv om du er student å du har krav på lån og stipend som blir gjort om til stipend mens du har permisjon.du kan gå på skoln inntil fødsel og så ta permisjon å begynne der du slapp til neste år,du skal ikke miste skoleplassen når du har permisjon.erselv gravid så d har jeg sjekka

• 2 uker senere...

Det gikk ikke for oss at jeg studerte 100%... Måtte begynne å jobbe. Men så har jeg tross alt mann, 3 barn, huslån, bil, hund, katt osv. Fant ut at jeg ikke kunne la det gå ut over ungene at jeg hadde lyst til å studere. Det ble for tøft å leve på sparebluss med store barn som gjerne krever litt mer en småbarn... Musikkinstrumenter, sykler, sportsutstyr og klær koster mye...

Jeg hoppet at studiene ett års tid, og begynte å ta enkeltfag forrige semester. Nå har jeg bare 60 studiepoeng igjen, så er jeg ferdig. Kommer til å jobbe deltid, når permisjonen er over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...