Gå til innhold

Conserta- Strattera

Anbefalte innlegg

Var avgårde med min sønn i dag til ny utredning på "ny" BUP. Hadde første møte med psykiater.

Hun ville bytte ut Conserta med Strattera for å se om dette kunne virke bedre på guttungen. Skulle også få Ritalin som en tilleggsmedisin kun ved behov.

Noen med erfaringer, som har prøvd både Conserta og Strattera??? Merket noen forskjell???

Vet at ikke medisiner virker likt på personer!! Bare spennende å høre hva andre har erfart.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9113584-conserta-strattera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjennom jobb vært borti begge typene. Jeg vet at de fleste snakker om at det er mindre bivirkninger på Stratterra enn med conserta. Conserta har samme virkstoffene som ritalin, og det er jo som vi vet et amfetamin preparat, men straterra ikke er det. Mao så er det ikke avhengighetskapende og har ingen verdi på dopmarkedet... Vet at mange mister matlysten av Conserta og at de i mindre grad gjør det med Straterra. Det sies også at S har en gunstig virkning på humøret, at man kan bli "gladere" av det. Mao har en viss antidepressiv virkning. Men hvorfor skulle dere også bruke Ritalin??

Når det gjelder matlysten så hadde det vært en fordel å få den opp litt igjen ;)

Han er EKSTREMT hyper, rastløs og urolig!! Men bare snill og god ;0

Conserta har hatt en virkningstid på ca 12 timer, dvs at når den "går ut", og også før den får virkning på morningen, har han vært helt ekstrem. Legen sa at Strattera har en litt lengre virkningstid, men at han skal ta Ritalin ved behov på kvelden hvis han blir veldig urolig igjen.

Jeg må bare legge til at jeg ikke er opptatt av bare å holde han i ro døgnet tundt ;) Problemet her er nå at han ikke kan klare seg selv på morningen pga uro, han vet knapt hvem han er og hvor han skal.... Håpet hadde jo vært at han kunne bli noe selvstendig i en alder av 13 år, og at jeg kunne komme meg på jobb.... en gang ;)

Han har hatt endel depressive lignende perioder, så kanskje Strattera da vil ha en god virkning på han, det hadde vært en god hjelp :)

Jeg tar imot alle erfaringer og tanker rundt dette. Jeg har selv ikke så mye erfaringer annet enn det jeg har sett på min egen sønn.

Planen er at vi skal starte med nye medisiner på fredag.....

Annonse

Jeg skjønner deg godt jeg. Jeg jobber med barn og unge med bla adhd og synes det er en fantstisk jobb, med fantastiske barn og foreldre! Men skjønner godt at både dere som foreldre og barna blir slitne!! Lykke til med nye medisiner! Verdt å prøve!! Bare en ting til: Dersom han får Ritalin på kvelden så sliter han vel med å få sove??

Takk for det. Vi er spent på hvordan virkningen blir... Guttungen har selv tatt initativ til denne forandringen, så jeg håper inderlig at han ikke blir for skuffet om det ikke går som han ønsker.

Jo, legen sa at han kan komme til å slite med å sove hvis han bruker Ritalin. Så det må vi bare se ann. Jeg håper først og fremst at vi ikke trenger å bruke Ritalin i det hele tatt ;) Han har søvn problemer nå også men får Melatonin, naturprep, som funker VELDIG bra.

Jeg sa en ting feil..... Strattera kan ikke brukes sammen med ritalin, men Conserta kan.

I dag er første dagen med Strattera, og gud som jeg gruer/gleder meg til han kommer hjem og jeg får se formen hans. Sendte med han et langt brev til lærerne på skolen og håper de tar seg av han dersom det går helt på snurra. Er såååååå spent.

Skal vurderes et par dager, går det helt på trynet så bytter vi raskt tilbake til Conserta og Ritalin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...