Gå til innhold

November: Var hos helsesøster på mandag


mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

på fem månders kontroll,vel han blir jo ikke fem månder før på lørdag,men det har jo ikke så mye å bety da.

 

Helsesøster spurte da om jeg hadde begynt med grøt til ham,ja sa jeg,det har jeg,jeg gir ham to grøtmåltider til dagen,middag da,spurte hun,nei ikke enda,sa jeg,hvorfor ikke,spurte hun,det er jo bare å kjøre på,babyer trenger mat ikke bare melk.

 

Tenkte litt på dette etterpå,for mange plasser så sier de jo at en ikke skal begynne med mat før de er 6 mnd,snakket med andre om dette,som har barn på samme alder,eller har hatt og alle sier at de har fått samme beskjed.Hvorfor er det da de som anbefaler å vente med fast føde til 6 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synest også at det er så forskjellig det som helsesøsterene sier.. Både når det gjelder mat, og andre ting. Feks. så har jeg hørt at babyene kan legges på eget rom, fra de er bare noen mnd gamle, mens helsesøsteren til en venninne av meg, sa at hun måtte vente til småen var ett år.. Så ikke alltid så lett å vite hva en skal gjøre..=o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en bare skal begynne å huske på at spedbarn er ingen eksakt vitenskap, men forskjellige individer med forskjellige behov. Og at helsesøstre er like forskjellige som leger, og dermed vil komme med forskjellige anbefalinger akkurat slik forskjellige leger gjør.

Når det er sagt så forandrer jo anbefalingene fra hs seg for år til år nesten. Med syv barn mer eller mindre jevnt fordelt over de siste 17 årene så har jeg jo fått disse forandringene inn med teskje.

Det er ikke mange årene siden vi kunne gi vanlig kumelk til babyene når de var passert 6 mnd f.eks. Gjør du det nå blir du jo halshugd på stedet. I tillegg kunne/skulle en begynne med grøt ved 3 mnd.

Nei,-hør på hva hs sier,+ på med en stooor dose av ditt barns spesielle behov og rør det sammen med en god dose sunn fornuft og logikk. Da får du det som er helt perfekt for din lille engel :o)

Jeg ble forresten anbefalt å vente med mat til 6 mnd for første gang til mine nå 9 år gamle tvillinger. De + min 6 år gamle sønn fikk ingenting annet enn mm frem til da. Men denne gangen har jeg begynt med grøt etter 5 mnd. Om hs hadde sagt noe på det hadde jeg gitt en god f... i.

Det som er kjipest nå er at nå er vi så mye mindre mobil fordi hun har begynt å få mat :o)

Du som har en datter på 17 må jo og ha sett noen av disse forandringene i anbefalingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - da burde jeg kanskje begynne å gi litt mere mat, jeg også?

Hvor mange måltider anbefalte din HS om dagen for de nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt "imot" hva min hs anbefalte. Hun mente jeg burde begynne med potet ved rundt 5 mnd. Sa først 6 mnd, men pga jeg er syk og ikke får behandling før jeg har sluttet å amme så har hun sagt 5 mnd i stedet pga det passer bedre ift tidspunkt som er best for meg å begynne behandlingen. Men da altså et måltid. Jeg har begynt med grøt i stedet, og har det fordelt på to måltider. Men det er under halv porsjon til sammen da. Ikke noen storspiser på grøt akkurat nei.

Men i hvert fall så sa ikke hs noe på det. Kommenterte det knapt. Greit nok liksom...

Hun er jo litt forsiktig med å argumentere for mye med meg da, med alle mine unger hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har vel ikke så mye å komme med der:):)). Mannen min har 6 søsken, foressten - det er litt av en flokk å holde styr på:0)

 

Jeg blir litt "svimmel" av alle de forskjellige rådene man får rundt forbi. Ammer henne 5 ganger om natta nå - kan det være at hun burde hatt mere fast mat da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lucky7 Ja,jeg føler meg jo som første gangs igjen jeg da,for det er så mye forskjell fra da jeg fikk min første jente.Det eneste jeg føler er likt er at en ikke skal gi vanlig melk før de er 12 mnd,vil si jeg leste i BAM at de kunne få vanlig melk fra 10 mnd,så nå vet jeg sannelig ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma73 - og lille Selma:0) Hs sa til meg at han i alle fall kunne få tre måltid på dagen pluss frukt. Vi skulle nå ta sikte på å mette han slik at han spiste på dagen og ikke natten.Etter at vi begynte med grøt så legger jeg ham mellom klokken 19 og 19.30 og han sover til fem seks tiden,synes ikke det er så galt,men jeg fikk beskjed om at det måltide der,kunne jeg sikte meg mot å unngå,med å gi ham mere mat på dagen,så han får nå middag,så han har tre måltid til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...