Gå til innhold

Huff...

mamman til snart 3 ;)

Anbefalte innlegg

Nå er det bare 11 dager til termin og fikk vite i går at babyen ligger med rompa ned. Bynner å lure på om hun alltid har ligget med rompa ned for jeg har aldri kjent spark i ribbeinan. Og tror hun har ligget med ryggen på ene siden hele tiden.

Har hørt at di kan feste seg med rompa i steden for hodet. og at di da kan få hoftefeil;(

men over til fødselen. er jo lite sannsynlig at hun snur seg nå. Tok røntgen i går men får ikke vite før om 6 dager om jeg er bred nok. ER litt bekymra for setefødsel. blir d på en måte ikke som å føde en dobbel så stor unge. Hvordan kommer man til å se ut nedentil etterpå? Hva om den sitter seg fast? HUff a meg ... kan den ikke bare snu seg!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9111707-huff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei..

Jeg skjønner din frustrasjon, og håper jeg kan være litt til hjelp for deg.

For 5 mnd siden fødte jeg min datter som lå i seteleie. Hun lå i sete fra ca uke 28 og etter mange kjerringråd for å få henne til å snu seg, gjorde hun ikke det. Setet hennes festet seg hos meg. En jordmor på sykehuset sa at ca 40-50 % av alle som går til setefødsel har sete som er festet.

Jeg tok også røntgen, og fikk vite at jeg hadde veldig gode bekkenmål. Men jeg syns du skal ta kontakt med legen din for å få resultatet raskere, sånn i fall fødsel skulle starte før. Jeg fikk resultatet ganske med det samme, de regner det for ut.

Jeg fikk vite at forholdene må ligge til rette for at man skal få en setefødsel, som gode bekkenmål og ikke for stor unge.Jeg gikk rundt og engstet meg for denne fødselen, men etterpå er jeg helt overrasket over hvor bra det gikk :-) Jeg ble fulgt opp KJEMPEBRA på sykehuset da jeg kom inn til fødsel. Hjertetlyden til lillepia ble nøye fulgt med, og de ga også beskjed om at hvis noe ikke gikk som det skulle var terskelen lav for å avryte og gjøre et hastekeisersnitt. Dette gjorde med trygg og rolig, jeg visste at de ikke ville vente hvis noe skulle gå feil.

Over til selve fødselen. Min datter ble født med ene foten først, så kom andre foten og rumpa sammen. Det er ikke "mere" og større unge som skal ut ved setefødsel. Hodet er det største uansett og ungen kommer feil vei, bare med setefødsel får man det største til slutt. Jeg har født et barn tidligere i hodeleie, og da følte jeg at når hodet var ute kom resten av seg selv. Med setefødselen tok denne biten litt lengre tid. Ungen jobber seg ut på en annen måte, og bruker litt lengre tid fordi rumpa ikke jobber seg like effektivt ned i bekkenet som hodet.

Det som gjør at setefødsel er en litt spesiell fødsel er at hodet kommer til slutt, og derfor tar man bekkenmål. Man vil sikre seg at man har stort nok bekken for hodet.

Man revner ikke mer ved setefødsel, ut fra det jeg har hørt. Jeg gjorde i allefall ikke det.

Dette var min historie. Jeg hadde en meget vellykket og flott setefødsel, og hadde gjort det igjen hvis jeg måtte.

Men du må ta valget selv. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9111707-huff/#findComment-9115582
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...