Gå til innhold

Anbefalte innlegg

dette er forvirrende!! noen som kan hjelpe meg? terminen nærmer seg og frustrasjonen stiger... har både jobbet og studert det siste året, og etter det jeg har forstått har jeg da rett på engangsstønad fra trygdekontoret og fødselsstipend fra lånekassa. men hva har far rett på når jeg har søkt om engangsstønad? i følge søknaden om engangsstønaden har jeg jo ikke jobbet, noe jeg etter det jeg har forstått må ha gjort seks av de siste ti månedene for at far skal ha rett til fedrekvote....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9111200-engangsst%C3%B8nad-og-pappapermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ;D Studerer og jobber jeg også. Har jeg ikke misforstått faller de 6 ukene bort uansett dersom man har jobbet under 50%... Altså om man velger engangsstønad (som anonym over skriver) eller fødselspenger fra stilling under 50%...

Fra NAV sine sider:

Når har far rett til fedrekvote?

Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.

Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...