Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Hva skal jeg gjøre? Dersom jeg legger biter med grannsaker og pølse på fatet hans spiser han kun pølse. Dersom jeg legger grønnsaker og fiskepinner på fatet spiser han kun fiskepinner. Dersom vi har kjøttkake og grønnsaker nekter han og spise, og bare gråter. Pastaskruer, pannekake, og pølse. Det er det eneste han spiser. Jeg har prøvd å lure han, og å stikke biter med gulerot, eller kjøtkake, eller fisk, eller potet i munnen hans, men da brekker han seg, gråter noe aldeles forferdelig, og brekker seg og er seriøst nær ved å kaste opp. Dermed så når vi har kjøttkaker, steker jeg fiskepinner til han, når vi har risengryns grøt, koker jeg en pølsesnabb til han. Men hvordan er det rett å håntere dette?
cashewnøtta Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Her er det også sånn at vesla (19 mnd) helst bare vil ha kjøtt/kylling/fiskekake (uten poteter/grønnsaker) og pasta og ris. Løsningen hps oss er å grovmose middagen sånn at det blir vanskelig for henne å plukke ut "yndlingsbitene". Vi har også måttet kutte ut å ha f.eks mais og chips som tilbehør til niddag, for da er det kun masing etter dette. Tror det blir lettere så snart det blir mulig å forklare at "du må spise opp gulrota før du får mer pølse". Her er ihvertfall ikke det på tale ennå!
Mamma til 2 prinser:) Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Guuuud jeg kjenner meg igjen her altså...har nesten gitt opp hele greia jeg nå!Helt lik er gutten min på 22 mnd å han har vært sånn veldig lenge!Er enig med hun over her at det blir nok lettere når du kan forklarer at man må spise opp alt før man får mer osv....Men også som hun over her finker ikke det med å mose alt sammen så ikke han ser det "gode"...for da nekter han bare å spise!Jeg har ihvrtefall slutttet å stresse med det,for blir så sliten....så jeg lager fortsatt potet mat med grønnsaker og kjøttkaker/kjøttpudding/fiskepinner osv men jeg legger det hver for seg på tallerkenen også håper jeg bare at en dag så spiser han det andre! Har dessverre ikke noen råd men du er ihvertfall ikke alene...er det andre med råd sier jeg takk:)
Gjest Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Samme her. Får ikke jenta vår på 17 mnd til å spise grønnsaker, og liker nesten ingen middager, kun litt kylling-pølse, fiskepinner, pannekake og risengrynsgrøt. Men hun liker 12-mnd glass fra Hipp, og der er det jo litt grønnsaker i (ikke akkurat ferske grønnsaker, men kanskje bedre enn intet....)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Uff dette hørtes ikke noe særlig ut! Jeg er heldig ser jeg,Luke spiser de grønnsakene han blir servert:) Men kanskje dette vil hjelpe litt,da Luke var bitteliten baby (altså da vi begynte med fast føde) så laget jeg grønnsaksmos,jeg blandet i kardemomme!!.Da får det en søt smak som smaker godt! Altså jeg mener ikke at dere skal fin mose maten,men kanskje grov mose den slik at det blir litt tyggemotstand.Blander du eple i mosen sammen med kardemommen så blir det enda bedre:) (kok gjerne eple litt slik at det får samme konsestens som grønnsakene) ;O)
Bubba75 Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Bare en kommentar til dere som sier at det blir enklere når dere kan forklare at de må spise opp før de kan få mer. Jenta mi er 21 mnd. og det har vi kunnet forklare en stund nå. Hun spiser opp hun da, og så får hun mer. (men hun er stort sett glad i mat da)
-Bobsi Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Jenta mi på 16 mnd spiser det meste, men av og til veldig lite. Men hun får nesten aldri alternativ mat, hun må spise det som blir servert, men hun bestemmer selv hvor mye. Hvis jeg har oppå mais, blir denne spist først, men det går alltid ned litt annet også. Jeg stresser ikke så mye med det. Ungen lider ikke av å spise litt lite til et måltid. Vi spiser sent middag, så det er det siste måltidet før sengetid, kun litt melk rett før tannpussen. Jeg tror at det er viktig at vi som foreldre bestemmer hva som blir servert, og ungene velger hvor mye de skal spise. Så sant det er friske og sunne barn, har de ikke vondt av å lære at sultfølelsen er konsekvensen av ikke å spise. Jeg legger alltid et utvalg på tallerken, og det varierer hvor mye som blir spist av hva. Kanskje du kunne prøvd det, men alltid ha noe han vil spise litt av. Du bør ikke lage spesialmat til han, da gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 Tror du har et poeng der! Har samme problem som de andre her med min sønn på 18 mnd. Og har lurt fælt på om jeg bare skal la være å gi han annet enn det vi spiser..ender som regel med at jeg gir han brødskive hvis han nekter helt..men blir jo kanskje bare enda verre hvis han veit at det hjelper å protestere..Men så er det det at jeg liksom ikke vil han skal legge seg sulten da..for skjønner de i denne alderen at det er pga at de ikke valgte å spise at de er sultne? Ikke veit jeg..
*Ulrikke* Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Jeg tror på å sette maten foran ham og la ham spise selv. La ham spise det han selv vil, og PRØV å late som ihvertfall, som du ikke gjør noen notis av hva han driver med og hva han ikke spiser. Jeg tror ikke det gjør at han spiser mer da, men at det ihvertfall kan ihvertfall gjøre at måltidene blir hyggelige, på en måte. Snuppa mi er 17 mnd og spiser knapt selv, så jeg vet litt hva du er oppi. Men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal stresse med det (med mindre hun helt tydelig er skikkelig sur av matmangel, da hender det at jeg dytter brødskive mens hun leker, men det er VELDIG sjelden altså)... Så lenge jeg vet at det KAN hende at hun spiser to skiver til et måltid (det har skjedd to ganger, det vanlige er maks en halv), så prøver jeg å si til meg selv at hun spiser hvis hun er sulten. Så: legg ting på tallerknen hans, la ham styre på selv (uten å grise mer enn du synes er "akseptabelt", så klart). Med tiden vil han nok plutselig ville smake på noe han ikke har villet ha før!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 middagsglass? det har vi nesten hver dag her...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2007 #11 Skrevet 1. mai 2007 Middagsglass har ALDRIG vert akseptert her!!! Maten får barnet forran seg og jeg bryr meg IKKE, men det hjelper ikke det heller.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2007 #12 Skrevet 2. mai 2007 Vi har akkkurat samme problemet, spiser kun kjøtt eller fisken. Grønnsakene blir liggennde eller han legger det på skrellfatet. Om jeg grovmoser maten med saus så spiser han ingenting. Jeg gir han middagsglass, noe han foreløbig syns er godt, så jeg varierer med hjemmelaget og middagsglass. Jeg har sluttet å stresse med de grønnsakene, han spiser det han spiser, men lager ikke alternativ mat til han. Vil han ikke spise så får han ikke noe annet før neste måltid.
Gjest Vims Skrevet 2. mai 2007 #13 Skrevet 2. mai 2007 Noen tips som kanskje kan prøves: - Skjær agurk i tynne, staver (uten skall), settes i en kopp som alle forsyner seg av. Kanskje med rømme-dip. - Må det være grønnsaker til middagen? Prøv med frukt (eple, banan, druer), det går fint til middag også! - Lag frisk salat, og ha i eple, ost, rosiner eller noe annet han liker i tillegg til de vanlige salat-ingrediensene. - Inviter eldre/andre barn på middag som spiser grønnsaker, kanskje han blir inspirert til å prøve... Lykke til :-)
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #14 Skrevet 6. mai 2007 Min datter på straks 18 mnd spiser ikke mais,erter,ris,kjøttdeig eller noe slags kjøtt,ikke engang kylling..håpløst! kjøttet tygger hun på litt,før hun spytter det ut.vi er veldig slitne av disse matstundene,får ingen råd med hs heller..men hun får ikke noe annet til middag,hun spiser vel når hun blir sulten ja..til frokost kan hun noen gang spise lite,1/2 skive ca.leverpostei må vi ta en pause fra.det nekter hun å spise.skulle sett som hun griser da,og når hun er mett.da kaster hun alt på gulvet eller gnurer det inn i bordet og/eller håret! uff!
Blue Lady Skrevet 6. mai 2007 #15 Skrevet 6. mai 2007 Her i huset lager vi en type middag og om Lucas ikke liker, eller spiser lite så får det bare være. Orker ikke å begynne å lage spseialmiddag til han, tror man får problemer med det senere. Han får heller ikke noe rett etterpå, synes barn kan lære seg at om de ikke spiser middag så må de gå sultne en stund. Nå er Lucas så liten at om han får kvelds litt tidligere enn vanlig så merker han ikke det selv, men det er ikke aktuelt å gi han brødskive rett etter middag. Så lenge de er sunne og friske barn så hadde jeg gjort det på denne måten, det er såklart noe annet om de er syke eller ikke legger på seg å sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå