Gå til innhold

Noen som kan låne meg en baby????

Anbefalte innlegg

Jeg har maaaaaaaaasse melk, så totalt sett er det ikke melkemengden noe problem. Men saken er at snuppa mi ikke har så innmari lyst å spise. Hun spiser godt på natten i halvsøvne, men på dagtid er det bare styr og hun kaver avgårde. Puppen er god, men bare når det er så mye melk at det strømmer av seg selv. Jeg bruker sprayen, men det hjelper ikke dersom ikke brystene er fulle. Det resulterer i at hun spiser mase på natten, og veldig lite på dagtid. Når kvelden kommer og produksjonen er på sitt laveste, er hun dermed kjempesulten og har behov for ufattelige mengder mat. Det går jo bare ikke opp, så jeg må nå gi henne utpumpet mm på flaske på kvelden. Da får hun totalt sett i seg litt midre enn hun burde gjøre, og legger dårlig på seg. Jeg gir henne litt grøtpulver i flaska på kvelden for å få i henne litt mer næring.

Jeg vil jo helst komme over dette, og da må jeg hele tiden ha så mye melk at hun kan spise uten å trenge å jobbe for å få ut melka. Det er ikke så enkelt å få til med pumpe. Noen som kan låne meg en baby en ukes tid??? Er det eventuelt noe som kan gjøre utdrivningen bedre når det ikke er sprengfullt i puppen, men fremdeles masse melk?

Har prøvd lecitin uten stort hell. Har sprayen, men den funker ikke så bra når ikke puppen er full.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9110173-noen-som-kan-l%C3%A5ne-meg-en-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vi ble sluppet løs fra sykehusgrepet i går kveld. Herlig å være hjemme. Hun legger nå på seg, men ikke mye. Det ble litt bedre etter at vi begyndte med grøtpulver i melka på kvelden. Da begyndte hun å legge litt på seg. Jeg pumper litt innimellom, men det er litt delt suksess siden det da er mindre melk når hun er sulten igjen. På dagtid kan det komme bare drøyt 100 ml selv om puppen er urørt i 3 timer. På natten er det så mye at jeg må opp å pumpe en gang selv om hun spiser masse på natten. Hun kan spise i en time og jeg kjenner at puppen blir slapp og er tom. Alikavell pumper eg ut 3-400 ml av de sprengte puppeme mine en drøy time etter. Må tømme flaskene underveis siden det er mer melk i puppen enn flaska rommer (rundt 180 ml breddfull). Jeg fatter ikke at det er så ustabilt. Hvorfor er produksjonen så mye mindre på dagtid? Det er jo skikkelig upraktisk å ha så masse på natten selv om hun spiser masse, og så lite på dagtid. Det resulterer jo i at hun bare vil spise på natten når det strømmer lett, og bare krangler på dagtid.

Kanskje det. Vet ikke om jeg har tolmodighet. Jeg får bare ta en pumpedag eller to tenker jeg. Slik at jeg får opp produksjonen enda mer, og det dermed er mer melk på dagtid også. Men det produseres så treigt på dagtid. Det er alldeles ikke slik at det er 40 % iløpat av en time og 70% iløpat av to timer... Det produseres MYE treigere enn det hos meg.

I tillegg er det MYE mindre melk i den ene puppen enn den andre, og i den er det enda treigere å få ut. Kan det være umulig å fikse, eller kan det gå dersom jeg bare jobber ekstra hardt med den puppen?

Du og manden kan jo ta et par rolige kosedager, da, når han kommer hjem fra jobb igjen?! Rull tv'n og videoen inn på soverommet, se favorittfilmene deres (bare "feel good" eller "det er jo så vakkert"-sippefilmer ;) ). Ha picknik-kurv med god drikke og sunn god mat. Ha baby med, og bare kos og amm! Får du ham til å beordre deg i seng?

Annonse

Hva hjelper det? Vi har ikke en sånn baby som kan være stille og rolig en hel dag. Vi har en sånn bay som er sulten, trett og grinete hele iden, og som ikke vil spise og dermed ikke sove...

Hmm. Ikke enkelt. Hun spiser som sagt bra av puppen når den er full og det strømmer lett, men jeg klarer jo ikke komme dit på dagtid. Da blir det bare to slurker av puppen, og litt krangling med flasken (hun tar jo ikke den helelr skikkelig, så det er ikke så enkelt å bare gi henne mat på flaske heller). Puppen er best, men den MÅ være full. Hun vil at det skal komme i rakettfart, tydeligvis. :-)

Ja, det er jo sant. Hva med lange fine turer ut i det fine været, da? Hun liker jo at dere går? Se om dere kan finne ut noe som du liker og som hun liker, på en gang...

Så hun må fremdeles ta puppen i din fabelaktige hopsa-gange? Også på natt?

Hun spiser fremdeles fint på natten ja. Men sela funker ikke lenger. Nå er ikke problemet å få distrahert henne til å glemme bort at hun spiser lenger, nå er det mer at hun ikke har tolmodighet til å vente på at utdrivningen kommer i gang. Jeg sitter rolig og ammer henne, men hun suger bare to sek og slipper da og kaver/gråter fordi det kommer for lite melk. Det er utdrivningen jeg trenger hjelp med nå. Kan det være at jeg blir litt "imun" mot sprayen etter å ha brukt den for mye, på en måte? Jeg føler ikke at melka kommer så kjapt som den brukte å gjøre. Det er sikkert naturlig nok det etter alt styret vi har hatt. Men hva gjør jeg med det nå? Kan jeg få melka kjappere ut på et vis?

Jeg får ikke helt til det dær med å starte utdrivningen selv ved hjelp av håndmelking. Det gikk fint før, men nå går det liksom ikke helt.

Hun begynner å bli sutrete og griner litt når hun blir sulten, så jeg har litt forvarsel nå. Ikke slik som tidligere når hun MÅTTE ha mat NÅ!

Men hjelpebryst tror jeg er en god ide. Det er slik sonde på puppen? Hvordan funker det i praksis? Hvor får jeg tak i det?

Skal klippe og lime fra ammehjelpens forum...

Du mekke din egen, se hjemmelaget hjelpebryst på ammehjelpens hjemmeside. Det er anbefalt å bruke en sonde som er fri for "ftalater". Slike sonder får du kjøpt på Apoteket. De kalles "ernæringssonder for hjelpebryst" og produseres av Maersk Medical (om de ikke har dem på Apoteket, ta kontakt med Maersk Medical på tlf. 22 68 60 95, spør etter Tom Harald Martinsen).Du kan også spørre på fødeavdelingen om de har slike sonder. Sonder har du vel allikevel over alt!

MEN: Det heter "Medela Supplemental Nursing System" hvis du kjøper det ferdig, enklest fra Alliance-apotekene. Det er Holtung som er importør for Medela.

Annonse

I will. Jeg nekter å gi meg på dette. Vi har jo hatt litt fremgang, så jeg håper virkelig det skal la seg gjøre. Det koster meg mye svette og tårer, men motivasjonen for å fortsette er stor. Jeg klarer ikke åpne videoene som viser hjelpebryst (formatet er litt for vanskelig for min lille PC) så jeg må bare spørre her. Når man bruker sonde på puppen. Sp har vi sonden i munnen hennes samtidig som puppen ja? Og så må gubben eller noen stå å mate inn i sonden med sprøyte imens???

Hmm. Nå funka Ammehjelpens videoer alikavell, og bildene på oversikten kom opp. Ser hvordan det fungerer nå. Men hvordan starter strømmen? Suger barnet til det begynner å renne av sonden, eller må man sette det igang selv???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...