Gå til innhold

Hvor lenge skal man prøve når man alltid har prøvd under EL?

Anbefalte innlegg

Det heter jo at man skal ha prøvd i 1 år før det er på tide med utredning.. Men gjelder det samme tidsperiode når man prøver å bli gravid hver eneste gang man har testet positiv EL? For det er jo ganske stor forskjell på et par som prøver å bli gravid sånn hipps om happs i et år, enn et par som prøver hver eneste måned de vet de har EL hele det året. Det 1. paret kan jo bomme i måned etter måned uten å vite det liksom. Så heter det dermed at man skal ha prøvd i hele 1 år også når man har samleie i samtlige EL-perioder?

Statistisk sett kan man ende opp med et par som har prøvd i 12 EL-perioder på 1 år, og et annet som har prøvd i 4-5. Det blir bra stor forskjell..

Noen som vet?

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen regler på dette. Men jeg vet legene sier at de fleste par blir gravide innen 1 år, ca 85%, resten bruker lenger tid. Jeg oppsøkte en privat gynekolog etter 7pp, fordi jeg var møkklei av å spekulere på hvorfor jeg ikke ble gravid. Fastlegen avviste oss blankt, og sa flåsete at vi bare måtte kose oss. Privat gyn sa at det er gammeldags tankegang å ikke undersøke noenting før det er gått året, hvis det viser seg at det lar vente på seg. Så konkusjonen min er, at det avhenger fastlegen din, og om du er villig til å betale 1000-1500kr for privat gyn, m/blodprøver. Jeg hadde nok ikke vært gravid i dag om jeg ikke hadde gått til privat gyn, fikk pergotime og vi fant ut at mannen har redusert sædkvalitet, og etter det la vi opp opplegget noe. Brukte el test, og 3 hver dag, sammen med pergotime ble det GULL!!!

Heia! Så kjempebra at dere fant ut av det!! :oD

Vi er kommet til utredning, det var bare jeg som lurte på det der med hvor lang prøvetid. Pga en syklus som hadde vært ekstremt uregelmessig i over 1 år, så fikk jeg pergotime første gang hos gyn. Vi har ikke prøvd skikkelig så lenge. Er i 5 pp nå, fikk TR i dag, så nå skrider vi inn i 6 pp.. Og da er det på`n igjen med ny pergokur (min 3. kur). Grubler fælt om det er tette eggledere eller noe med livmoren som ikke er gunstig, så lurer på når jeg eventuelt kan få lap. Har ikke spurt gyn om dette enda... Lurer på hvor mange måneder man må prøve når vi prøver hver gang vi har EL liksom.. Kjipt å spise pergotime hvis det er tette eggeledere eller lignende som er problemet. Kjenner jo at kroppen merker godt til tablettene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...