Leola Skrevet 25. april 2007 #1 Del Skrevet 25. april 2007 Har allerede et spørsmål jeg:) I alle disse innleggene så står det om vinkler og sånn og sånn. Men legen sa til meg at vinklene på hoftene var helt fine, men at den ene hofta var litt umoden. Hva vil de si at den er umoden da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 26. april 2007 #2 Del Skrevet 26. april 2007 Det er det jeg heller ikke skjønner..du leste kanskje det jeg har lagt inn om vinkler..og at det graderes i umodent - lett dysplasi - sterk dyplasi.. ut ifra hvor stor vinkelen er..På UL er jo en vinkel på 50- 60 umodent, under 50 er dysplasi.. og på RTG måler de en annen vinkel og denne skal være under 30 for at det er bra.. Ortopeden jeg var på den avsluttende kontrollen hos så på vinkelen og sa at det var helt fine, normale hofter. Men på begge hoftene sa han det var en liten avrundet del, tror det var ytterst på hofteskåla jeg, og dette mente han var en modningsprosess..Denne umodenheten hadde vel og merke ingenting med vinkelen og hvordan lårbenshodet ligger inni hofteskåla på å gjøre. Tror nok det er et normalfenomen hos barn, tar jo litt tid før alt er ferdig utviklet da! men når det er umodent inni hofteskåla og den er ustabil - da må man jo ha den puta slik at det blir holdt på plass og hofta utvikles normalt.. Mulig det er en slik modningsprosess ortopeden din snakker om, og at han bare vil være på den sikre siden.. men da syns jeg han kunne sagt det til deg..Men syns som sagt det er rart altså! har jo lest om mødre som har byttet sykehus pga dårlig oppfølging og de har fått fjernet puta med engang pga ikke behov for videre behandling..hvilket sykehus bruker du da lillemor? Det som er frustrerende er jo at ALLE sykehus har ulike rutiner på dette med hoftefeil hos spebarn..!! klemmer fra oss Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9105594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 26. april 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 26. april 2007 tuuusen takk nok en gang! Nå ble jeg mye klokere! Det er nok dette han mener, men hvordan lårbenet ligger inne i hofteskåla. Når vi var der nå så kikka han ikke på henne en gang, kun på bildene. Synes det var veldig merkelig. Vi holder til på Ålesund sykehus. Prøver å finne andre sykehus evt privatklinikk som MEDI 3 eller noe. Men skulle gjerne hatt noen andre til å sett på henne også bare for å få en dobbelt vurdering. Tror ikke Molde sykehus har ortopedisk poliklinikk, så jeg vet ikke hvilke andre sykehus jeg skal henvende meg til.Tror ikke jeg vil gå så langt som å reise til Oslo for å få sjekka det:( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9106173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 26. april 2007 #4 Del Skrevet 26. april 2007 Om vinklene er fine, så ligger lårbenshodet korrekt og stabilt i hofteskåla.. og det fikk du jo beskjed om at det var..og det er da jeg ikke helt forstår hvorfor du må ha videre putebehandling.. Kroppen er jo så unik oppbygd at bruskproduksjonen stopper opp om f.eks lårbenshodet ligger i feilstilling inni hoftekula..men nå som vinklene inni hofta er normale, så er jo det tegn på at det har modnet seg.. Synd at du ikke har et annet sykehus i nærheten som kunne sett på det da.. er ikke mulig å be ålesund sykehus bare sende over ultralydbildene og rtg bildene til vurdering på et annet sykehus da?? er jo klart at denne ortopeden ikke syns dette med pute er noe big deal - de opererer jo med langt verre ting hos barn enn umoden hofte..MEN du burde jo få en real vurdering for det!! syns det er svakt at han ikke engang kjente på hofta.. Men dette er et forsømt område i helsevesenet - i vårt tilfelle var det jo INGEN ortoped som kjente på henne..det er jo de som skal sette diagnosen! det var de på ul som stilte den... Føler så med deg altså..vet hvordan det er.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9107549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 26. april 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 26. april 2007 Vet du om et sykehus jeg evt kan ringe til? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9108706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 26. april 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 26. april 2007 Fy f... i hel...! Ringte på sykehuset nå for å spør om evt en annen lege kunne se på det. han som så på henne hadde titalls år med erfaring av putebarn sa de, og hadde han sagt 2 mnd ekstra måtte jeg bare gjøre som han hadde sagt. Jeg sa at jeg går rundt med en klump i magen for jeg er livredd for om hun må ha på gips, men det fikk jeg fint bare ta som det kommer. Prøvde å få svar på hvor vanlig det var, men fikk da bare beskjed om å konsentrere meg om puta foreløbig så fikk jeg ta det derifra. Sur var hun også. Jeg har vært kjempehard med puta de siste dagene, ikke fått tatt den av annet enn ved bleieskift. Hun ligger 2 minutt på gulvet så skriker hun når hun finner ut at hun ikke kan snu seg. Nå tok jeg av puta for å teste og hun har ligget på gulvet kjempelenge uten en lyd. Fatter ikke hvordan jeg skal greie dette er. Jeg har en mann som er mye borte, og en 3 åring å ta meg av som blir fullstendig forsømt fordi hun kun vil være i armene med puta på. JEG ER SÅ SINT PÅ DETTE SYSTEMET!!!!!!!!!!!Kan ikke noen ta meg alvorlig å prøve å hjelpe meg litt mer på det forb... sykehuset da????!?!?!??! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9109065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 26. april 2007 #7 Del Skrevet 26. april 2007 Kongsberg sykehus og Drammen sykehus har visst veldig god oppfølging av disse putebarna..og de avslutter behandlingen når ting er bra..Niva og vinterkyss brukte disse sykehusene og skryter veldig av oppfølgingen! Du har kanskje skrevet det et sted, men spør jeg - fikk du vite noen vinkel da hun var nyfødt? sikker på at det bare var umodent?ikke misforstå meg, syns bare det er så rart dette her.. Det er klart at denne ortopeden sikkert har mange års erfaring med putebarn, men er viktig å ivareta foreldrene også da, ved å gi nødvendig info om hvordan det står til med hofta og hvorfor han velger å gjøre slik han gjør.. virker jo ikke som du får noen info i det hele tatt! og man har lliksom ikke noe kontroll på noe, skal bare gjøre som man blir bedt om - HALLO er jo faktisk du som er moren hennes da..og klart du vil det beste for henne, men er jo ikke rart at du mister motivasjonen og blir engstelig når du ikke får noen informasjon! syns det er for dårlig..men sån er helsevesenet - autoritet, man skal bare gjøre som man blir bedt om - det verste er pasienter eller pårørende som spør og graver og er kritiske til det som blir gjort..det har jeg merket selv! jobber som sykepleier, så ser ting fra den andre siden også.. Tror neppe du kommer noen vei med det sykehuset ditt, de virker jo ikke samarbeidsvillige da.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9115759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 27. april 2007 #8 Del Skrevet 27. april 2007 BAre blander meg inn litt her jeg! Vi har brukt/bruker blefjell sykehus, Kongsberg med dattera vår! Hun fikk på pute noen timer gammel (etter ultralyd) Etter det, var vi på sykehuset en gang pr mnd og tok ny ultralyd (for å se om puta hadde noen hensikt), og var nede hos fysioterapaut etterpå for å se om puta var blitt for liten, ect. Etter 4,5mnd fikk vi endelig av puta etter en røngtenundersøkelse. Ortopeden kikket på henne! Vi ble spurt om vi var interesserte i å ringe dem og få ny røngten når Inger Helene lærte å gå. Sånn at de kan utelukke noen flere problemer. Selvfølgelig sa vi ja til det =) Og nå er hun 6mnd, og vi har fått time på ortopedisk/fysiologisk klinikk den 11. Vet ikke hva det er, men fikk et brev i postkassa her om dagen! Regner i grunn bare med at det er en etterkontroll! Er sååå fornøyd med oppfølgingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9116906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 27. april 2007 #9 Del Skrevet 27. april 2007 Ja, Blefjell høres kjempebra ut altså, du har vært kjempeheldig!! synd at ikke alle sykehus kan tilby liknende oppfølging ang hoftefeil..;( Selv forsøkte jeg vel å legge frem saken om den dårlige oppfølgingen med denne barneortopeden, men på en høflig måte liksom så svarte han liksom ikke på det direkte..han hadde vel det man kan kalle selektiv hørsel.. han var jo også sykemeldt da jeg fødte hannah da og hadde heller ikke satt seg noe inn i saken, så han er jo ikke klar over glippen..Han "så" kun en mor som valgte å avslutte putebehandlingen selv..men jeg forsvarte meg selvfølgelig og argumenterte på hvorfor jeg hadde tatt det valget. Jeg spurte hvem som hadde satt diagnosen+ hvor mange grader hofta hadde på UL, men han fant jo ikke dette da...mulig han forstod at det var mangelfullt..men klart at han ikke vil ta støyten for det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9116998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 27. april 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 27. april 2007 Vinterkyss: Det må jeg si var veldig bra oppfølgig! Hadde det vært sånn overalt så hadde vi kanskje sluppet å sitte sånn som vi gjør nå. Vi fikk UL ved fødsel og røntgen ved 4 mnd. Ikke spesielt bra kan en vel trygt si.Jeg ble så sjokkert at jeg fikk ikke stillt de spm jeg ville, og når jeg prøvde å ringe for å spørre om ting var de mer opptatt av at jeg skulle være glad og fornøyd at det "bare" var pute og ikke noe mer alvorlig. Hannahs- mor06: Jeg er ikke sikker på vinklene med fødsel, for de sa ikke noe om det. Hun bare tegna hoftekula og sa at det var ikke mye, men der var en liten kant som han ikke var en fornøyd med. Kunne gjerne tenke meg å prøve et annet sykehus. Iallefall høre om jeg kan sende over bildene for å få en ortoped der til å se på dem, bare for å høre hans mening og kanskje få litt svar på ting. Hvorfor valgte du å avslutte med behandlingen? Er hun helt frisk nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9117257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 27. april 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 27. april 2007 Hvilket sykehus har dere Hannahs-mor06? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9117271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 27. april 2007 #12 Del Skrevet 27. april 2007 Ja, jeg valgte å avslutte putebehandlingen slev etter 6-8 uker..det var ikke et lett valg, men det var et valg samboeren min og jeg tok pga vi følte at det var noe feil.. Kort min historie: På 2 dagers kontrollen hører barnelegen et knepp i hofta. På UL dagen etter får vi beskjed om at hofta var litt umoden.., og det var denne personen som mente at her ble det pute..hun var verken spesialist på barnehofter eller noen ortoped/lege.. Eneste barneortopeden i kommunen var sykemeldt på den tiden, og vi ble dermed ventende i 2 DAGER på en ortoped. Denne ortopeden var ikke en barneortoped og sa selv at han ikke hadde så god greie på dette med barnehofter, men han hadde blitt ringt etter pga et barn som trengte pute..Han verken kjente på hoftene hennes eller så på UL funnet( vi så iallefall ikke at han gjorde det, og vi var til stede da han kom ..)Han snakket kun litt generellt om putebehandlingen, og LESTE seg til oppfølgingen og videre kontroller..Han sa også det at dette var en veldig forbegynnende behandling.. ordet hofteleddsdysplasi ble ikke nevnt, men da sambo og jeg satt på rommet etterpå kom det en barnepleier som fortalte at det var hofteleddsdysplasi ja, og hun skulle liksom ha igang en skikkelig sorgreaksjon hos meg..hun var så pessimistisk, til tross for at sambo og jeg forsøkte å være positive.. (jeg vet det har vært klager på denne barnepleieren før..). Så, dagen vi skulle hjem er det en annen barnelege som kjenner på hoftene hennes - og han sier at de er helt fine, men han endrer ikke på behandlingen.. Hjemme leser jeg veldig mye om dette her- bl a det at 90% av de umode hoftene stabiliserer seg selv og trenger ingen behandling. Det var jo dette jeg da fikk beskjed om at det hadde gjort da jeg dro fra barsel. 6 ukers kontrollen på helsestasjon; alt bra, men barnelegen vil ikke hjelpe meg m henvisning til ny UL selv om jeg legger frem problemet for han. Ingen i familien har hd, hudfoldene er like, hoftene er like bevegelige, ikke seteleie - eneste risikofaktoren er at hun er jente.. + den manglende oppfølgingen pga på sykehusets hjemmesider står det at vi skulle hatt litt mer oppfølging, men hannah ble født på fredag kveld og det var Vi har ringt sykehus for å få bedre oppfølging, min fastlege har sendt henvisning til UL- ingenting har hjulpet--NULL OPPFØLGING.. Derfor tok jeg selv en vurdering og avsluttet.. og hoftene er helt fine nå;)men som sagt er ikke dette noe jeg anbefaler, men for meg føltes det riktig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9119817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leola Skrevet 28. april 2007 Forfatter #13 Del Skrevet 28. april 2007 Oi, det var tøft gjort synes jeg! Men så bra at det ordna seg likevel!! Høres jo helt på trynet ut det med sykehuset deres. Skal jo ikke være nødvendig å prakke på mest mulig barn pute bare for at behandlingen er så lettving. Den er jo ikke like lett for oss!!!! /%#/&/%## Kan tenke meg det er utrolig godt å slippe puta. jeg gleder meg som en unge, men prøver å forberede meg selv på gips. he he... Når jeg tenker meg om så sa helsesøstera til meg at hun hadde fått epikrise fra sykehuset og der var det skrevet lettgradig dysplasi. Så da betyr vel det at den har gått fra lettgradig til umoden det da?? Og det er vel et tegn på at det er bedre eller?? Jeg dro på helsestasjonen på fredag. Fortalte dem problemet mitt, at legen ikke hadde sjekka henne, at jeg ikke fikk stilt noen spørsmål, at jeg er livredd for gips og at jeg hadde ringt men ble avvist. Det synes dette hørtes helt utrolig ut, men ingen av dem hadde så god erfaring med pute så de ringte på sykehuset for meg, og da skal jeg si det ble en annen tone derifra!!!! Hun sykepleier hun snakka med(sikkert samme som jeg snakka med på tlf) sa at det var bare å komme. Skulle skrive en lang liste med spørsmål så skulle hun hjelpe meg, ingen problem. Hun var der hver dag så det var bare å komme akkurat når jeg hadde lyst! Jeg blir så irritert!!! men mandag drar jeg utover, og da skal jeg KREVE å få komme til røntgen 1 mnd etter siste kontroll som var for en uke siden. Får jeg ikke det så får jeg bare få bildene og få sendt dem til et annet sykehus, samt høre om jeg kan få ta henne med dit til røntgen der etter 1 mnd til med puta. 1 mnd mindre med pute er sikkert ungenting for dem, men det er mye for oss!!! Huff, ble langt dette, men godt å få det skrevet ned. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9131854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannahs-mor06 Skrevet 29. april 2007 #14 Del Skrevet 29. april 2007 Tror ikke den glippen hadde skjedd om barneortopeden hadde vært til stede--men syns det er håpløst at man kun har EN barneortoped, og INGEN som kan steppe inn i hans stilling når han er sykemeldt!! Høres ut som det ordner seg for deg nå da lillemor, men synd at du, som en bekymret mor, ikke selv ble tatt alvorlig da du ringte første gang!! MEN systemet er en autoritet, og det kan hende, UTEN Å FORSVARE HUN DAMA, at hun følte at du angrep de og tvilte på denne ortopedens kompetanse da du spurte om en annen ortoped kunne vurdere rtg funnet.. Det er dessverre bare slik systemet er.. I min avsluttende hovedoppgave i sykepleie tok jeg opp dette problemet med at pasientene blir som en kasteball i systemet - og hvor viktig det å føle seg hørt+ få info+ være m å bestemme tiltak++ har å si! BOMBE AT JEG SKREV OM DET;) fikk en A på den da, #skryte skryte# så var ikke helt p¨å trynet, hehe;) Angående lettgradig hd og umoden hofte så kan det være som du sier ja..for den vinkelen da som er for lav når det er hd, den blir jo større når ting kommer på plass - og behandlingen har jo som mål å få den vinkelen til å bli over 60..(ved UL) Men vet også at man ofte omtaler hofteleddsdysplasi som en umodenhet - for definisjonen er jo: dårlig utviklet hofteskål..men er jo GRADEN av umodenhet som er avgjørende da..jo mer umoden hofteskåla, desto "steil/grunnere" er den, og desto mer ustabilt ligger lårbenshodet på plass..og desto sterkere grad av dysplasi.. Ja, gled deg masse til puta kommer av lillemor, og jeg er sikker på at sarah (det var det hun het??) kan lufte stompen til sommeren;) klem fra oss Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9103840-hannahs-mor06/#findComment-9133224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå