Gå til innhold

Totalruptur... erfaring?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg var også så uheldig og fikk totalruptur grad 4 med første mann. Ble keisersnitt pga dette med nummer to. De anbefaler også k.s. med nr tre. Keisersnitt med nr. to ble veldig fint.

Jeg ble fin nedefra, men har hatt noen plager (blant annet mindre kontroll over endetarm musklene). Veldig ubehagelig. Men jeg tok en del knip øvelser, og nå 41/2 år senere er jeg ikke plaget lenger.

Lykke til, jeg vet hvordan du har det akkurat nå! Men det blir bra!

Ikke totalruptur, men hadde delvis ruptur med førstemann. Ikke fordi ungen var så stor, kun 3060g, men fordi fødselen skjedde så raskt at vevet ikke rakk å tøye seg tilstrekkelig. Hadde mye plager i mange måneder etterpå, med smerter under samleie (med det resultat at vi omtrent ikke hadde sex første året), obstipasjon (torde ikke presse, og prøvde alt av, for å få avføringen mykere, og generelt mye ubehag. Men ble fin tilslutt.

Oppdaget at jeg likevel har hatt mén av dette senere. Da ble gravid med nr. 2 mange år etterpå, oppdaget jeg at jeg var livredd for å føde. Ble ikke klar over før da hvor mye første fødselen "satt i meg" før det ble aktuellt på nytt. Fikk da råd om massasje av mellomkjøttet under graviditeten med babyolje. Om det var det som hjalp eller om at fødselen skjedde i mer normalt tempo denne gangen, vet jeg ikke, men det skjedde ingen ruptur ved denne fødselen.

Nå er jeg på veg med nr 3, og merker fortsatt usikkerheten selv om det gikk bra sist. For er fortsatt livredd for at forrige gang var "flaks" og er redd for at det skal gå enda verre enn ved første fødselen denne gangen.

Så psykisk har jeg definitivt fått men, selv om jeg fysisk er blitt leget.

Hadde grad 4 ruptur med førstemann, er nå i 34 + uker med nummer to og begynner vel å grue meg til neste fødsel.. Har tatt dette opp med lege og jordmor, som "alle"mener at min neste fødsel kommer til å gå mye, mye lettere og det er da uaktuelt med keisersnitt. Fikk total ruptur pga vakum og tang, samt lillegutt lå med ansiktet "feil vei" og hadde et stykk stort conehead å ta med seg, var nesten umulig å ikke revne med seg det som var...

Uansett.. Var til kontroll i dag og da sier legen at hans erfaring er at ved andre gang er sjansen stor for at det går fortere og bedre, og med mindre ruptur (evt ingen). Vi får se!!! lykke til, til oss begge, kanskje?, så får vi håpe alt holder seg helt og fint..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...