April-76 Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Hei. Noen som plages like mye som meg. Har blitt gravid 3 ganger på nå 2 år,men mistet alle gangene i uke 4. Begynner å gi opp snart. Andre som har samme sykdommen som kan dele erfaringer. Hadde sykdommen for 8 år siden,men har fått en jente alikavell men det var tidlig i sykdommen. Har dette noe å si? Taknemmelig for svar. Har så lyst på flere barn snart.
2 fine små Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Jeg foeler meg deg, og blir ogsaa litt nyskjerrig. Kan du forklare litt hva sykdommen gaar ut paa?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Jeg kjenner ikke til dette, men husker ei som vanka her inne for en tid tilbake som kalte seg HypoThyr (se: http://www.dinbaby.com/felles/brukere/profil?id=484255). Kanskje du kan pm'e henne og høre litt?
April-76 Skrevet 25. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2007 Eg har hadt det nå i 10 år,å ble oppdaget med vektøkning og var så trett og slapp. Gikk opp ganske mye på kort tid så dro vel til legen etter 2-3 måneder,å de fant det heldigvis ut med en gang hva det var når de tok blodprøve. Må ta medisin resten av livet,å kontrollere dette med ubehagelige symptomer eller når eg prøver å bli gravid for at verdiene skal være rett. Men hypothyrose har med skoldbrukskjertelen å gjøre,å produserer ikke hormon.Så må ha tilførsel av dette da man har manglende eller redusert produksjon av dette.
Erisa* Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 Hei, April-76! Når man har hypotyreose er det viktig med nøye oppfølgning under svangerskapet for å få riktig dose av medisiner. Ellers kan konsekvensen være at fosterets nervesystem ikke utvikles riktig. Om dette er årsaken til at du har abortert eller ikke, er ikke godt for meg å si, men det er sikkert en mulighet. Jeg søkte på internett, og fant informasjonen i en svensk artikkel: Janson A et al. Successful management of thyroidal disease in pregnant women requires cooperation. Possible association of maternal mild or subclinical hypothyroidism with poor performance on children´s neuropsychological tests. Jeg leste ikke hele artikkelen, så jeg vet ikke om de mener at hypotyreose øker risiko for spontanabort eller ikke. Uansett: Dette er en ting du bør ta opp med legen din, kanskje du bør henvises til en spesialist (endokrinolog) med tanke på planlegging av graviditet. Tyroksin er et hormon som er viktig for metabolismen i kroppen, og jeg regner med at dette påvirkes av et svangerskap. Håper du kan få hjelp, og at neste gang du blir gravid, så går alt bra! klem
Nenoda + et lite under i magen Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Hei! Har også hypothyriose pga autoimmun thyrioditt. Ble nylig oppdaget og har prøvd i 2,5 år å bli gravid. Nettopp hatt noe som enten var en ex.u eller en SA. Er også april -76-modell! Startet på thyroxin for ca 3 måneder siden fordi jeg var slapp og gikk veldig raskt opp i vekt. Skal fortsette med det resten av livet. Bruker du også thyroxin? Vet det kan være veldig vanskelig å bli gravid og økt sjanse for SA dersom man har lavt stoffskifte. Jeg er også i gang med infertilitetsutredning, men håper kanskje at det går litt lettere nå som jeg har startet med thyroxinbehandling. Lykke til!
April-76 Skrevet 26. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2007 Hei Erisa. Ja har tenkt på det gå til legen,å bli henvist til spesialist. Men rart det gikk så bra første gangen,da sluttet eg med pillen å var gravid etter 3 mnd. Å hele svangerskapet gikk bra,men var oftere til ultralyd pga sykdommen. Takk for svar. Blir nok å bestille meg en time ja
April-76 Skrevet 26. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2007 Hei Nenoda. Ja eg har tatt thyroxin vel i 10 år nå,var bare 21 når eg fikk sykdommen. Har du noen barn fra før da? Off ja utrolig kipt når man har så lyst på barn. Eg har vært til utredning,men de finner ikke noe galt bortsett fra stoffskifteproblemer da. Takk for svar. Godt å prate med andre i samme situasjon. Ønsker deg lykke til
Måånestråle Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 Hei April-76! Jeg har også lavt stoffskifte, og mistet i MA for 5 uker siden, når jeg var 9 uker på vei i min aller første graviditet. Jeg spurte alle legene jeg snakket med om det lave stoffskiftet kunne ha noe å si for at jeg mistet, siden stoffskiftet mitt hadde falt veldig så snart jeg ble gravid, og jeg hadde gått en del uker med lave verdier før jeg fikk økt levaxin-dosen. Men alle de jeg spurte sa at det sannsynligvis ikke hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Det jeg VET, er at det er viktig å få justert stoffskiftet sitt godt for at man i det hele tatt skal klare å bli gravid. (det har vi jo klart begge to) Og så har jeg også skjønt at mange må øke medisineringen under svangerskap, både fordi man fungerer dårlig med lavt stoffskifte, og fordi det er viktig for fosterets vekst og utvikling at stoffskiftet er noenlunde på plass under graviditeten. Vi får prøve å lete litt rundt etter informasjon om temaet, og så kan vi kanskje holde kontakten? Ser det er flere av oss i samme situasjon, og som er i samme alder også?!! (jeg er mai-76!)
April-76 Skrevet 26. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. april 2007 Hei Måånestråle. Ja dette stemmer fordi tok nesten ett år før eg ble gravid i det hele tatt,å det etter at legene fulgte nøye med på verdiene mine. Å da når det var rett,så skjedde det fort. Å i det første svangerskapet mitt ble jeg nøye fulgt opp. Men eg syns det er så rart at eg har mistet 3 ganger,å alle gangene akkurat til samme tid. Ja eg bruker nettet mye for å finne informasjon,så vi må holde kontakt. Kjempeflott. Eg er ny her,men dette sku eg meldt meg inn i for lenge siden. Blir borte nå da noen dager på hytta uten nett,så er tilbake tirsd å svarer på innlegg. Har du hadt sykdommen lenge? Synd at så mange av oss strever så med å få barn. Har en datter på 7 år,å hun har gitt opp nå å spørre om søsken. Hun hadde en periode hun maset hele tiden. Å har så lyst å gi henne kanskje to søsken,men viste ikke det sku ta så lang tid,når alt gikk så bra når eg fikk henne. Men bare å prøve og prøve.
Måånestråle Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 Hei igjen April-76! Skjønner godt at du begynner å forske litt når du har mistet 3 ganger. Men er det ikke sånn at etter 3 ganger, så kan du bli utredet for habituell abort? Håper du får hjelp, i alle fall!! Jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte for litt over 6 år siden, men hadde nok hatt det en stund før det ble oppdaget. Verdiene mine sankt nok veldig sakte og forsiktig, slik at det ikke var så lett å oppdage det. Ble bare slappere og sløvere og daffere. Moren min har også lavt stoffskifte, så det var hun som fanget opp symptomene. Jeg har fungert veldig bra etter at medisineringen ble justert riktig, helt til jeg ble gravid i februar. Da ble hodet fyllt av bomull nesten umiddelbart! Neste gang jeg blir gravid tror jeg at jeg vil øke dosen bittelitt utifra symtomene (hvis jeg får legens velsignelse, selvsagt) for å unngå å være vissen i toppen og slapp i kroppen.. Man blir jo trøtt og sliten nok av å bare være gravid!! God tur på hytta! Vi snakkes
April-76 Skrevet 28. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. april 2007 Hei igjen Måånestråle. Nei eg har ikke fått så mye hjelp enda fordi samboeren ikke vil utredes så da er det ikke så mye de kan gjøre. Men tror det hadde vært verre å ikke blitt gravid i det hele tatt på to år. Må forsøke å gå ned i vekt,kanskje det går bedre da. Har prøvd å ikke tenke så mye på det å ikke stresse,men er litt vanskelig da når man har så lyst på barn. Men eg har desverre 20 kg for mye også da,så dette kan jo være en årsak. Var ikke noe overvektig første gang eg ble gravid. Men samboeren min er 37 år,å ingen barn enda så han er nok mere redd enn meg for å bli barnløs.
Kiwien Skrevet 28. april 2007 #13 Skrevet 28. april 2007 Jeg har dette. I fjor hadde jeg en e.xu, men, har aldri tenkt på at det kan ha hatt noe med stoffskiftet problemet. "min sykdom" heter Graves.
Miss Hannigan Skrevet 28. april 2007 #14 Skrevet 28. april 2007 Føler nesten for å bli med i denne "klubben" selv om jeg ikke feiler det samme. Endometriose her.. Men er også mai -76!
Nenoda + et lite under i magen Skrevet 29. april 2007 #15 Skrevet 29. april 2007 Håper du klarer å få motivert sambo'n litt til utredning. Må jo være fælt å miste hele tiden... Syns det høres verre ut enn å ikke klare å få det til i det hele tatt, da rekker man jo å glede seg litt hver gang og så går det ikke likevel... Jeg er i full gang med utredning og ble nylig laparoskopert. Syns det er deilig å få litt hjelp og være i et system. Selv om det fortsatt kommer til å ta tid er vi iallefall i gang med noe! Fikk også svar på at det man trodde var en ex.u i forrige periode nok var en SA. Så jeg KAN iallefall bli gravid! Nå er det bare å krysse fingre og tær for at laparoskopien har gjort forholdene litt bedre. Føler med dere og håper virkelig det ordner seg for dere.
April-76 Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2007 Ja ikke sant,gledet oss vel første gang men de to neste så turte iallefall ikke samboeren å håpe. Men eg vet iallefall at eg kan bli gravid,men må kanskje være kjappere med å undersøke verdiene med en gang eg er blitt gravid for er jo litt rart å miste alle gangene nesten på samme tidspunkt. Er vel kanskje i uke 4 at det skal begynne å feste seg. Krysser fingrene for deg eg også. Si hvordan det går da. Tusen takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå