Gå til innhold

Dette fant jeg i en brosjyre fra helse og sosialdirektoratet. Ang alkohol.

Anbefalte innlegg

Her står mye intressant!

Er beregnet på gravide, men dette avsnittet skulle jeg ønske jeg kunne hatt å henvist til under prøvingen!

"Når dere planlegger barn

Når du planlegger å få barn, bør du tenke på alkoholvanene dine. Selv ett til to glass alkohol daglig kan redusere muligheten for å bli gravid. Faren for fosterdød øker med alkoholforbruk ved befruktning.

Åtte av ti norske kvinner nyter alkohol. Kvinnene drikker mest når de er i 20-30årsalderen, og det er også i den alderen de fleste kvinnene føder. Dessuten drikker de betydelig mer enn deres mødre og bestemødre gjorde i samme alder.

På samme måte som par som gjennomgår kunstig befruktning, kan alle par som planlegger barn, anbefales å holde seg avholdende"

Informasjonen kommer fra "nei takk, jeg er gravid" utgitt av Sosial- og helsedirektoratet.

Fortsetter under...

Tanken har slått meg :o)

Selv har jeg ikke rørt alkohol fra den dagen jeg har begynt å spraye. De rundt meg synes det er unødvendig, men jeg er ikke enig. Når vi først har prøvd i så mange år er det ingen vits i å gamble.

Flere av venninnene mine har drukket mens de har vært gravide ( dette var før de fikk positiv test), men de har vært veldig redde for konsekvensene i ettertid. Den sjansen er det ingen vits i å ta. Håper ikke du har gjennomgått det samme?!

Takk for opplysningen!

Neida, ikke en dråpe alkohol her heller.

Men det gjekk mer på en følelse av at det virkelig ikke var bra, enn fakta å slå i borde med når andre da at det har da vell ikke noe å si enda....

Har ikke drukket noe mellom slagene heller.

Tar ingen sjangser når det er noe så viktig som står på spill :)

Har ikke rørt alkohol siden 2 uker før spraystart, men nå drikker jeg ikke så ofte uansett.

Har droppet all kaffedrikkingen også, så nå er det maks 1 kopp om dagen.

Heldigvis er det ingen av oss som røyker heller.

Mannen har også blitt mer tilbakeholden, og han har fått totalforbud den siste tiden før egguttak, da det er hans svømmere som gjør at vi må ha hjelp.

Ser ingen vits i å gamble på at det går bra med noen glass innimellom, dette er mye viktigere enn et glass vin til maten for meg.

Betyr det redusert mulig på sikt eller akkurat der og da? Nå er ikke jeg av de som drikker annet enn ved festlig lag og det er sjelden - så jeg tror ikke det har noe å si, men daglig bruk er verre.

Hvordan går det forresten med deg tidl. Sulamitten?

Leste i ei av de bli gravid bøkene mine at alkohol forstyrrer hormonene og kan utsette el ved inntak av små mengder.

Det var enten ei engelsk eller amerikans bok... Så det blir jo ikke helt det samme som det norge praktiserer....

Med meg går det bra (";)

19 uker gravid nå!! Kjenner godt med liv, og tør å tro at denne gangen går det bra :)

Men er nervøs likevell. Går det for mange dager mellom ul eller jeg får høre hjertelyd blir jeg bekymret.

Er vell en av "bivirkningene" vi slitere får det....

Hvordan ligger du i løypa nå?

Flere runder i gang snart?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...