Gå til innhold

Noen som har født vanlig etter hastekeisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde hastekeisersnitt sist, og lurer på hva jeg bør gjøre med nestemann. Lurer på å be om keisersnitt fordi jeg er redd det vil skje det samme som sist (var ikke noen medisinsk grunn, så ingenting tilsier egentlig at det vil skje igjen). Er det noen som har erfaring med å føde vanlig etter å ha tatt keisersnitt første gang? Hvordan var det?

Og er det noen som valgte keisersnitt også med nr to da, og hva er erfaringene fra det?

Fortsetter under...

Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann. Ble satt igang pga vekstavvik, men babyn tålte ikke riene, slik at det ble keisersnitt. 2 år etterpå fødte jeg vanlig og det gikk heilt greit det. Hadde en del smerter i arret under fødselen, men ikke slik at det ble uutholdelig nei. Fødselen gikk raskt og jeg var ferdig på 2,5 timer. Kom meg raskere etter den vanlige fødselen jeg da, men så hadde jeg en del komplikasjoner under keisersnittet. Så det vil jeg tro er veldig individuelt.

Synes begge måter å fø på var helt greit egentlig.

• 5 uker senere...

Jeg hadde hasteks med nr 1 og fødte nr 2 vanlig 13 mnd etterpå :) Det gikk helt fint, ingen problemer med arret under fødselen, men ble fulgt opp litt ekstra mtp muligheten for at arret kan gå opp. To veldig forskjellige opplevelser, og jeg ville nok ikke vært foruten det å oppleve en vanlig fødsel (min gikk veldig fint, selv om det selvfølgelig var tøft)

• 3 uker senere...

Hadde også hastesnitt med nr. 1 og fødte nr. 2 helt normalt. Foretrekker helt klart normal fødsel! Fødselen gikk veldig raskt, til tross for at jeg ble regnet som førstegangsfødende. Jeg er svært glad for at jeg fikk oppleve å føde normalt, hadde en kjempe nederlagsfølelse etter keisersnittet.

Det kommer vel helt an på grunnen til ks. Hos meg var det babyen som var stresset og ikke noe i veien med meg egentlig (ikke trangt bekken etc..)

Jeg kjenner flere som har gjort det, og alle syntes det var bedre med naturlig fødsel.

Selv ble det bestemt planlagt keisersnitt med meg med nr 2 i samråd med lege på føden fordi det var stor fare for gjentakelse, og andre alvorlige komplikasjoner. Syntes det var helt greit med planlagt ks, og mye bedre enn akutt. Men jeg ville jo i utgangspunktet "klare å føde selv".

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...