Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det det samme om man går til lege eller jordmor? Hva er eventuellt forskjellene?

Fastlegen min går ut i svangerskapspermisjon og jeg må gå til en annen lege (eller kanskje forskjellige leger innen legekontoret) når jeg skal til svangerskapskontrollene mine. Men da tenkte jeg at jeg kunne gå til en jordmor istedet, for da hadde jeg bare ei å forholde meg til. Men kan en jordmor like mye som en lege? Hvis noen prøver må taes, eller det å kunne symptomer på sykdommer som kanskje ikke er direkte svangerskapsrelatert men allikevel ikke bra for gravide... Bare er veldig usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! min erfaring er at legene har mye dårligere tid til deg som er gravid. Jordmødrene er jo spesialutdannet, så jeg vil påstå at de faktisk er mer kvalifiserte enn en vanlig allmennpraktiker også. Kjenner flere leger som vil si seg enig i denne vurderingen. Jordmødrene tar også de prøvene som er nødvendige, og de fleste samarbeider med legen - og henviser dit hvis det er nødvendig.

Hvis du er usikker, så kan du jo velge en "delt" løsning i starten, og føler du deg trygg på jordmora, så kan du jo bare fortsette hos henne.

Lykke til! :-)

Skrevet

personlig ville jeg hatt kontrollene hos en jordmor, hun er mere inne på graviditet og er vannt til å anskes med gravide damer=)

da vil du få ei å forholde deg til=)

du kan også velge å ha noen kontroller hos lege og noen hos jordmor..

hvis jordmor eller du får mistanke om noen sykdomssymptomer vil hun nok henvise deg til en lege når og hvis den tid kommer=)

lykke til=)

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å gå mest til jordmor, må bare til legen for å ta blodprøver osv, men det trenger jeg ikke før i uke 34 eller noe igjen.

Legen min sa at dersom urinprøver og blodtrykk fortsetter å holde seg fint, og jeg ikke får andre plager(bekkenløsning e.l.) så kunne jeg trygt kun gå til jordmor...

Synes det er veldig koselig jeg, for jordmora som jeg går til er kjempekoselig, og kan mye mer om svangerskap enn legen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...