Gå til innhold

Heisann, da flytter jeg inn her:)

Anbefalte innlegg

Var på ul i dag og ble satt tilbake fra 27 september til 6 oktober... Er gravid med trolig ei jente til:) Vi kan nok bare lage jente barn.. Hi,hi.. Men helt sikkert er det jo ikke...

Men dere som har temin lørdag 6 oktober, hvem uke/dag sier dere at dere er i?? Blir det 16+5?? Ble veldig usikker jeg nå..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9097986-heisann-da-flytter-jeg-inn-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har termin 3. oktober. Det er en onsdag. Siden det er onsdag i dag, så burde jeg være etellerannet +0. I mitt tilfelle er jeg ferdig med 17 fullgåtte uker, og i min 18. uke. Dvs at i dag er jeg 17+0.

Ut fra hva jeg forstår med deg, skulle du nå i dag være 16+4 i dag, og i din 17. uke. Men det er mulig jeg har misforstått?

Vel, det er ikke rart man blir forvirret når selv legene har forskjellige meninger om dette. :)

Uansett syns jeg det høres merkelig ut med din utregning, mynona. Svangerskapet skal vare i 40 uker. Det betyr at du har din termin på en torsdag ut fra det du sier over (du "bytter uker" på torsdag), men 6. oktober er ikke en torsdag. I alle fall ikke i 2007. Så her tror jeg det er en regnefeil, eller eventuelt at legen din mener du skal gå gravid i mer enn 40 uker.

Ellers ser jeg at lommelegen støtter mitt syn: "Datoen for siste menstruasjons første dag regnes som dag 0 i svangerskapet". For de som er litt mattekyndige, så vil da 2. dag av siste menstruasjon bli 0+1 (men man er i den 1. uken!), tredje dag bli 0+2 og så videre til syvende dag (som er ukedagen før første dag av menstruasjon) som da bli 0+6, og 8. dag (som er samme ukedag som første menstruasjon) bli 1+0. Man er da ferdig med 1. fullgåtte uke, og i gang med uke nr. 2.

Slik sier i alle fall min matematikkforståelse at dette må fungere. :)

Annonse

Det er ganske tydelig at man måler dette på utrolig mange måter! Noen sier 280 dager, noen 282 og noen 283. Jeg stoler på Wikipedia som sier 280!

Men er det ikke merkelig at man ikke bare kan bli enige om dette? Vi skulle da ha født beibiser lenge nok til at man bare kan definere seg ut av problemet.

Bim regner også med 282, jeg har byttet uke på 'min egen side' i dag. Hvilken dag har du termin ifølge legen din da, i forhold til første dag i siste mens? 40 uker eller 40+2?

Syns også det er rart at det står så mye forskjelllig overalt..

Bruker BIM 282? Det vil i tilfelle forklare hvorfor de skifter uke jeg er gravid i på mandager og ikke på onsdager (legen sier jeg har termin på en onsdag, som er samme dag som første dag av siste mens). Jeg trodde det var fordi de ikke hadde helt kontrollen, og skiftet uke på _alle_ på mandager. Hm! Kan noen som ikke har termin på en onsdag bekrefte dette? ;)

Jeg skal snart til ordinær UL, så jeg antar at terminen da blir justert uansett. Skal benytte sjansen til å spørre om dette med 40 uker kontra 40 uker og 2 (eventuelt 3) dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...