Gå til innhold

Katt og graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det nå med katter og graviditet? Jeg har en liten kattunge på 7 uker som har sin egen avføringskasse....hvor farlig er det for meg å ta avføringen, hvor jeg deretter vasker meg grundig?

Hvordan kan katt være farlig for et foster? Jeg er 10 uker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe med bakteriene i avføringen. Husker ikke helt hva det het,hehe Men er veldig skadlig for et foster hvis man får det i seg på en måte..

Men har selv katt og lar samboer ta kassa og lar ikke katta være oppi ansiktet mitt. Vasker hendene etter og kost på den mye og jeg men vet ikke om det er nødvendig. men er på den sikre siden:)

Ellers kan man bruke hansker da. Eller så er hvertfall håndhygienen viktig etterpå..

Skrevet

Du må få noen andre til å skifte på kassen ... det er aføringen som er farlig.... men vask deg åsså på hendene etter du har kost med katten å la den ikke slikke deg i ansiktet

Skrevet

Hei, jeg er veterinær..

Det er parasitten Toxoplasma hos katten som er farlig for gravide hvis de blir smitta for første gang under svangerskapet-altså ikke har immunitet fra før. Smitte kan resultere i abort eller dødfødsel. Utenom graviditet kan det gi influensalignende symptomer. Særlig unge katter kan skille ut store mengder "egg" som vi kan få i oss ved nær kontakt med katten eller når vi tømmer kattekassa. Det kan også finnes et utviklingsstadie av parasitten i kjøtt (sau, gris, vilt) som en kan få i seg ved å spise lite gjennomstekt mat.

Husk at katten kan ha gjort fra seg i blomsterbed og lignende, så bruk hansker.

Mener det testes ved blodprøve for om en er immun eller ei på første besøk hos lege/jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...