Gå til innhold

Gravid og går på Cipralex

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gått på Cipralex, mens de var gravid eller er det anbefalt å slutte?

Skal til legen om 14 dager, men bør jeg slutte med de før jeg snakker med han? I felleskatalogen står det at man ikke bør bruke Cipralex under graviditeten og jeg vil jo ikke skal den lille spiren som er der nå!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9096596-gravid-og-g%C3%A5r-p%C3%A5-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg anbefaler deg å ringe til legen din, ikke vent hele 14.dager. Jeg vet ikke hva rådet vil bli, men siden dette bekymrer deg, samt at det i felleskatalogen står at man ikke bør bruke dette under graviditet taler jo absolutt for at du bør ta initiativ til å raskt sjekke dette opp.

Lykke til,

varme tanker Anne,

Hei! Jeg gikk på cipralex mens jeg var gravid og det gikk helt greit. Barnet mitt ble født og hadde kolikk, men om det har noen sammenheng med at jeg brukte medisin er det ingen som vet.. Måtte slutte med dem 14 dager før termin, det er visst p.g.a. at babyen skal få det ut av "systemet" før hun blir født..Jeg var svært nedfor mens jeg gikk gravid, og den medisinen fungerte litt, men ikke så veldi mye..Men det er verdt et forsøk!! Så jeg anbefaller deg å prøve, så får du se om den fungerer for deg.Det er verdt forsøket..Lykke til!!

• 2 uker senere...

Annonse

Fra felleskatalogen..

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i tredje trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkludert organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende var rapportert hos nyfødte når gravide brukte SSRI helt fram til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Den nyfødte bør observeres hvis moren har brukt escitalopram sent i svangerskapet. Behandlingen må aldri avsluttes brått hvis SSRI brukes under svangerskap. Overgang i morsmelk: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling.

• 2 uker senere...

For det første: Jeg MENER ikke at vi skal være uforsiktige med medisiner og ikke vurdere dette nøye under graviditet og amming... Men: Vi MÅ stole på at leger vet hva de snakker om, og hvis legen mener noe er forsvarlig, så må vi stole på det!!! jeg kjenner flere som har brukt cipralex under svangerskap og under amming... Det som står i felleskatalogen er selvsagt ikke tull, men det er det verst tenkelige scenarioet, og er skrevet slik av produsentene for å unngå eventuelle søksmål. Jeg kjenner til overlege på føden som absolutt mener (kommende og ammende) mødre bør bruke denne medisinen dersom de har angst eller depr.problemer av stor grad, her i Norge er vi ekstremt forsiktige med hva vi putter i oss når vi er gravide og ammer, noe som selvsagt er bra, men samtidig kan det bli nesten litt overdrevent slik at kvinner som trenger hjelp må unødig lide seg gjennom et langt svangerskap...

Heihei! Jeg fikk beskjed om å slutte på cipralex når jeg ble gravid, fordi det er lite forskning på dette området! Jeg bestilte meg hastetime med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Men seff, så må du jo kjenne på kroppen selv om du virkelig trenger desse tablettene. Klarer du deg uten, er seff dette det beste. Men det kan jo umulig være bra å gå rundt å være syk et helt svangerskap heller! For meg er gleden over å være gravid nok til at jeg klarer meg uten:) Men lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...