Gå til innhold

Til bakkerud og andre med sent oppdaget hoftefeil

Anbefalte innlegg

Heisan!!

Er første gang jeg er her inne, så jeg vet ikke alt om forhistorier osv. La ut ett innlegg om mulig hoftefeil på skravle, fikk da tips av Mette Marit om å komme inn hit.

Har en del spørsmål ang. hoftefeil.

Hvordan oppdaget dere det??

Vet dere hvorfor det ikke ble oppdaget tidligere??

Har ei lita snuppe som går litt rart, beina/tærne peiker innover. Var nede på besøk hos slekt å venner i påsken å nesten alle kommenterte hvordan hun gikk.

Nye helsesøsteren mener at hun burde vært sjekket med ultralyd i 3-5 mndrs alderen, da kommenterte nemlig "gamle" helsesøsteren at det var litt uregelmessigheter i valker osv. etter hofte grepet, virket stiv når hun lå på magen. Var på ekstra kontroll hos helsesøsteren den gang å da mente hun at alt var fint.

Nye helsesøsteren mener at det sikkert ikke er noe med hoftene, siden hun ha vært tidlig med å reise seg å gå (ca 11,5 mndr), men hun vil ha oss på kontroll igjen, så vi skal til barnelegen på helsestasjonen 8 mai. Føles som en evighet til!!!

Er det noen med noen gode råd og tips til hva vi skal huske å spør om å si osv.????????????

Fortsetter under...

Hei!

Vet ikke helt om mitt svar er helt treffende for deg, siden vi fikk diagnosen da snuppa var 4 mnd. Men svarer nå litt likevel jeg:)

Helsesøster fattet mistanke da snuppa var 3 mnd, pga skjeve valker og dårlig bevegelighet i høyre hofte. Ved sånn hel-rumpe-test strøk snuppa med glans. Vi fikk det deretter bekreftet ved røntgen da hun var 4 mnd. I følge ortopeden kunne det være mange grunner til at det ikke ble oppdaget tidligere, deriblant sløvhet fra helsepersonell. Han sa også at i noen tilfelle kan hofta virke fin og stabil ved 3 dagers kontrollen, for så å utvikle hd.

Det viste seg at dattera vår hadde den ene hoften ute av ledd og derfor trengte strekk og gips. Vi har nå hatt gipsen i drøye 4 mnd, så vi får byttet den ut med skinner i juni.Dette er et "worst case senario", så trenger ikke være sånn for andre.

Hva burde dere spørre om? Krev røntgen på flekken, det er det eneste som med 100% sikkerhet kan fastslå/utelukke hoftefeil. Ikke slå dere til ro med det legen på helsestasjonen sier. Dersom det skulle være noe galt, så er det bedre å oppdage det med en gang! Hadde jeg vært deg hadde jeg faktisk ringt helsestasjon eller fastlege i morra og krevet henvisning til røntgen, er jo litt ventetid der også! Er så dumt å måtte vente helt til 8 mai for så kanskje å måtte vente på rtg time etter det igjen...

Helt til slutt kommer en liten oppmuntringshistorie til deg:) Min niese fikk oppdaget hd da hun var litt over 6 mnd, men legene bestemte seg for ikke å gjøre noe, siden det ikke var veldig alvorlig. Da hun lærte seg å gå (var 10 mnd) gikk hun sånn som du beskriver datteren din. I lengre tid haltet hun når hun gikk, og behersket ikke å gå orntli i trappene, kun et og et trinn. Hun har gått til årlige kontroller, og har nå 5 år gammel blitt helt "friskmeldt", halter ikke og har ingen problemer, og dette totalt uten behandling...!

Jeg skjønner at du blir bekymra og frustrert, og at du vil vite om alt er som det skal! Ville bare si at uansett hva bildene måtte vise, så går det nok bra:)

Lykke til!

Krev røntgen. UL er vanskeligere å se når de er større.

"Nye helsesøsteren mener at det sikkert ikke er noe med hoftene, siden hun ha vært tidlig med å reise seg å gå (ca 11,5 mndr), men hun vil ha oss på kontroll igjen,"

Dette er tull. Vi oppdaget det selv fordi han ikke sluttet å halte/gå klønete når han hadde gått en stund. Han er en viljesterk gutt, så den motoriske utviklingen har ikke vært hemmet av hoftedysplasien.

De skal VITE, ikke tro og synse. Mitt beste råd er å være sta, stå på ditt hele veien, ikke godta noe mindre enn røntgen og spesialist.

Vi sa fra om Turbopropellen på 15 mnd kontrollen, nå har vi akkurat hatt over 3 mnd i gips og er nå på skinne (er 20 mnd nå). Og ja, vi er forbanna fordi noen ikke gjorde jobben skikkelig.

Ønsker deg masse lykke til, og håper alt ordner seg for dere!

Takk for oppmuntrende ord, trengte det nå. Vet ikke om de tar røntgen av barnehofter her vi bor. Stor sjangs for at vi blir sendt ned til fastlandet, og da blir vi vel sendt til tromsø tenker jeg. Har heller ingen fastlege her oppe, derfor ville helsesøster at vi venta til barnelegen kunne ta henne inn, og han er på helsestasjonen hver tirsdag, men først kommende tirsdag er det jo første mai, og dermed stengt.

Håper det går bra med datteren din, blir nok deilig å få på skinne tenker jeg.

Datteren til søskenbarnet mitt hadde hoftefeil og hun lærte seg å gå med gipsen på stakkar. Husker det var en lettelse for oss alle når skinna kom på:-)

Snuppa mi går det utrolig bra med, krabber rundt som en rakett på tross av gipsen, og gjør tapre forsøk på å reise seg (er 9 mnd), så den gipsen bryr hun seg katta om. Er nok mer vi foreldre som begynner å bli litt lei...

Så kjedelig at det er stengt på tirsdag da...! Men hva med å ta en telefon til legevakta? Er da umulig så mye å gjøre på en onsdagskveld at de ikke kan skrive ut en rekvisisjon?! Bare forklar situasjonen og trygle pent om en liten rekvisisjon, tar jo max 3 minutter å fylle ut! Hvis du bor der jeg tror du bor (hi hi, har familie der selv) så tar de ikke røntgen der, men i tromsø. I så fall får dere dekket både fly og hotell.

Vi bor i tromsø, så snuppa har blitt behandlet på sykehuset her. Eneste du bør være obs på er å mase mase mase, for da går alt så mye fortere! Her "glemte" de å titte på rtg-bildene i tre uker:P

Lykke til!

• 2 uker senere...

Annonse

Hei, hei

Det er vel i dag dere er på helsestasjonen, så jeg er litt seint ute, men er helt enig med de andre, krev røntgen så fort som mulig!!!!!

Vår sønn gikk å halta i 7mnd. før vi krevde å bli sendt på røntgen, hadde vi ikke gjordt det, hadde han sikkert gått med hofta ute av ledd enda.

Utrolig mange sløve helsearbeidere her i landet!!!

Håper det går bra med dere, og lykke til!!!!

Var på helsestasjonen på tirsdag, legen der kjente å klemte og observerte henne når hun gikk. Hoftene virker helt bra, men hun har veldig bevegelige ledd. Knærne er beveglige og anklene er veldig bevegelige.

Fysioterapauten kommer innom i barnehagen 1 gang i måneden her, så hun var å sjekka henne på onsdag, hun synes også at hun har veldig bevegelige ledd, spessielt anklene, begge beina peker innover, og så lenge det var begge beina så var hun ikke bekymret. Når hun henger etter armene så peker tærne rett frem, så hun syntes at alt så veldig greit ut. Skal holde henne under oppsikt, og hun skal til legen igjen etter sommeren. Skal prøve å ta henne med mest mulig i ulendt terreng for å se om leddbåndene i anklene blir styrka.

Ble vist litt rotete dette her, håper dere forsto det:-)

Slapper ikke helt av enda, men håper de vet hva de snakker om

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...