Gå til innhold

informasjon ang bekkenløsning og rettigheter, noe langt

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det er mangen som meg som sliter med bekkenløsning eller lurer på om de har bekkenløsning.

I tillegg er det mangen som lurer litt på reglene rundt behandling etc.

Under har jeg samlet litt informasjon som dere kan lese og noen linker jeg fikk av en venninne med sterk bekkenløsning. Håper dette kan hjelpe dere.

Bekkenløsning( hentet fra kk i bergen sine sider, så slapp jeg å skrive det meste selv)

I svangerskapet forandres kvinnens kropp ved at den bl.a. gjennomgår en hormonell forandring. Dette er en normal prosess hos alle gravide, og kalles fysiologisk bekkenløsning. Det skjer for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen og er vanligvis helt uproblematisk for kvinnen.

Dersom det oppstår så store plager/ smerter fra bekkenet at kvinnen hemmes i daglige gjøremål, kalles tilstanden symptomgivende bekkenløsning. Dette er helt ufarlig, men plagsomt.

- Symptomer

De fleste blir smertefrie noen uker etter fødselen. Smertene kan oppstå ved for store, brå eller gjentatte bevegelser. Dette skjer fordi leddene i bekkenet har redusert stabilitet under graviditeten.

Bekkenet består av leddforbindelser som stabiliseres av leddbånd. Foran er symfysen og bak er iliosacral leddene (IS-leddene). Smertene oppstår ofte midt foran eller bak i overgangen mellom rygg og sete. Smertene kan også kjennes i lysken, innsiden av lårene, nedover benet til knærne og over et større område i seteregionen.

Bekkensmerter i og etter svangerskapet kan du selv begrense ved å følge din kropps smertegrense. "Lytt" til bekkenet!

Mye bestemmes av hvordan man forholder seg til gjøremål og oppgaver i det daglige.

Noen nyttige råd

Respektér smertegrensen. Smerte er et signal fra kroppen og forteller deg at du bør sette ned farten.

Hyppige pauser. Med hyppige pauser unngår du å utsette kroppen for overbelastning som kan resultere i smerter.

Rolige bevegelser. Unngå brå bevegelser og vridninger. For store bevegelser fører også ofte til smerter, f.eks. for lange skritt ved gange.

Reduser daglige gjøremål, for eksempel husarbeid - be om hjelp til støvsuging, gulvvask og tunge løft.

Tips i dagliglivet

Inn og ut av seng via sideleie.

Bruk gjerne glatt laken og glatt pysj for å lette snuing i seng. Du kan også leie/ kjøpe en såkalt "Mini-slide" hos "Baby-kos" til dette formålet.

Sitte. Sitt ikke for lenge i samme stilling. Velg en høy stol fremfor dyp sofa. Forsøk å sitte under langvarig arbeid - f.eks. matlaging, stryking, fylle/tømme oppvsakmaskin o.l.

Reise seg/ sette seg. Støtt deg på lårene el. armlener. Ha en fot bak den andre når du setter deg ned. Samme prinsipp når du skal reise deg opp.

Stå. Stå med litt avstand mellom beina, det gir god balanse. Ha tyngden fordelt på begge ben, og unngå å henge på den ene hoften. Beveg deg gjerne dersom du må stå i ro en stund, f.eks. ved å svikte litt i knærne eller "gå på stedet hvil".

Gange. Rolig tempo, relativt korte skritt, rulle gjennom fotsålen. Beregn alltid noen ekstra minutter til avtaler o.l. slik at du slipper å skynde deg.

Trappegang. Dersom vanlig trappegang er smertefullt, prøv da å flytte begge beina opp på samme trinn før du tar neste steg (både opp og ned). Eller gå sideveis, evt. baklengs. Det beste er å ta heis, hvis mulig.

Inn og ut av bil. Sett deg inn med enden først og støtt med armene på seteryggen og setet. Løft et ben om gangen inn i bilen, hjelp til med armene ved behov. Bruk gjerne en plast-pose på setet for å redusere friksjonen når du setter deg på plass.

Løfting/ bæring. Kun hvis du må! Løft så symmetrisk som du kan for eksempel ved å ta like mye vekt i begge hender, stå nær gjenstanden med lik tyngde på begge ben, bøy i hofter og knær. Løft og bær kroppsnært.

Basseng. Bevegelse i vann gjør ofte godt for den som har bekkensmerter, mens svømming kan medføre økt smerte. Vannet bør ha en temperatur opp mot 28-30° C.

Sykling. Derom du liker å sykle, er det ingen grunn til å slutte med det om du blir gravid og får bekkensmerter. Men du må prøve deg frem, og får du vondt slutter du. Det er best å bruke lave gir, lav setehøyde og sykle i flatest mulig terreng.

Seksualliv. Samleie liggende på ryggen kan gi smerter. Prøv andre stillinger - ligg f.eks. på siden med en pute mellom knær og ankler.

Hvilestillinger. For å avlaste bekkenet bør du hvile flere ganger om dagen. Bruk tid til å finne gode hvilestillinger. Det er viktig at du slapper ordentlig av når du hviler. F.eks. sideliggende med pute/ dyne mellom lår, knær og ankler, eventuelt også stor pute i korsryggen. Eller f.eks. ryggliggende med pute under hodet, puter/ dyner under knærne. La bena ligge litt fra hverandre.

Når du skal hvile, er det viktig å være bevisst på å puste rolig, og kjenn etter at både brystkassen og magen utvides ved innpust, og ved utpust synker bryst og mage sammen. Våg å slippe muskelspenninger i sete og lår når du hviler. Lytt gjerne til beroligende musikk.

Hjelpemidler

Krykker. Har du smerter når du går, selv over korte avstander, bør du bruke krykker for å avlaste. Oppsøk fysioterapeut for å få hjelp til tilpasning og opplæring. Krykker kan du kjøpe på K.K. (kr. 200,-).

Bekkenbelte. Gir en ytre stabilisering av bekkenet og kan gjøre en del oppgaver lettere å utføre. Du kan også bruke beltet etter fødselen dersom du trenger det. Belte kan blant annet kjøpes hos fysioterapeutene på K.K. (kr. 250).

Mini-slide. Kan være et nyttig hjelpemiddel ved plager med snuing i seng. Reduserer friksjonen, slik at man "glir" lettere rundt. Vurdér også pysj og laken i silke/ satin! (Mini-slide kan leies hos "Baby-kos", Kråkenes).

Slik lager du din egen slide: Bruk et glatt boblestoff. Stoffet kan godt ha litt fylde. Du trenger 1 meter stoff, ca. 1,30 m bredt. Brett tøystykket dobbelt med den glatteste siden ut, og sy sammen endestykkene. Når sømmen er sydd, har du et slags rektangulært stykke stoff, som er åpen oppe og nede – en slags tunnel. Så vrenger du stoffet slik at den glatteste siden vender inn. Legg sliden i sengen, oppå lakenet. Du skal ligge med baken din på sliden. Når du snur deg vil de glatte sidene gli mot hverandre, og gjøre snuingen lettere. Sliden kan også gjøre det lettere å komme seg inn i bilsetet. Legg sliden på bilsetet, sett deg inn med baken først, og sving deg på plass i setet. Bør fjernes fra setet når du kjører!!

Kontor/ arbeids-stol. Kan være nyttig å bruke på kjøkkenet, eller ved annet arbeid som man vanligvis gjør i stående stilling.

Etter fødselen

Barseltiden varer i ca 40 dager, og i denne perioden vil kroppen din gradvis få tilbake den formen og fasongen den hadde før du ble gravid. De fleste som har hatt bekkensmerter i svangerskapet, blir stadig bedre i løpet av 3- 6 måneder. For noen kan det ta lenger tid – for andre kortere.

Noen gode råd

Ta i mot all hjelp du kan få fra dine nærmeste.

Dersom pappaen er hjemme den første tiden, la ham stå opp om natten når barnet skal ammes og stelles, slik at du slipper å gå inn og ut av sengen flere ganger.

Det er viktig at du kommer i form etter fødselen, men mange legger ut på for lange trille- turer i startfasen, og får unødig vondt i bekkenregionen av det. Velg korte turer, på godt føre i starten og kjenn hva du tåler. Så øker du etter hvert. Bruk gode sko med støtdempende såle.

Trening er ikke så viktig den første tiden. Det viktige er at du er i vanlig fysisk aktivitet uti fra hva du kjenner du tåler, og at du hviler flere ganger i løpet av dagen.

Dersom du har bekkenbelte, bruk gjerne dette den første tiden når du, eller er i aktivitet.

Vær nøye med arbeidsstillingen når du steller barnet ditt. Stellebordet må være tilpasset din høyde slik at du slipper å bøye ryggen.

Ikke alle synes det er så godt å amme barnet i liggende. Prøv gjerne å sitte, og velg en god stol med armstøtte, slik at "amme-armen" hviler godt. Bruk gjerne pute i ryggen.

Dersom smertene i bekkenet ikke blir mindre i løpet av 3-6 måneder etter fødsel, bør du oppsøke hjelp hos for eksempel fysioterapeut. Du trenger da rekvisisjon fra din lege. Dersom du har hatt bekkenløsning med gangvansker i svangerskapet, har du rett på fri behandling i 6 måneder etter fødselen.

HUSK: Bekkenløsning gir symptomer med store individuelle variasjoner. Som en huskeregel gjelder for alle at:

Alle bekker små (=summen av alle små belastninger i løpet av hverdagen), blir til en stor Å (kan bli en stor belastning). Derfor tenker vi at det er lurt å fordele arbeidsoppgavene utover ukene, slik at du veksler mellom aktivitet og hvile, mer enn du ville gjort til vanlig.

Når det gjelder fysioterapibehandling:

Min lege er trygdelege i en annen bydel enn der han er fastlege og kan det meste om lover og regler, han sa følgende(råd for å få gratis behandling):

* Si at du til tider har problemer med å bevege deg (gangvansker) når vi kommer til legen på formiddagen har du lagt lenge i sengen din og tatt det med ro. Jeg selv har ikke gangvansker før på kvelden, dette da jeg har belastet bekkenet mitt for mye. Da skal det føres bekkenløsning med gangvansker på henvisningen.

* I flere store byer har de fysioterapi avd tilknyttet bl.a bekkenløsningsproblematikk. I bergen kan man få veiledningstime og informasjon om bekkenløsning og få en diagnose. Får man stilt diagnosen bekkeløsning slipper man å betale vanlig egenandel. Timen varer ca 2 to timer og ga masse informasjon som gjorde min dag lettere. Man lærte å stå, gå, sitte og ligge riktig og man fikk prøve mangen forskjellige hjelpemiddler. I tillegg ut fra erfaring anbefaler de deg videre oppfølging i svangerskapet og har god kjennskap til de fysioterapautene som har god erfaring med dette.

Når du har født og ligger på barsel etc, kommer en av dem innom til deg, hjelper deg i forhold til etter fødselen og med en anbefaling av opplegg. Sliter du med smerter i bekkenet etter fødselen, hjelper de deg med alternative metoder som varme, bedre seng etc.

Sjekk med ditt fødested om de har et slikt tilbud, ellers kan jeg på det sterkeste anbefale basseng med varmt vann, NB! bør være over 28 grader. Husk ikke svøm vanlig, da utsetter du bekkenet ditt for enome påkjenninger og du merker det gjerne ikke. Men det å kunne bevege seg ute de store smertetakene. Hvil godt på sofaen/senge etterpå, dette holder meg i gang sammen med fysioterapaut behandling.

Dette ble veldig langt, men jeg håper dette kan hjelpe noe. Svarer gjerne på spørsmål.

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Følger på de andre her, veldig godt og informativt innlegg som alle som lurer på/allerede har fått bekkenløsning burde lese.

Anbefaler også alle som mistenker at de kan få problemer (F.eks hypermobile) om å ta det rolig og følge en del av de rådene som er kommet frem her + å forsiktig trene stabiliserende muskulatur (rygg og bekkenparti) Tips og opplegg kan fås fra dyktige treningsinstruktører, fysioterapeuter og andre terapeuter innen bekkenløsnig. Tips jeg har fått er svært lette øvelser, de fleste ligger man på rygg, og vil virke styrkende og de fleste kan gjøres i senga eller på gulvet.

Og la nå våre andre halvdeler ta husvasken og tunge innkjøp. Må rose min kjære opp i skyene som har tatt ansvar fra dag en, ingen gulvvask eller støvsuging på meg. Som han sier, "det er bedre å jobbe litt ekstra hjemme og ha en frisk kjæreste enn å ikke gjøre noe og ha en kjæreste med masse smerter som ikke klarer å gjøre noenting. Din jobb er å ruge, ikke å flytte rundt på møbler og drive med tungarbeid".

Tusen takk for god info! Har et par spm:( Jeg bor i Bergen og) har en lege som ikke helt forstår problemet med symptomgivende BL. Vet du om noen som gjør det? Hadde kanskje vært fint med en kvinnelig lege. Hvordan får du kontakt med disse fysioterapeutene du snakker om på barsel (har snart termin)? Må du ha hatt kontakt med dem på forhånd? Har ringt og snakket med dem, men de mente deres tilbud bare var for de med vanlige BL-problemer og at mine problemer var for spesielle. Litt frustrerende....Men jeg har en god fysio da. Har du peiling på hvordan mulighetene er for å få legeerklæring og hjelp av faren til babyen hjemme etter fødselen om man da ikke er bra?

• 2 uker senere...

Annonse

Hei!

når du kommer inn på barsel etter fødselen, ber du om å få snakke med en fysioterapaut. Så kommer de innom til deg. De kan hjelpe deg i gang etc. har du smerter i bekkenet etter fødselen kan de hjelpe med varme/kalde pakinger, råd og øvelser.

Disse vet om rettigheter etc. i forbindelse med etter fødselen.

Har du problemer med å ta deg av ditt eget barn etter fødselen, må du bli sykemeld og far overtar permisjon. Dette kan nav trygd svare deg bedre på enn meg (hva som trengs i forbindelse med dokumentasjon etc).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...