Gå til innhold

Mitt anneledese eksembarn

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle fortelle litt hvordan eksemet til jenta mi er.

Jeg har skrevet før at hun klør og klør og at ingen ting hjelper. Hun har flekker over hele kroppen men er ikke tørr i huden. Det er det jeg syntes har vært litt rart hele tiden for alle sier at jeg må smøre masse bade i olje etc for at ikke huden skal bli tørr, men hennes hud har egentlig aldri vært tørr. Jeg dro til akupunktør og har vært på to behandlinger nå, følte at jeg fikk litt mere svar der. Hun mente at datteren min rett og slett var for varm innvendig og at dette gjorde at hun klødde mye og hadde eksem. I dag var jeg hos spesialisten vi går til (lege) og han konstanterte endelig det samme at hun ikke var tørr men hadde en litt anneledes eksem.... Han mente det kunne være noe som heter Dermographism på engelsk. ER det noen som har hørt eller har barn med noe liknende.

Jeg fikk endelig phenamin av legen for det skal visst hjelpe bara mot dermographism så nå har jeg et lite håp om litt mere nattesøvn. Hun har forresten mye mindre eksem nå etter to behandlinger med akupunktur men kløen er like ille.

Det ble mye pjatt men tenkte kanskje det var andre som ikke hadde tørre eksembarn der ute??

Mamman til to

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9091481-mitt-anneledese-eksembarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ... koselig å høre litt pjatt fra deg. Jeg er tilhenger av det # hi hi #

Denne typen eksem som du beskriver har jeg ikke hørt om før.

Interessant.

Godt at du fikk resept på phenamin av din lege, og håper at dette kan redusere kløen hennes. Ikke noe godt å klø + at det fører jo med seg mer eksem. I våre vonde perioder bruker vi osså dette og det er både godt for barna og oss foreldre. Det fungerer ho også som søvndyssende, så det hjelper på søvner til oss andre.

Jeg kan jo gledelig fortelle at vi nå har en velidg god periode. Begge barna har kommet seg ut av den onde sirkelen med kløe, og er nesten helt frie for eksem. Det er helt utrolig å se forskjellen på deres oppførsen om dagen. Alt dreier seg ikke om å klø og klore lenger.

Vi trapper ned med Elocon denne uken og smører fuktighets krem ( som alltid ) morgen og kveld. De badet i Kp bad i går som forebyggende behandling.

Vi krysser fingrene for at denne gode perioden kan vare litt lenger enn tidl.

Masse lykke til med phenaminen og håper at dere alle får sovet litt i natt :-)

Klem

• 2 uker senere...

Hei! jeg har en gutt på 10 mnd nå som har vært hos allergolog på sykehuset to ganger. Han har elveblest utslett som kommer og går og generelt en del kløe, mye kløe i perioder. Vi testet han for de vanligste allergener men de fant ingenting. Da var han 71/2 mnd. vi fikk vite at han har dermografisme fordi huden hans reagerte på alle stikkene i prikktesten med å bli hoven og rød. Til og med der de dryppet saltvann... han får også veldig lett hvite områder med hevelse og hissig rødfarge rundt hvis han skraper seg opp f.eks på borrelås på smekker i nakken (bare et eks). det var visst veldig typisk dermografistisk sa legen.

Han har også elveblest av ukjent årsak siden de ikke kunne finne ut noe på testene. Kan utløses av varme, kulde, mat (selv om han ikke er allergisk så kan han reagere allergisk hvis han er syk og får enkelte matvarer... ja det er litt innviklet og slett ikke lett å finne ut av..)

Tenkte d var greit å fortelle litt siden dette er litt skjelden. Har heller ingen å prate med.

Interessant at det kan utsløses av varme... kanskje d er verd å prøve ut for vår sønn! Han har fått phenamin og d hjalp godt mot kløe, men gir ham mer slim i brystet (han har økt slimproduksjon fra før og surkler en del til vanlig) Han går nå på zyrtec to ganger om dagen og d hjelper det og. Men vi går jo glipp av den søvdyssende effekten i dårlige perioder..

Kan du beskrive mer hvordan d arter seg for barnet ditt, eks hvordan utslettet ser ut og om det er der konstant over et visst tidpunkt?

Ble litt langt, men d var veldig kjekt å oppdage noen m kanskje d samme:)

Hei linamor

Så interesant å høre om andre som har dermografisme!!

Jeg er ikke helt overbevist om at det er det datteren min har men det kan hende....

Legen sa vel egentlig at hun hadde tre forskjellige hudsykdommer. atopisk dermografisme og noe annet som jeg ikke husker. Eksemet hennes er der mer eller mindre hele tiden men varierer i intensitet. det er blekt i midten og med røde kanter. det er tydelig at det klør veldig selv om det ikke er hissig. Hun klør også veldig mye i hodet selv om vi ikke kan se noe eksem der. Når hun klør seg får hun hvite striper og blir veldig rød og irritert men det gir seg etter en stund. Det var vel det legen sa kunne være dermografisme.

Nå har jeg vært til fire behandlinger hos akupunktør og eksemet er betydelig bedre nå, men jeg kan ikke si at kløen har gitt seg og det er jo den som er plagsom. Syntes heller ikke at phenaminen hjelper så veldig:( Hvor lenge kan man gå på phenamin egentlig?

Har du fått noen råd mht mat hva han kan spise og ikke.? hva man skal være forskiktig med etc. Datteren min spiser nesten bare melk enda, prøver litt grøt men hun er ikke så begeistret for det. Jeg er litt redd for å gi henne ting hun kan reagere på. Føler at alt liksom er farlig for henne....

Lykke til med dere:)

• 1 måned senere...

Heia!

Har ikke vært her inn på en stund nå. kjekt å høre fra deg! ikke enkelt dette her med de små som har sånne litt spesielle tilstander..

Det virker veldig likt som gutten vår dette her med de hvite/bleke feltene i midten og hissig rødt rundt. Masse kløe! men er det tørr eksem? Gutten vår er ikke det spor tørr i de områdene han får denne dermogrefismen.

Og så har han masse kløe i hodet selv om man ikke ser noe rødt... merkelig!

Han går fast på zyrtec (oreskrevet av lege på allergolisisk avd på sykehuset). dette demper utbruddene og litt kløen, selv om den er der irriterende nok.. Deilig å slippe alle de utbruddene med røde flekker men på den andre siden veldig vanskelig å finne ut av hva han tåler og ikke, og om det i det hele tatt skyldes mat.... Han har ikke slått ut på allegritester. Men jeg har funnet ut at han blir værre v å spise banan. Egg slo også ut i disse flekkene en gang. Fisk får han økt kløe av. Ellers har jeg ikke gitt han mat som er typisk allergimat. Men regner m d må være noe han spiser nå allikevel siden han har denne kløen i hodet? eller kanskje det bare er pga dermografismen i seg selv?

Vi bruker ikke phenamin fordi han ble så trøtt på dagtid.. og så hadde hanen periode med økt slim så han surklet masse i luftveiene, og phenamin gjorde det visst ikke bedre.

legen sa at det ikke erf arlig å gi de mat som de evt reagere på så lenge de går på antihistamin og ikke er hyperallergiske. allergiske reaksjoner er nemlig ikke farlige, bare ubehagelige. SÅ jeg gir vanlig mat og er egentlig ikke blitt så forferdelig klokere på dette. Lurer på om kanskje eple eller pære kan være utløsende, men umulig å vite siden han går på zyrtec. Fått vite at vi kan stoppe m zytrec og teste ut om han er libtt bedre. Det har jeg prøvd i to dager. resultat: mer kløe, utslett og urolige netter. Uff- det orker jeg bare ikke for han og for meg. Vi må bare få sove ellers fungerer vi ikke... Så vi fortsetter en liten stund til m medisiner og håper han vokser seg bedre.

Lite tips: han ble veldig mye værre av vaksine. skal ta siste dose nå snart v ca 1 år. Så det skal skje i samråd m lege og evt under medisinering så han ikke reagerer så mye..

Fint å høre fra deg!

Linamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...