Gå til innhold

Selvangivelse: får man foreldrefradrag for barn under 1 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse selvangivelsestider...:

I post 3.2.10 står det at man får 25 000 i foreldrefradrag for barn som er 11 år eller yngre (utgifter til pass og stell, feks. dagmamma, barnehage, sfo, etc)

Jeg finner ikke noe om at man må spesifisere om man faktisk har hatt utgifter til dagmamma/barnehage, så derfor lurte jeg på om det er noen her som vet noe mer om det?

Kan man skrive på fradraget selv om man har vært hjemme med barnet hele året?

Skrevet

Det er bare utgifter til barnepass som kan trekkes fra og det må spesifiseres. Med mindre du er alenemor da har jeg ikke peiling på om du kan få mer fradrag:)

Skrevet

Nei du kan ikke skrive av noe på skatten så lenge du har vært hjemme med barnet. Er bare dokumenterte utgifter til pass. Så dersom du skal ha dagmamma og ønsker å trekke av på skatten så må du velge registrert/hvit dagmamma...

Skrevet

Utgiftene må dokumenteres. Alle offentlige barnehager er pålagt å sende inn oppgaver til skattemyndighetene, men det er frivillig for private barnehager å gjøre det samme. I tillegg til direkte utgifter til barnehage/dagmamma kan man også kreve fradrag til transport til og fra barnehagen, men kun dersom barnehagen ikke ligger langs din vanlig trase til og fra jobb.

I brosjyren !Veiledning til postene" som kom med selvangivelsen, står det ganske greit forklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...