Gå til innhold

Slanking og gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg er blant de som mener det er feil å slanke seg når man er gravid, også fordi at om barnet tar av reserve lageret, så ligger det jo en del oppsamlet giftstoffer der som ikke er så bra...

Men så har jeg tenkt på, at om man sørger for å spise de vitaminene og mineralene man trenger i løpet av en dag via frukt og grønnsaker, vil babyen gå på reserve lagrene da om man går ned i vekt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du forbrenner mer enn du inntar, vil kroppen tære på de lagrene du allerede har. Dette skjer dersom du blir flinkere til balansere mosjon/kosthold, eller dersom du aktivt går inn for å slanke deg. Jeg synes, merk deg at dette bare er min mening, at dette med giftstoffer som frigjøres grenser til hysteri. Synes du selv det høres rimelig ut at du skal opprettholde startvekta slik at kroppen ikke skal tære på fettreserver du allerede har?:)

Jeg synes aktiv slanking kan vente til senere, men selv leger, jordmødre og ernæringsfysiologer anbefaler at man har et balansert kosthold, samt holder seg i bevegelse. Til tross for giftstoffer lagret på heller ugunstige steder ;)

Skrevet

Hi her...

Vet ikke hva jeg synes.. Hehehe høres kanskje dumt ut... Men jeg mener jo at man ikke skal slanke seg men heller prøve å leve sunt mens man går gravid...

Det med giftstoffene har jeg ikke peiling på i det hele tatt, bare fikk høre det og da ble jeg skeptisk...

Men så er det dette da at jeg er så tykk og gruer meg noe helt forferderlig til jeg skal til jordmor, er så redd for stygge kommentarer... Hørt flere her inne som har hatt negative opplevelser... Og det er så trist...

Men halo, jeg rekker jo ikke å slanke meg til det uansett altså, men det er det som har fått meg på tanken...

Skrevet

Jeg igjen..

Det skal være helt unødvendig å grue seg til jordmor/legetimer, men dessverre er det noen råttne epler i kurven, så noen av oss møter på helsepersonell som er pent sagt mindre hyggelige mht vekt! Er jo kjempeflott at du selv har fokuset på at du ønsker å leve sunt mens du er gravid, forsøker det samme selv, men nå har jeg kommet så langt at jeg holder på å skli litt ut, ble litt tungt i lengden ;)

Dette med giftstoffer er noe som dukker opp igjen i forbindelse med amming, men jeg mener man må se litt stort på det, er ingen som sier det er sunt for noen å rase ned mange kilo i uka uansett..

Du kan jo være "førstemann ut" ved å fortelle jordmor at du vet at du er overvektig, kan spørre hvordan du skal forholde deg til vekt i svangerskapet, evt. hvordan hun og lege vil forholde seg til vekt, om det er mulig å få henvisning til ernæringsfys. eller kanskje andre som er spesialisert på overvekt og graviditet. Vet ikke hvilket tilbud overvektige gravide har der du bor, men noensteder er det et eget tilbud til "slike som oss" ;)

Stort sett skal det gå greit å være overvektig gravid, kommer til å gå så fint skal du se!! :D

Skrevet

Tusen takk for svar og tips:)

Ja, tynne folk gleder seg jo til å besøke jordmor... Mens jeg gruer meg... Gleder meg til den dagen det er overstått uansett utfall...

Har i alle fall god oppfølging av en lege som er hyggelig, og har fortatt UL undersøkelser, da har jeg på en måte øvd meg litt... Hehe...

Skrevet

Eg er egentlig einig med deg - ein bør ikkje SLANKE seg/gå ned i vekt når ein er gravid.

MEN

Det eg er fan av er sunt kosthald. Nok grovbrød og grønsaker, fisk, frukt og melk. Dersom ein et lite, ofte og sunt og går ein kort tur dagleg, vil ein del av oss gå litt nedover i vekt - spesielt om grunnen til overvekta er dårleg kosthald og manglande mosjon (det er dessverre tilfellet hos meg ;-p). Etter eg gjekk på Grete Roede-kurs og lærte om kosthald, har eg gått sakte men sikkert nedover i vekt.

Når kroppen bruker av "reservene" sine forbrenner den fett. Div. avfallsstoff blir lagra i fett, og blir frigjort når fettet blir forbrent. Men dersom ein passer på at ein ikkje tar for mykje om gangen (hos GR lærer ein at ein ikkje skal gå ned meir enn 0,5 - 1kg pr. veke) blir mengdene forsvinnande små.

Dersom eg skal stå stille eller gå opp i vekt, må eg begynne å ete meir snop igjen, og det er heller ikkje bra for babyen... Eg meiner at dersom ein har valget mellom

a) Å holde vekta stabil/gå opp som vanleg ved å ete snop og la vere å trene.. eller

B) Å gå ned litt/legge på seg mindre enn generelt anbefalt fordi ein har sunt kosthald og trener litt..

...så trur eg ærlig talt det er bedre for babyen at mor har eit bra kosthald og heller tærer litt på reservene, enn at babyen blir proppa med sukker...

Det var kanskje å sette det litt på spissen her, men det er i alle fall sånn eg tenkar. Uansett bør ein ta det opp med lege/jordmor. Eg snakka med legen min om det på første kontroll, og han sa at så lenge eg hadde eit sunt og nøkternt kosthold, så var det det beste for babyen - og det gjorde ikkje noko om eg la på meg mindre enn "normalen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...